Gå til innhold

AMD-kjøp kan skape store ringvirkninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjempemessig vil jeg si. :D

 

Jeg synes alle 4 firmaene (AMD, ATI, Intel og nVidia) har flere brukendes produkter.

 

AMD har gjort mange fornuftige valg av løsninger.

Hos ATI liker jeg godt skjermkortene.

Intel sin Pentium M er god sammen med Centrino brikkesettet.

nVidia liker jeg nForce brikkesettet til. Har selv prøvd dette på et ASUS hovedkort.

 

Kan ikke AMD kjøpe opp ASUS i samme slengen!! :w00t:

Lenke til kommentar
Må si jeg håper dette er løse rykter, jeg vil tro at det er mest fordelaktig for oss brukere dersom både ATI og nVidia står på egne føtter og at det ikke blir noen direkte linker mellom noen av dem og de to CPU produsentene. Avtaler er en sak, eierskap er noe helt annet. Min frykt er at man kan ende opp med de to nevnte alliansene og at vi forbrukere blir tvunget til å "velge allianse" og at oppgraderingsmuligheter blir mindre, dvs flere standarder og antageligvis også dermed dyrere produkter.

6546002[/snapback]

 

Du oppsummerer det jeg mener på en god måte, jeg er redd dette oppkjøpet ikke kommer til å gavne forbrukeren, det gjør det sjeldent når en bedrift bruker sin posisjon i ett markedet til å styrke posisjonen i et annet marked.

 

AtW

Lenke til kommentar
Må si jeg håper dette er løse rykter, jeg vil tro at det er mest fordelaktig for oss brukere dersom både ATI og nVidia står på egne føtter og at det ikke blir noen direkte linker mellom noen av dem og de to CPU produsentene. Avtaler er en sak, eierskap er noe helt annet. Min frykt er at man kan ende opp med de to nevnte alliansene og at vi forbrukere blir tvunget til å "velge allianse" og at oppgraderingsmuligheter blir mindre, dvs flere standarder og antageligvis også dermed dyrere produkter.

6546002[/snapback]

 

Du oppsummerer det jeg mener på en god måte, jeg er redd dette oppkjøpet ikke kommer til å gavne forbrukeren, det gjør det sjeldent når en bedrift bruker sin posisjon i ett markedet til å styrke posisjonen i et annet marked.

6548206[/snapback]

Er du klar over at Intel sin mektige brikkesett-avdeling, som tross alt er det som driver selskapet i dag, er et resultat av en rekke oppkjøp av brikkesett-produsenter? Jeg bare spør.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

jeg iker dette. o vist vi er litt heldige kan vi kansje få GPUer i løssalg slik at CPU og GPU kansje ligger på siden av hverandre eller kansje er integrert i hverandre,

personlig håper jeg at de ikke vil vere integrerte pga oppgaderings muligheter.

og kansje bruke gDDR4 RAM på pcn som vanlig ram :D

Lenke til kommentar
Må si jeg håper dette er løse rykter, jeg vil tro at det er mest fordelaktig for oss brukere dersom både ATI og nVidia står på egne føtter og at det ikke blir noen direkte linker mellom noen av dem og de to CPU produsentene. Avtaler er en sak, eierskap er noe helt annet. Min frykt er at man kan ende opp med de to nevnte alliansene og at vi forbrukere blir tvunget til å "velge allianse" og at oppgraderingsmuligheter blir mindre, dvs flere standarder og antageligvis også dermed dyrere produkter.

6546002[/snapback]

 

Du oppsummerer det jeg mener på en god måte, jeg er redd dette oppkjøpet ikke kommer til å gavne forbrukeren, det gjør det sjeldent når en bedrift bruker sin posisjon i ett markedet til å styrke posisjonen i et annet marked.

6548206[/snapback]

Er du klar over at Intel sin mektige brikkesett-avdeling, som tross alt er det som driver selskapet i dag, er et resultat av en rekke oppkjøp av brikkesett-produsenter? Jeg bare spør.

6548218[/snapback]

 

At slike ting skjer ofte gjør ikek at jeg liker det noe mer, allerede er det en unødvendig sammensausing av brikkesett og GPU, og nå blandes CPU inn i bildet også. Jeg liker å kunne mikse og matche.

 

AtW

Lenke til kommentar
jeg iker dette. o vist vi er litt heldige kan vi kansje få GPUer i løssalg slik at CPU og GPU kansje ligger på siden av hverandre eller kansje er integrert i hverandre,

personlig håper jeg at de ikke vil vere integrerte pga oppgaderings muligheter.

og kansje bruke gDDR4 RAM på pcn som vanlig ram :D

6548238[/snapback]

Ja, kanskje vi ser GPUer på sokkel fremfor kort i fremtiden? F.eks. X2000 for sokkel AM3 (DDR3)? :)

Lenke til kommentar
Må si jeg håper dette er løse rykter, jeg vil tro at det er mest fordelaktig for oss brukere dersom både ATI og nVidia står på egne føtter og at det ikke blir noen direkte linker mellom noen av dem og de to CPU produsentene. Avtaler er en sak, eierskap er noe helt annet. Min frykt er at man kan ende opp med de to nevnte alliansene og at vi forbrukere blir tvunget til å "velge allianse" og at oppgraderingsmuligheter blir mindre, dvs flere standarder og antageligvis også dermed dyrere produkter.

6546002[/snapback]

 

Du oppsummerer det jeg mener på en god måte, jeg er redd dette oppkjøpet ikke kommer til å gavne forbrukeren, det gjør det sjeldent når en bedrift bruker sin posisjon i ett markedet til å styrke posisjonen i et annet marked.

