Gå til innhold

AMD-kjøp kan skape store ringvirkninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror dette kan bli fordelaktig for industrien deres og om vi er heldige også bedre standarden til både CPU'er og GPU'er fra AMD og ATi, men håper virkelig ikke dette vil snevre in valgmulighetene vi har idag med andre ord: velger du Intel må du velge Nvidia. Velger du AMD tvinges du til å velge ATi. Dette hadde jo ikke vært gunstig. Ellers er jeg både AMD og ATi fan. Håper på det beste og ønsker dem lykke til!

 

Edit: Lurer på om dette kan gi oss noen spennende PPU løsninger! :dribble:

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

En ting jeg ikke skjønner er.. hvordan blir det med Intel sine kort med støtte for crossfire.. etter dette oppkjøpet.. bare en tanke jeg har hatt etter at jeg så at de skulle kjøpe ATI.. Kanskje dette ville åpne for støtte for SLI og crossfire uansett type hovedkort.. hadde vært litt ålreight å slippe å tenke på at man må kjøpe den typen hovedkort med den typen brikkesett, men isteden kjøpe etter hva slags features de forskjellige kan tilby.

Lenke til kommentar
Ser at flere også fukuserer på at prisen for ATI var for høy, vel dette er på en måte sant. Men da snakker vi om ATI isolert sett som et selskap, det som betyr noe i denne sammenhengen er potensialet av AMD og ATI sammen, det er dette AMD har skjønt vil betale seg på sikt. For saken er at AMD ikke kunne vokse så særlig mye alene, noe jeg personlig alltid har ment.

 

At prisen er noe for høy vises på AMD sin kursutvikling. Trolig er den rette prisen en del lavere enn de 5,4 mrd dollar som budet lyder på. Analytikerene har nok regnet inn samlet potensial for nye AMD allerede, og det gir øyblikkelig effekt i kursen. Jeg tror analytikerne sitt anslag her er bedre enn AMD sitt eget. All erfaring viser at den bedriften som kjøper opp overestimerer synergieffekter og underestimerer sammenslåingskostnader. At ATI sin kurs stiger med 17 - 18 % er naturlig, i og med at ATI er priset til ca 20 $ pr aksje i tilbudet. Halve ATI sin aksjeportefølje har skiftet eier i dag.

Vel, jeg følger med på andre markeder enn "bluchips" og analytikere har ofte ikke nok info eller kompetanse til å vurdere utviklingen på veldig lang sikt. På kort sikt er saken en helt annen, og oppkjøpet kan nok til en viss grad virke irrasjonelt. Jeg tror at den lagsiktige effekten og andre ringvirkninger av dette oppkjøpet etterhvert vil øke AMD akjsen betydelig.

 

AMD aksjen har vært veldig turbulent den siste tiden, mye av skylden ligger selvfølgelig på den manglene 0,65nm samt Intels veldig tidlige previews av conroe (en taktikk Intel aldri har brukt før), vi kan også nevne de store priskuttene som var ventet som følge av conroe. Man kan trygt si at aksjen ikke vil være attraktiv før tidligst slutten av 2007 (i beste fall)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

ATI er jo også gode på VIVO og All-In-Wonder løsningene. som innebærer at de har nødvendig kompetanse dersom AMD f.eks. vil sterkere inn på nye plattformer rundt media / multimedia-avspilling i hjemmet og whatever.

 

Nvidia har vel ikke noe lignende Theater serien til ATI? Vil tro at et stort poeng ved oppkjøpet var å skaffe kompetanse, ikke bare direkte synergieffekter / markedsposisjonering. ATI var nok (?) bedre valg enn Nvida i så måte. Ikke nødvendigvis bedre kompetanse, men bredere eller mer av det AMD ikke har.

 

T

Lenke til kommentar

Et lite sidespørsmål: er det ikke slik at ATI over lang tid har slitt med resultater, og hatt en tendens til å presse ekstisterende teknologi til det ytterste(varmeste) fremfor total redesign? Minns å huske at de brukte arkitekturen kjernen til 9700 bygget på utrolig lenge.

 

Et annet spørsmål: hvordan finansierer AMD oppkjøpet? Så vidt jeg vet har heller ikke de hatt noe særlig voldsomme overskudd.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar
Vel, jeg følger med på andre markeder enn "bluchips" og analytikere har ofte ikke nok info eller kompetanse til å vurdere utviklingen på veldig lang sikt. På kort sikt er saken en helt annen, og oppkjøpet kan nok til en viss grad virke irrasjonelt. Jeg tror at den lagsiktige effekten og andre ringvirkninger av dette oppkjøpet etterhvert vil øke AMD akjsen betydelig.

