jfw69 Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Har lurt på å bygge om en gammel pc til en server, men er usikker på om denne vil stjele for mye av mitt private nettverk. Vi har Telenors 3000/350 pakke og er ganske fornøyd med denne (siden Telenor har skrudd hvertfall ned hastighøyt for høyt, underkant av 4000 ) Jeg kjenner flere som har egne servere hjemme, men er usikker på deres linje. Vi har egentlig 4 stasjonære pc'er og en laptop på nettverket, men det er sjelden det står på mer enn to pc'er samtidig. Blir linjen for liten med en server i tillegg..? Allt av svar tas imot med åpne armer Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Spørs jo hva slags server, og det er utlinjen din (som oftest) det kommer ann på. Lenke til kommentar
jfw69 Skrevet 24. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2006 Jeg har foreløpig ikke satt meg inn i type servere, men om det er noe til hjelp, skal den kun inneholde mitt eget stoff, til hjemmeside osv. Jeg vet at opphastigheten teller mest her, eller nesten allt, så derfor nevnte jeg min opphastighet Lenke til kommentar
abrj Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 En websideserver stjeler minimalt med linje, da den bare tar linje når noen prøver å laste siden din. Selve prosesseringen av websiden vil skje på PC-en, før den sender ut info iht. gjeldende protokoller osv. Unntaket er hvis du har en side som komplett.no og slike, de trenger heftige linjer, men en privat hjemmeside tar ikke så stor båndbredde. Hvis serveren skal tjenestegjøre som internserver gjelder det samme, det stjeler heller ikke noe med mindre du sitter å streamer musikk, video og masse stuff over intranett Så lenge du kjører 100mega nett hjemme (som de fleste har nå til dags) via switch bør ikke dette ha noe å si da internettlinja di bare er en 3-4 mega, du har da en 96/97 mega igjen på internbiten... FTP tar også bare ”litt” bredde i det du laster opp og ned. Du behøver med andre ord ikke bekymre deg. Lenke til kommentar
jfw69 Skrevet 24. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2006 Okei. Tusen takk for et godt og fyldig svar Med andre ord vil jeg merke minimalt på andre pc'er i huset når serveren er oppe og kjører.? Jeg skal undersøke hva som kan gjøres med serveren for å forbedre den til mitt nettverk, slik at verken jeg eller andre får treige dager :!: Igjen: takk Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Okei.Tusen takk for et godt og fyldig svar Med andre ord vil jeg merke minimalt på andre pc'er i huset når serveren er oppe og kjører.? Jeg skal undersøke hva som kan gjøres med serveren for å forbedre den til mitt nettverk, slik at verken jeg eller andre får treige dager :!: Igjen: takk 6546635[/snapback] Jeg kjører en server på en 2Mbits Bluecom linje hjemme. Og jeg merker ikke forskjell på om serveren er på eller om den er slått av. Det som har noe å si er trafikken du har. Har du mye trafikk vil internetten din bli tregere, men har du lite trafikk så er ikke forskjellen merkbar. Og så lenge serveren kun er for deg så har du en flott mulighet til å leke deg litt og lære mer om hvordan servere fungerer. Lenke til kommentar
jfw69 Skrevet 24. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2006 Mener du da ned hastighet..? Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 nei, mener opp hastigheten din. Det er der den største tregheten din ligger. Men så lenge du kun skal kjøre webserver på den så er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
Brafa Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 avhenger helt av hvor mye trafikk det vil være på den webserveren din... Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Kva trafikk har du? Kor stor side? For ein privatperson er det eit ikkje-problem, eit modem vil antakeleg vere nok for å hoste ein privatperson sine heimesider... Viss du derimot spør etter om du kan tåle ei slashdotting... Lenke til kommentar
pebkac Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Litt avhengig av hva du skal kjore av servere, ville jeg kikket etter en form for bandwith limiter. Acknowledgement-pakkene blir staaende i koe hvis du struper uthastigheten, og dermed kneler linja di betraktelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå