Gå til innhold

AMD-kjøp kan skape store ringvirkninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå er det faktisk bare sånn at ATI har skiftet eier. Dette er ikke ensbetydende med at det vil bli bedre eller dårligere støtte for ati-skjermkort hos henholdsvis AMD eller Intel. Det er heller ikke ensbetydende med at det blir dårligere støtte for nVidia-kort med AMD. Eneste jeg ser er at AMD vil bli litt sterkere økonomisk og vil kunne levere hele systemer. Kanskje vi vil se noen fler intergrerte kort på AMD-sokkelen. Fint for de som ikke krever alt for mye av et grafikk-kort, og vil ha et rimelig system. Tror nok det vil ta flere år før sluttbruker kommer til å merke noe.

 

 

EDIT: skrivefeil pluss litt til.

6548285[/snapback]

 

Det er ikke ensbetydene, men det kan fort bli tilfelle, ATI og Nvidia har jo allerede blandet sammen skjermkort og chipsett (SLI og Crossfire støttes ikke av andre enn de respektive produsentene av skjermkortløsningen(?)), og nå er ATi "kastet ut" av intel. Mao kan man fort få en situasjon der man må ha Ati-chipsett, og AMD-prosessor om man vil ha crossfire. En unødvendig låst løsning.

 

AtW

Lenke til kommentar
Selskap med marginal profitt kjøper selskap med marginal profitt til overpris (20%). Tar nok noen år før denne vanskapningen kan vise til sorte tall på bunnlinjen.

6548345[/snapback]

 

Heh, vi får se, børsens evne til å korrekt prisgi sleskaper har ikke akkurat overbevist meg før :)

 

AtW

Lenke til kommentar

AMD :thumbup:

ATI :thumbup:

AMD & ATI :thumbup::thumbup:

 

dette blir en digg situasjon å holde øye med:)

er selv fan av ATI og AMD :D

har egentlig ikke likt Intel og Nvidia så særli:/

neh elsker produsenter som begynner på A og har 3 bokstaver;)

kanskje det blir en sammenslåing av navnene?(neppe menmen)

AMI

ATD

ell no:P

Lenke til kommentar
Sant nok, men faktum er at Intel i en årrekke har styrt denne bransjen med jernhånd og vært mer opptatt av sine økonomiske interesser enn folks valgmuligheter.  Resultatet har blitt at utviklingen på PC-plattformen omtrent har stått stille, så derfor er jeg svært positiv til dette oppkjøpet ettersom AMD ønsker å endre bransjen til noe bedre og med ATI på laget så tror jeg også at de kan få det til.

6548276[/snapback]

 

Den samme gamle regla...

 

Hvem er det som har endret bransjen mest? Jo, den som kommer med flest nyvinninger. Både Intel og AMD har bidratt med masse nyvinninger iløpet av mange år. At AMD ønsker å "endre bransjen til noe bedre" mens Intel ønsker det motsatte er bare pretensiøst svada.

6548312[/snapback]

Det synes jeg ikke, for ved siden av USB-porten så ser jeg ikke så mange andre nyvinninger som de har bidratt med av betydning de siste 10 årene (!) og det av et selskap som har nytt over 90% markedsandel i store deler av samme periode. Ærlig talt, hvis de virkelig ønsket nyskapning for PC-plattformen så burde de vel klare å gjøre bedre enn ynkelige forsøk slik som f.eks. BTX.

 

Begge er opptatt av å tjene penger og vinne markedsandeler. Heldigvis fungerer konkurranse slik at jo bedre produkter du kommer med, jo mer belønning får du. Begge firmaer har hatt sine stagnasjonsperioder, og begge har kommet ut av dem, og vil nok gjøre det i fremtiden også.

6548312[/snapback]

Vi får se, men selv tror jeg AMD har en mer "bærekraftig" forretningsfilosofi for fremtiden.

 

Jeg VET at du sannsynligvis kommer til å svare med at Intel sine fremskritt ikke er "utvikling" i dine øyne, fordi du mener det er juks eller gammel teknologi, og at du mener AMD genuint ønsker folk sitt beste, mens Intel gjør det motsatte. Men til å ha så kynisk holdning som du har ovenfor Intel, så er du overraskende naiv i forhold til AMD.