6548206[/snapback]

Er du klar over at Intel sin mektige brikkesett-avdeling, som tross alt er det som driver selskapet i dag, er et resultat av en rekke oppkjøp av brikkesett-produsenter? Jeg bare spør.

6548218[/snapback]

 

At slike ting skjer ofte gjør ikek at jeg liker det noe mer, allerede er det en unødvendig sammensausing av brikkesett og GPU, og nå blandes CPU inn i bildet også. Jeg liker å kunne mikse og matche.

6548257[/snapback]

Sant nok, men faktum er at Intel i en årrekke har styrt denne bransjen med jernhånd og vært mer opptatt av sine økonomiske interesser enn folks valgmuligheter. Resultatet har blitt at utviklingen på PC-plattformen omtrent har stått stille, så derfor er jeg svært positiv til dette oppkjøpet ettersom AMD ønsker å endre bransjen til noe bedre og med ATI på laget så tror jeg også at de kan få det til.

Lenke til kommentar

Nå er det faktisk bare sånn at ATI har skiftet eier. Dette er ikke ensbetydende med at det vil bli bedre eller dårligere støtte for ati-skjermkort hos henholdsvis AMD eller Intel. Det er heller ikke ensbetydende med at det blir dårligere støtte for nVidia-kort med AMD. Eneste jeg ser er at AMD vil bli litt sterkere økonomisk og vil kunne levere hele systemer. Kanskje vi vil se noen fler intergrerte kort på AMD-sokkelen. Fint for de som ikke krever alt for mye av et grafikk-kort, og vil ha et rimelig system. Tror nok det vil ta flere år før sluttbruker kommer til å merke noe.

 

 

EDIT: skrivefeil pluss litt til.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

ja var GPU på sokkel je tenkte på. kansje de kan ligge på siden av CPU slik at denne kan GPU kan skiftes ut, uten å skifte CPU altså ikke integrert CPU/GPU, slik at basen på kjølere vil ja vere dobbel så stor trippel i SLI/Cross, men de vil jo ha bedre plass til kjøling, siden plassen til PCIx16 er borte. se fordeg Thermaltake Big Typhoon men 2x 120mm vifter det gir kjøling

Lenke til kommentar

hadde det vært Nvidia som ble kjøpt opp av AMD, så hadde jeg ikke hatt problemer med det, men at dem kjøper ATI i stedet er horribelt nytt. AMD lager de desidert beste gaming CPUer, mens Nvidia lager grafikkbrikker som danker alt annet ned i støvlene(ytelsen i forhold til ATI er vel ikke store forskjellen, men programvaren og driverne til ATI er bortkastet tid. har aldri funket for en eneste person jeg kjenner). at AMD og ATI går sammen betyr da sannsynligvis at Nvidia binder seg til Intel, som virker helt galt for meg. skulle heller vært stikk motsatt. AMD/Nvidia vs ATI/Intel hadde jeg likt å se i aksjon.

Lenke til kommentar
Sant nok, men faktum er at Intel i en årrekke har styrt denne bransjen med jernhånd og vært mer opptatt av sine økonomiske interesser enn folks valgmuligheter.  Resultatet har blitt at utviklingen på PC-plattformen omtrent har stått stille, så derfor er jeg svært positiv til dette oppkjøpet ettersom AMD ønsker å endre bransjen til noe bedre og med ATI på laget så tror jeg også at de kan få det til.

6548276[/snapback]

 

Den samme gamle regla...

 

Hvem er det som har endret bransjen mest? Jo, den som kommer med flest nyvinninger. Både Intel og AMD har bidratt med masse nyvinninger iløpet av mange år. At AMD ønsker å "endre bransjen til noe bedre" mens Intel ønsker det motsatte er bare pretensiøst svada. Begge er opptatt av å tjene penger og vinne markedsandeler. Heldigvis fungerer konkurranse slik at jo bedre produkter du kommer med, jo mer belønning får du. Begge firmaer har hatt sine stagnasjonsperioder, og begge har kommet ut av dem, og vil nok gjøre det i fremtiden også.

 

Jeg VET at du sannsynligvis kommer til å svare med at Intel sine fremskritt ikke er "utvikling" i dine øyne, fordi du mener det er juks eller gammel teknologi, og at du mener AMD genuint ønsker folk sitt beste, mens Intel gjør det motsatte. Men til å ha så kynisk holdning som du har ovenfor Intel, så er du overraskende naiv i forhold til AMD.

Lenke til kommentar
Nvidia lager grafikkbrikker som danker alt annet ned i støvlene(ytelsen i forhold til ATI er vel ikke store forskjellen, men programvaren og driverne til ATI er bortkastet tid. har aldri funket for en eneste person jeg kjenner).

6548301[/snapback]

Det er vel å ta en smule for hardt i? Enig i at ATi har et stykke å gå før driverne er like bra som nVidia, men det er alltid rom for forbedringer og er nok et av områdene hvor AMD kan bidra i positiv retning slik jeg ser det.

 

at AMD og ATI går sammen betyr da sannsynligvis at Nvidia binder seg til Intel, som virker helt galt for meg. skulle heller vært stikk motsatt. AMD/Nvidia vs ATI/Intel hadde jeg likt å se i aksjon.

6548301[/snapback]

Tja, AMD er kjent for å samarbeide ganske tett og åpent med sine partnere og ingenting tyder på at de planlegger å slutte med det. Som AMD sa på pressekonferansen så vil samarbeidet med Nvidia fortsette som før.

Lenke til kommentar

Hvis dette kunne fått AMD til å lage egne chipset, så ville det vært en god ting. Det er kunnskap de absolutt burde opparbeide seg. Og da bør de sette sammen et nytt team, for de gutta som laget AMD sitt DDR chipset i 2001 (760? som bare hadde northbridge) gjorde en historisk dårlig jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...