 

AMD aksjen har vært veldig turbulent den siste tiden, mye av skylden ligger selvfølgelig på den manglene 0,65nm samt Intels veldig tidlige previews av conroe (en taktikk Intel aldri har brukt før), vi kan også nevne de store priskuttene som var ventet som fløge av conroe. Man kan trygt si at aksjen ikke vil være attraktiv før tidligst slutten av 2007 (i beste fall)

6549325[/snapback]

Skal være enig i mye av det første du sier, selv om det har vel så mye med analytikernes tidshorisont å gjøre som kompetanse. Aksjeanalytikere er blinde for alt etter 3 år. Info gjeldende etter 3-4 år er beheftet med stor usikkerhet.

 

Har selv vært med på å bomme med opptil 90 % på hva som kom til å bli framtidig markedspris innen noen bransjer. Tidshorisont 5 år. Men bedriftene som fusjonerte har hatt et overestimat på synergieffekter på 40 % og understimat på fusjonskostnader på 35 %. Vurdert 5 år etter fusjon. Så det er derfor jeg mener at markedets vurdering av at prisen er noe høy er korrekt.

 

Oppkjøpet er langt fra irrasjonelt, AMD hadde i realiteten intet valg, uten et oppkjøp som gir potensialer på nye markeder, er jeg redd AMD ville vært en parantes om 5 til 6 år. Og som jeg skriver i en annen post, det er først i 2008 jeg tror vi vil se reelle effekter i markedet av oppkjøpet.

 

Men her ligger også risikoen, oppkjøpet vil på kort sikt svekke AMD, og skulle det skje endringer i teknologi/marked, kan det bli tøft. Ellers tror jeg aldri AMD som aksje kommer til å bli så interessant som den var. Konsolidering betyr som oftest en langt mer stabil aksje, og AMD har vel et nivå rundt $ 20 i forhold til hva som kan forventes av inntjening.

Lenke til kommentar

Hva er det som får folk til å tro at det blir slutt på nVidia chipsett til AMD prosessorer, hvorfor skulle nVidia frivillig hppe av et marked hvor de er dominerende? (42% av chipset levert for AMD 64 plattformen i første kvartal 2006)

 

At ATI mister lisensen på Intel bussen har nok større markedsmessige konsekvenser på kort sikt da over halvpaten av chipsettene ATI leverte første kvartal 2006 var til Intel plattformen. (ATI Intel chipset = 6,2% ATI AMD chipset 5,9% )

 

The majority of chipsets sold were products intended for systems running Intel’s quad pumped bus (Intel Pentium 4, Intel Pentium D, Intel Core, Intel Pentium Extreme Edition, Intel Celeron, etc): about 77.4% of all chipsets sold were designed for Intel’s chips. Among those products, Intel, Via, ATI and SiS shipped 74%, 12%, 8%, 6% of core-logic sets respectively.

 

AMD’s 64-bit platform chipsets accounted for roughly 21% of the market during the Q1 2006, with Nvidia Corp. shipping the highest portion of them – about 42%, ATI supplying 28% of all AMD64 core-logic sets and Via and SiS commanding 21% and 9% of the market respectively. Santa Clara, California-based Nvidia posted 7% market share growth amid 10% declines in volumes, whereas ATI’s share increased 10% amid 18% shipments increase.

Lenke til kommentar
jeg vil ha ATI + INTEL

6549504[/snapback]

Må si jeg blir VELDIG overrasket om man fortsatt kan kjøpe et ATI-kort til en Intel-maskin om fem-ti år...

6549619[/snapback]

Jeg blir VELDIG overrasket om man fortsatt bruker kort om fem-ti år...men man skal aldri si for sikkert med Intel... (utviklingen der går jo i sneglefart) :p

Lenke til kommentar
jeg vil ha ATI + INTEL

6549504[/snapback]

Må si jeg blir VELDIG overrasket om man fortsatt kan kjøpe et ATI-kort til en Intel-maskin om fem-ti år...

6549619[/snapback]

Jeg blir VELDIG overrasket om man fortsatt bruker kort om fem-ti år...men man skal aldri si for sikkert med Intel... (utviklingen der går jo i sneglefart) :p

6549633[/snapback]

Sneglefart? :ermm:

 

Utviklingen skifter vel ganske ofte, noen ganger er det AMD som innoverer, andre ganger er det Intel, akkurat sånn det skal være.

Lenke til kommentar
Jeg blir VELDIG overrasket om man fortsatt bruker kort om fem-ti år...men man skal aldri si for sikkert med Intel... (utviklingen der går jo i sneglefart) :p

6549633[/snapback]

 

sneglefart? Hvor har du vært de siste 10 årene?

6549732[/snapback]

Hengende fast i en Intel USB-port, hva med deg?

Lenke til kommentar
FAEN FAEN FAEN! Det var da som bare... Lei meg, håper dette bare er falske rykter, for ATI liker jeg, i motsetning til AMD :(

 

Ønsker ikke at ATI og nVidia skal binde seg opp mot noen prosessorprodusenter. Ugreit for konkurannsen...

6546032[/snapback]

:whistle: F... F... F... Det var da som bare...

AMD liker jeg :-), i motsetning til ATI :-(

 

Det beste hadde nok vært fire uavhengige,

to på CPU, og to på GPU :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...