6548312[/snapback]

Kanskje fordi jeg er en hardbarka realist? :cool:

 

Siden du er så direkte, så får jeg dra frem et av mine favorittsitater fra Bamsen:

http://www.aceshardware.com/forums/read_po...24441&forumid=1

AMD fanboys might be wide-eyed idealists, but Intel fanboys are either ignorant, evil or Intel stockholders - or most likely, a combination.
Endret av snorreh
Lenke til kommentar
AMD  :thumbup:

ATI  :thumbup:

AMD & ATI  :thumbup:  :thumbup:

 

dette blir en digg situasjon å holde øye med:)

er selv fan av ATI og AMD :D

har egentlig ikke likt Intel og Nvidia så særli:/

neh elsker produsenter som begynner på A og har 3 bokstaver;)

kanskje det blir en sammenslåing av navnene?(neppe menmen)

AMI

ATD

ell no:P

6548380[/snapback]

 

Hva du er "fan" av har lite å si, så innlegget ditt hadde dessverre null nytteverdi. Selv om jeg også synes HWB sine "retningslinjer for høyt faglig nivå" er litt komiske, så bør vi holde en minstestandard...

Lenke til kommentar
Jeg VET at du sannsynligvis kommer til å svare med at Intel sine fremskritt ikke er "utvikling" i dine øyne, fordi du mener det er juks eller gammel teknologi, og at du mener AMD genuint ønsker folk sitt beste, mens Intel gjør det motsatte. Men til å ha så kynisk holdning som du har ovenfor Intel, så er du overraskende naiv i forhold til AMD.

6548312[/snapback]

Kanskje fordi jeg er en hardbarka realist? :cool:

 

Siden du er så direkte så får jeg dra frem et av mine favorittsitater:

http://www.aceshardware.com/forums/read_po...24441&forumid=1

AMD fanboys might be wide-eyed idealists, but Intel fanboys are either ignorant, evil or Intel stockholders - or most likely, a combination.

6548390[/snapback]

 

Det er liten forskjell på å være "direkte" og å slenge dritt om dine meddebattanter (selv om du er så galant at drittslengingen din er "indirekte").

 

Å putte de som kritiserer din udelt positive holdning til AMD (og udelt negative til Intel) i båsen "ond, investor eller ignorant" sier mer om at du har sluppet opp for argumenter enn at du har innsikt i folks motiver.

 

Jeg kan ikke helt se at det er noe mer å diskutere her. Du har meddelt hva du mener om Intel, Intel-kjøpere, Intel-eiere, Intel-investorer, og alle som noen gang har tenkt tanken om å kjøpe et Intel produkt. Det er vel bare å ta din kategoriske mistenksomhet og forakt til etteretning, selv om jeg alt jeg noen gang har gjort meg skyldig i er å kjøpe det produktet som ga mest ytelse for pengene.

 

Av ren nysgjerrighet, hvem er mest ond av ATi og NVidia i dine øyne? Jeg burde kanskje spurt deg før din favoritt AMD valgte seg ATi, men jeg prøver likevel...

Lenke til kommentar
Jeg VET at du sannsynligvis kommer til å svare med at Intel sine fremskritt ikke er "utvikling" i dine øyne, fordi du mener det er juks eller gammel teknologi, og at du mener AMD genuint ønsker folk sitt beste, mens Intel gjør det motsatte. Men til å ha så kynisk holdning som du har ovenfor Intel, så er du overraskende naiv i forhold til AMD.

6548312[/snapback]

Kanskje fordi jeg er en hardbarka realist? :cool:

 

Siden du er så direkte så får jeg dra frem et av mine favorittsitater:

http://www.aceshardware.com/forums/read_po...24441&forumid=1

AMD fanboys might be wide-eyed idealists, but Intel fanboys are either ignorant, evil or Intel stockholders - or most likely, a combination.

6548390[/snapback]

 

Det er liten forskjell på å være "direkte" og å slenge dritt om dine meddebattanter (selv om du er så galant at drittslengingen din er "indirekte").

 

Å putte de som kritiserer din udelt positive holdning til AMD (og udelt negative til Intel) i båsen "ond, investor eller ignorant" sier mer om at du har sluppet opp for argumenter enn at du har innsikt i folks motiver.

 

Jeg kan ikke helt se at det er noe mer å diskutere her. Du har meddelt hva du mener om Intel, Intel-kjøpere, Intel-eiere, Intel-investorer, og alle som noen gang har tenkt tanken om å kjøpe et Intel produkt. Det er vel bare å ta din kategoriske mistenksomhet og forakt til etteretning, selv om jeg alt jeg noen gang har gjort meg skyldig i er å kjøpe det produktet som ga mest ytelse for pengene.

6548435[/snapback]

Til forskjell fra deg så ser jeg positivt på naivhet, som er det motsatte av konservatisme som tross alt er hovedgrunnen til at Intel er så store som de er. Jeg foreslår at du leser deg opp på historien til halvlederindustrien før du kommer med flere tvilsomme påstander om meg. Folk som tar lett på (foretnings)etikk har iallefall jeg vanskelig for å respektere, bare så det er helt klart.

 

Av ren nysgjerrighet, hvem er mest ond av ATi og NVidia i dine øyne? Jeg burde kanskje spurt deg før din favoritt AMD valgte seg ATi, men jeg prøver likevel...

