Gå til innhold

Pc til bildebehandling og design, mac-erstatter


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er i ferd med å ta ut skillsmisse med min Mac, og er på tur inn i PC verdenen igjen,

men her er jo alt forrandret og mye vanskeligere enn sist ;p

 

Jeg har skjerm, tastatur og mus, høyttalere og slikt, så det jeg lurer på er fra kabinettet og innover ;)

 

Bilder på 100-200 mb per stk. og 10-20 stk. av disse åpne samtidig, og indesign jobber på noen gb er hverdagsmat, og det er viktig at maskinen takler det nogelunde greit.

 

Viktige punker for meg:

- Alt må være veldig stille, men selvfølgelig godt nok kjølt - det er ikke uvanlig at det kryper opp mot 30 grader i rommet her, og maskinen må overleve det :)

- Pålitelige og raske HD'er (har sett for meg 2 stk. i RAID (f.eks. 2x500gb) for arkivet, og en mindre og rask disk til systemet og programmer)

- Må ha firewire 800, men det har kanskje alle pc'er i dag.

- Skjermen min må kunne kobles til. Den bruker DVI tilkobling, har også mini-dvi overgang.

 

Jeg leser at direct-x 10 snart blir lansert, og at det muligens er dumt å slå på stortromma når det gjelder skjermkort foreløpig, så kom gjerne med forslag i forhold til dette. I mac'en min nå sitter det er NVIDIA GeForce 6600 med 256 MB GDDR SDRAM, jeg vet ikke hvordan dette er mot dagens skjermkort, men dette har virket greit for meg så langt.

 

Er AMD eller Intel veien å gå i disse dager?

 

Min mac med "To dual-core PowerPC G5-prosessorer på 2,5 GHz - Ekstern buss på 1,25 GHz per prosessor" er som sirup å regne, så det er viktig at pc'en overgår denne med glans :)

 

Jeg har ikke turt å bestemme meg for pris, da jeg ikke vet hva man må ut med for en OK pc i dag, men bevis gjerne at PC er billigere enn Mac ;)

 

Ser frem til å se hva forumets kloke hoder har å komme med av forslag :)

 

På forhånd takk!

Endret av skinnpenal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med din første post på forumet :-)

 

tror nok du skal kunne få en ganske så heftig rigg for for 17000 kroner..

her har du ett forslag: litt billigere enn en 17000 kroners powermac..

om du vil ha det ytterst stille må vi nok begynne å tenke på vannkjøling

har ikke lagt inn en dvd brenner en ok nec eller benq dvd-brenner koster vel rundt 300-400 kroner

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=29405.

 

uansett lykke med prosjektet ditt :)

Lenke til kommentar
Gratulerer med din første post på forumet :-)

 

tror nok du skal kunne få en ganske så heftig rigg for for 17000 kroner..

her har du ett forslag: litt billigere enn en 17000 kroners powermac..

om du vil ha det ytterst stille må vi nok begynne å tenke på vannkjøling

har ikke lagt inn en dvd brenner en ok nec eller benq dvd-brenner koster vel rundt 300-400 kroner

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=29405.

 

uansett lykke med prosjektet ditt  :)

6546284[/snapback]

 

Tusen takk for godt råd, til en hyggelig pris!

 

Tror jeg har nok unskyldninger på lager til å få det der godkjent av madam'en ;p

 

Vil jeg trenge noe spesielt hd-oppheng for å dempe litt ekstra?

Lenke til kommentar

kanskje du kan prøve deg fram først, ialle fall med seagatene,

når det gjelder raptor'en så kan det nok lønne seg å ha den i oppheng,

men egentlig vil jeg anbefale å utsette et kjøp av raptoren og heller prøve deg fram med seagatene først og se hva du synes om å ha os på de,

 

ser også at du vil ha en stille rigg, så en mulighet er jo å heller bruke pengene du sparer på å ikke kjøpe en raptor og heller bruke de på vannkjøling ex http://www.hardware.no/tester/kjoling/cors...tilus_500/27453 denne koster nå rundt 1300 kr

Lenke til kommentar

Flotte forslag du får her. Dog hadde jeg ikke i min villeste fantasi gått vekk fra MAC i ditt tilfelle :)

 

Hvordan skjerm har du til dette her? Skjermen er en viktig del i det hele også.

Sog syns jeg du har fått bra forslag. Dog ville jeg aldri i verden stappe 4 disker inn i et kabinett. Jeg har derimot en drøss med eksterne HDD's som tas frem når de trengs :)

 

Og PSUen som her er foreslått kjenner jeg ikke til, men i samme prisklasse får du MIST 500w som er vel så bra vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Flotte forslag du får her. Dog hadde jeg ikke i min villeste fantasi gått vekk fra MAC i ditt tilfelle :)

 

Hvordan skjerm har du til dette her? Skjermen er en viktig del i det hele også.

Sog syns jeg du har fått bra forslag. Dog ville jeg aldri i verden stappe 4 disker inn i et kabinett. Jeg har derimot en drøss med eksterne HDD's som tas frem når de trengs :)

 

Og PSUen som her er foreslått kjenner jeg ikke til, men i samme prisklasse får du MIST 500w som er vel så bra vil jeg tro :)

6546452[/snapback]

 

Hehe.. ja, det virker fornuftig utifra det jeg forstår av det ;)

 

Jeg har en Lacie D2 300gb disk (ekstern), den bråker litt mye og er for treg til at jeg bruker den til noe annet enn backup.. men det finnes kanskje mye nytt og bra på den fronten også :)

Men, ja, det blir nok 2 HD'er i første omgang, i RAID. har hatt er par HD-havareringer på Mac'en nå som har skremt meg ;)

 

Jeg har en 20" lcd fra lacie.

 

Det er veldig mye jeg liker veldig godt med mac, og mye av det er at det er veldig rett fram og enkelt - jeg kan plugge inn saker og fokusere på jobben jeg skal gjøre, mens på pc er det mer å styre med; drivere, konflikter osv.

Men i gjengjeld er det mye som bare ikke vil fungere på mac, som f.eks min nyinnkjøpte fargelaser ;p Fakturaprogram-utvalget er også tynt på mac. Annen morro som trackere og spill er det også tynt med.

 

Pris er selvfølgelig også en faktor som får meg til å kikke bort fra mac.

Lenke til kommentar

:thumbup: her er det jeg anbefaler

AMD Athlon 64 X2 3800+ eller høyre

2x1GB Dual Channel PC3200 DDR400 RAM

2x150GB Raptors i RAID1

ATI Radeon X1600 256MB (man trenger vel ikke mye grafikk til bildebehanling)

OS: Microsoft Windows XP Professional x64 Edition ( gir bedre ytelse på bildebehandling en vanlig 32bit!)

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...