Gå til innhold

AMD-kjøp kan skape store ringvirkninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem som er mest etisk av dem vet jeg ikke, men nVidia har alltid vært min favoritt selv om jeg egentlig aldri har tilgitt dem for å skrote SoundStorm  :love:

6548489[/snapback]

 

Da er vi ihvertfall enige om noe. Jeg savner en integrert lyd-løsning som har både toppkvalitet og kan matche Audigy-klasse kort i spillytelse. Enn så lenge får jeg holde meg til mitt gamle upraktiske PCI-Audigy og Creative sine elendige drivere.... :(

Lenke til kommentar

Ser at flere også fukuserer på at prisen for ATI var for høy, vel dette er på en måte sant. Men da snakker vi om ATI isolert sett som et selskap, det som betyr noe i denne sammenhengen er potensialet av AMD og ATI sammen, det er dette AMD har skjønt vil betale seg på sikt. For saken er at AMD ikke kunne vokse så særlig mye alene, noe jeg personlig alltid har ment.

 

For å tjene penger må man bruke penger..

 

Man kan jo spørre seg om ikke AMD kunne kjøpt opp noe billigere, men da ville også potensialet kun vært middelmådig. nVidia derimot ligger litt for mye i "senga" å koser med Intel til tider :hmm:

Lenke til kommentar
Enda viktigere enn OEM er bærbare pc-er, med dette opkjøpet får de mye bedre mulighet til å lage gode løsninger for bærbare pc-er. Dette er tross alt det raskest voksende markedet og dette er et marked hvor AMDs markedsandel idag er mikroskopisk.

6548739[/snapback]

Nevnte tidligere i tråden at dette også åpner for "Amtrino" ;)

 

PS! bærbare PC`er er også OEM marked..

Lenke til kommentar

Urk, jeg er "fan-boy" av både AMD og Ati, men dette likte jeg ikke. Tettere samarbeid vil forhåentligvis bety bedre støtte og mer optimiserte systemer for heftig 3D i fremtiden. Forøvrig kan dette også bety at Ati GPU'er og Intel prossesorer ikke lenger vil fungere godt/i det hele tatt.

 

Tipper dette vil være til store reaksjoner på nett, venter spent på uttallelse fra selskapene, og fra deres konkurrenter.

Lenke til kommentar
Har en følelse av t de ikke kommer til og dompe ATi navnet (ikke på grafikk kort i hverfall), håper hverfall ikke det.

6548682[/snapback]

Jeg ser ikke bort i fra at de skifter ut et par bokstaver ..

 

"AMD Radeon .." :)

6548940[/snapback]

Selv håper jeg på at AMD benytter litt Rage Fury MAXX i den kommende rettsaken mot Intel ;)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke bort i fra at de skifter ut et par bokstaver ..

 

"AMD Radeon .." :)

6548940[/snapback]

 

Å nei herregud få det vekk, det er jo verre enn å tegne mohammed :ohmy:

 

* røsker canuck-drit ut av PCene sine i drittsinne *

 

Ser forøvrig frem til at AMicroDTi skal gi oss nyvinninger på linje med Intels ISA, PCI, AGP, PCIe og USB, på tide at det kommer noe fra den kanten også. Men man har det kanskje for travelt med å saksøke konkurrenter?

Lenke til kommentar

Dette synes jeg er et spennende oppkjøp. Jeg ser en del er tildels pesimistiske og bekymret over hva som skjer fremover. Vel, jeg synes heller det er mer spennende. Her har man gode muligheter for å få et balansert marked og ikke minst spennende endringer i AMD-platformen. At ATI-skjermkort ikke vil fungere med en CPU fra Intel kan i bestefall kalles overdrevet propoganda. Hvorfor skal AMD eliminere seg fra visse marked? Som alle andre selskap vil de tjene penger, og penger tjener man ved å selge mest mulig. En ting flere ser ut til å glemme er at hverken AMD eller ATI produserer HK, noe som vil bety at de ikke sånn helt uten videre kan kreve at GPU-en må settes i egen socket i stedet for på et kort som settes i PCIe-plassen(e). Samtidig har jeg svært liten tro på at nVidia vil nedprioritere AMD-platformen. Hvorfor skal de det? nVidias chipset for AMD-platformen har et svært godt rykte. Å nedprioritere platformen vil være ren idioti siden de har alle muligheter for å fortsatt selge godt der. I det heltatt tviler jeg på at vi vil merke sånn ekstremt til dette oppkjøpet annet enn at AMD har gode muligheter innen OEM-markedet og at AMDs CPUer og ATIs GPUer sannsynligvis få noen optimaliseringer fra den andre part.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Hvem tror at Nvidia vil komme med egen cpu i framtiden?