6548435[/snapback]

Hvem som er mest etisk av dem vet jeg ikke, men nVidia har alltid vært min favoritt selv om jeg egentlig aldri har tilgitt dem for å skrote SoundStorm :love:

Lenke til kommentar
Heh, vi får se, børsens evne til å korrekt prisgi sleskaper har ikke akkurat overbevist meg før :)

 

AtW

6548377[/snapback]

Skal være enig med deg der sånn jevnt over. Men når det gjelder vurdering av oppkjøp/fusjoner viser omfattende forskning at børsens tendens de første dagene stemmer bra med effekter i en 2 til 3 års horisont.

 

Forskningen viser også at det er nesten ingen oppkjøp/fusjoner som gir reelle økonomiske gevinster. Forskningen gjelder bare oppkjøp/fusjoner relatert til børsnoterte selskap av noen størrelse. Aksjonærer i oppkjøpt selskap er de som får gevinsten.

 

Men skal jeg prøve å spå litt om framtiden - så blir det som følger.

- På kort sikt - 3 - 6 mnd vil dette ha liten effekt på konkurransen og valgfrihet.

- Utover i 2007 tror jeg dette midlertidig vil svekke AMD/ATI konkurransemessig. Både fordi integrasjonskostnadene vil komme, og fordi det vil være behov for å øke inntjeningen i nye AMD. AMD kan ikke leve med for lave priser over lang tid. Det er også stor mulighet for at valgfrihet blir redusert (f.eks at ATI bare leveres til AMD). Her er det de økonomiske realitetene som bestemmer.

- På lengre sikt, dvs 2008 og utover tror jeg konkurransen i de segmenter der AMD er relativt fraværende i dag vil øke. Også fordi positive effekter av integrasjonen vil slå til (selv om effekten trolig blir mindre enn forutsatt). Jeg tror også dette vil medføre bedre produkter, om enn mindre valgfrihet for entusiaster. For de som kjøper løsninger "of the shelf" spiller det ingen rolle.

 

Samme forløp har omtrent alle oppkjøp/fusjoner i denne og andre bransjer med høy kompetanse hatt. Og jeg blir ikke overrasket om jeg tar feil.

 

Når det gjelder prismessig konkurranse, er jeg redd for at den vil svekkes. Økt konsolidering bruker nesten aldri å gi lavere priser.

 

Den mest sentrale faktor på kort sikt er hvordan Nvidia og Intel reager. Selv om AMD vil fortsette en positiv holdning til Nvidia, kan det godt skje at Nvidia velger å endre prioritering mellom AMD og Intel. Interessant å se at Nvidia stiger såpass mye som den gjør i dag.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at AMD vil stoppe at nvidia kjøres på samme maskin som AMD, det vil jo bare føre til dårligere salg av prossessorer deres. Jeg tror heller det blir sånn at ati gjerne kjører bedre på en amd prossessor, slik at det blir et bedre valg, men at man kan godt kjøpe nvidia om man vil.

Lenke til kommentar

Det er ikke ensbetydene, men det kan fort bli tilfelle, ATI og Nvidia har jo allerede blandet sammen skjermkort og chipsett (SLI og Crossfire støttes ikke av andre enn de respektive produsentene av skjermkortløsningen(?)), og nå er ATi "kastet ut" av intel. Mao kan man fort få en situasjon der man må ha Ati-chipsett, og AMD-prosessor om man vil ha crossfire. En unødvendig låst løsning.

 

AtW

 

Det er omtrent der vi er nå. Crossfire virker riktignok med både ATI og Intel chipsett, men nå når Intel har sagt opp lisensen til ATI vil det jo i framtiden bli kun for AMD. SLI virker kun med nVidia chipsett og ingenting tyder på at det vil forandre seg med det første. nVidia har riktignok chipsett for både Intel og AMD og vil forhåpentligvis fortsette å ha det.

Lenke til kommentar

AMD var nødt til å gjøre dette oppkjøpet for å nå sitt mål om 30% markedsandel før utgangen av 2007.

 

Jeg tror dette var en meget smart måte å prøve å gjennomføre det målet. Mye av grunnen til at Intel er så stor er at de leverer egene chipset med grafikk, noe som ikke AMD har hatt tidligere.

 

OEM markedet liker slike kombinasjoner.

 

Jeg tror oppkjøpet blir stemplet som en genistrek om noen få år!

Lenke til kommentar
Og da bør de sette sammen et nytt team, for de gutta som laget AMD sitt DDR chipset i 2001 (760? som bare hadde northbridge) gjorde en historisk dårlig jobb.