Nvidia har jo GPU og Chipset allerede, hvorfor skulle de ikke lage sin egen CPU om markedet blir som det er forventet?. For oss, kundene, ville det være en fordel, da har man nemlig tre konkurenter, istede for duopol, med kun to cpu leverandører.. (i et duopol har man reelt ingen pris konkuranse)

 

Om framtiden blir som forventet, med mange kjerner og alt på en chip, er det vel naturlig at Nvidia gjør dette. Nvidia er jo et ambisiøst firma.

Endret av FooKer
Lenke til kommentar
Hvem tror at Nvidia vil komme med egen cpu i framtiden? 

Nvidia har jo GPU og Chipset allerede, hvorfor skulle de ikke lage sin egen CPU og om markedet blir som det ser ut som.  For oss, kundene,  ville det være en fordel, da har man nemlig tre konkurenter, istede for duopol, med kun to cpu levereandører..

 

Om framtiden blir som forventet, med mange kjerner og alt på en chip, er det vel naturlig at Nvidia gjør dette. Nvidia er jo et ambisiøst firma.

6549115[/snapback]

Du glemmer VIA, som frem til idag var det eneste x86-selskapet utenom Intel som er i stand til å lage alt selv - de har også egne fabrikker...!

 

CPU:

http://www.via.com.tw/en/products/processors/c7/

 

GPU:

http://www.via.com.tw/en/products/graphics/

 

Lyd:

http://www.via.com.tw/en/products/audio/

 

Brikkesett:

http://www.via.com.tw/en/products/chipsets/

 

osv.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Du glemmer VIA som var det eneste x86-selskapet utenom Intel som er i stand til å gjøre alt selv - de har også egne fabrikker...!

 

 

Tenkte mer på konsumer markedet av vanlige/spill pcer osv, Via sine cpuer har liten markedsandel der.

 

Men Snorreh, tror du ikke Nvidia leker med tanken ?

Endret av FooKer
Lenke til kommentar
Du glemmer VIA, som frem til idag var det eneste x86-selskapet utenom Intel som er i stand til å lage alt selv - de har også egne fabrikker...!

Tenkte mer på konsumer markedet av vanlige/spill pcer osv, Via sine cpuer har liten markedsandel der.

 

Men Snorreh, tror du ikke Nvidia leker med tanken ?

6549141[/snapback]

Jo, det skulle ikke forundre meg. Jeg tror heller vi vil se at NVIDIA styrker sin posisjon igjennom egne oppkjøp av en eller flere betydelige OEM-leverandører e.l.

Lenke til kommentar
Ser at flere også fukuserer på at prisen for ATI var for høy, vel dette er på en måte sant. Men da snakker vi om ATI isolert sett som et selskap, det som betyr noe i denne sammenhengen er potensialet av AMD og ATI sammen, det er dette AMD har skjønt vil betale seg på sikt. For saken er at AMD ikke kunne vokse så særlig mye alene, noe jeg personlig alltid har ment.

 

For å tjene penger må man bruke penger..

 

Man kan jo spørre seg om ikke AMD kunne kjøpt opp noe billigere, men da ville også potensialet kun vært middelmådig. nVidia derimot ligger litt for mye i "senga" å koser med Intel til tider :hmm:

6548784[/snapback]

 

At prisen er noe for høy vises på AMD sin kursutvikling. Trolig er den rette prisen en del lavere enn de 5,4 mrd dollar som budet lyder på. Analytikerene har nok regnet inn samlet potensial for nye AMD allerede, og det gir øyblikkelig effekt i kursen. Jeg tror analytikerne sitt anslag her er bedre enn AMD sitt eget. All erfaring viser at den bedriften som kjøper opp overestimerer synergieffekter og underestimerer sammenslåingskostnader. At ATI sin kurs stiger med 17 - 18 % er naturlig, i og med at ATI er priset til ca 20 $ pr aksje i tilbudet. Halve ATI sin aksjeportefølje har skiftet eier i dag.

 

AMD kunne ikke kjøpt noe billigere, fordi det ikke finnes andre reelle kjøpsalternativer. AMD kunne trolig ikke løftet et kjøp av nVidia.

 

Men du har helt rett i at AMD ikke kunne vokse særlig videre på egenhånd. Og i realiteten ennå værre, hadde trolig ikke en "sjangse i havet" på egenhånd på vekstmarkedene bærbar og underholdningsmaskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...