6548337[/snapback]

Hvis du tenker på brikkesettet AMD-760 for Duron/Athlon/XP (sokkel A), så bestod det av norsiden AMD-762 og sørsiden AMD-766. Likevel så benyttet dessverre mange hovedkortprodusenter VIA 686B sørsiden i stedet for å spare penger, en sørside som mildt sagt ikke var like bra som AMD-766.

 

AMD har faktisk laget brikkesett selv siden 1997; det begynte med AMD-640 for K5/K6 (sokkel 7), så AMD-750 for Athlon (slott A), AMD-760 for Duron/Athlon/XP (sokkel A) som nevnt, deretter AMD-760 MP/MPX for Athlon MP (sokkel A), og AMD-8000 for Opteron (sokkel 940).

 

AMD-760 MPX-brikkesettet fra 2002, som støttet dual-FSB, er spesielt interessant i disse dager ettersom Intel nå nylig lanserte sitt første (!) brikkesett med støtte for nettopp dual-FSB ("Blackford"-brikkesettet for Xeon "Woodcrest") - det burde iallefall si litt om hvor konservative Intel virkelig er når det kommer til stykket :p

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Og da bør de sette sammen et nytt team, for de gutta som laget AMD sitt DDR chipset i 2001 (760? som bare hadde northbridge) gjorde en historisk dårlig jobb.

6548337[/snapback]

Hvis du tenker på brikkesettet AMD-760 for Duron/Athlon/XP (sokkel A), så bestod det av norsiden AMD-762 og sørsiden AMD-766. Likevel så benyttet dessverre mange hovedkortprodusenter VIA 686B sørside i stedet for å spare penger, en sørside som på langt nær var like bra som AMD-766.

 

AMD har faktisk laget brikkesett selv siden 1997; det begynte med AMD-640 for K5/K6 (sokkel 7), så AMD-750 for Athlon (slott A), AMD-760 for Duron/Athlon/XP (sokkel A) som nevnt, deretter AMD-760 MP/MPX for Athlon MP (sokkel A), og AMD-8000 for Opteron (sokkel 940).

 

AMD-760 MPX-brikkesettet fra 2002, som støttet dual-FSB, er spesielt interessant i disse dager ettersom Intel først nå nylig lanserte sitt første brikkesett med støtte for nettopp dual-FSB ("Blackford"-brikkesettet for Xeon "Woodcrest") - det burde iallefall si litt om hvor konservative Intel virkelig er når det kommer til stykket :p

6548612[/snapback]

Det som er intressant her er "grafikkbiten". Chipset med grafikk skaper penger, entusiastene hater slike løsninger, men det er i OEM markedet pengene ligger. Dell og AMD kommer til å bli bestevenner på sikt..

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Det som er intressant her er "grafikkbiten". Chipset med grafikk skaper penger, entusiastene hater slike løsninger, men det er i OEM markedet pengene ligger. Dell og AMD kommer til å bli bestevenner på sikt..

6548648[/snapback]

Enig, og det skulle heller ikke forundre meg om at det var dette varslede oppkjøpet som fikk Dell til å skifte mening og begynne å tilby AMD-løsninger. For OEM-markedet så vil nok dette oppkjøpet få store konsekvenser, og det kunne heller ikke skjedd på et bedre tidspunkt nå som Intel sin forretningspraksis tross alt er under lupen.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
AMD var nødt til å gjøre dette oppkjøpet for å nå sitt mål om 30% markedsandel før utgangen av 2007.

 

Jeg tror dette var en meget smart måte å prøve å gjennomføre det målet. Mye av grunnen til at Intel er så stor er at de leverer egene chipset med grafikk, noe som ikke AMD har hatt tidligere.

 

OEM markedet liker slike kombinasjoner.

 

Jeg tror oppkjøpet blir stemplet som en genistrek om noen få år!

6548605[/snapback]

 

AMD var nødt til å gjøre dette som en strategisk manøver for i det hele tatt å kunne overleve som CPU-leverandør på lang sikt. På kort sikt (2-3 år) vil fusjonen gi røde tall, men dette er lettere å forsvare overfor aksjonærene med begrunnelse i fusjonskostader, enn et rent underskudd med normal drift, noe AMD ville fått uansett med bortimot halvering av CPU-priser osv. Det er lettere å skjule problemer hvis man har litt uoversiktlige og halvkaotiske tilstander. Men hvis oppkjøpet medfører at AMD overlever på lang sikt, så er det jo forsåvidt en genistrek.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Nforce-plattformen har jo vært tilgjengelig lenge (og bare blitt bedre og mer stabil). Så jeg synes det er litt rart om det var ATi-oppkjøpet og et uferdig/usikkert ATi chipset som overbeviste Dell. Jeg spår at vi kommer til å se NForce-plattformen i de fleste ferdig-pc'er i umiddelbar fremtid (1-2 år). Etter det kan det hende AMD/ATi klarer å stille opp med et bunnsolid eget chipset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...