Gå til innhold

AMD-kjøp kan skape store ringvirkninger


Anbefalte innlegg

Raptor,24/07-2006 : 13:02]Ser ut som Intel reagerer også:

 

De trekker tilbake ATi sin lisens til å bruke CPU-busen demmes:

 

IN A SHOCK TO no one, a few days ago, ATI had its chipset bus licence pulled, or at least not renewed by Intel. I guess that means that AMD won't be making many chipsets for Intel in a year or so.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=33225

6546823[/snapback]

Patetisk, men heller ikke uventet fra Intel :thumbdown:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff, dette liker jeg ikke. Jeg kunne heller tenke meg økt konkurranse med flere bedrifter i GPU-markedet, enn at de skal bli spist opp av andre selskaper.

 

Håper også at nVidia ikke kutter ned på AMD-chipsettet sitt, har kun positive erfaringer med nForce.

 

Og jeg håper at nVidia ikke blir kjøpt opp av Intel, men kanskje det økte presset "tvinger" dem...

Lenke til kommentar
Uff, dette liker jeg ikke. Jeg kunne heller tenke meg økt konkurranse med flere bedrifter i GPU-markedet, enn at de skal bli spist opp av andre selskaper.

 

AMD driver ikke med grafikk -Altså konkurransen vil ikke bli svekket på denne fronten!

6546934[/snapback]

Selvfølgelig ikke, men dette gir jo AMD(TI) en stor økonomisk fordel over nVidia, og økt fokus på ATI-brikkesett med integrerte GPU, noe som kan føre til at konkurransen svekkes.

 

Jeg håper at det ikke gjør det, men jeg liker heller ikke at det blit dannet alt for store konglomeratbedrifter.

Lenke til kommentar
Håper også at nVidia ikke kutter ned på AMD-chipsettet sitt, har kun positive erfaringer med nForce.

6546925[/snapback]

Imotsetning til Intel sine bus'er som er properitære, og "hemmelige", så er Hyper Transport åpen.

 

Så nVidia trenger ikke noe lisens for å bruke HyperTransport.

Lenke til kommentar
Æsj, da kan en jo glemme Crossfire støtte til Intel brikkesett fremover...

6546933[/snapback]

 

Men da har jo ikke Intel lenger noe dual-GPU alternativ for Conroe. Siden dette er svært viktig i entusiastmarkedet tror jeg nok Intel vil selge AMD Crossfire sålenge de har lov til. Nå kommer jo nVidia med SLI for Conroe i løpet av høsten, men Intel vil nok helst selge sine egne chip-set. En litt kinkig situasjon for Intel dette.

Lenke til kommentar
Hmmz, er ikke nForce chipsettene AMD bruker laget av Nvidia?

 

Hvis ryktene stemmer kan jo dette sette en stopper for nForce chipsettene til AMD da Nvidia er en direkte konkurent med ATI. Oppkjøpet høres litt for usannsynlig ut.

 

Hadde jo egentliv vært mer naturlig for AMD og kjøpe opp Nvidia, da de allerde har ett godt sammarbeid..

6546413[/snapback]

Det er vel ikke lett å forutse hvordan nVidia vil reagere, antageligvis vil de fortsette som før. Dilemmaet deres vil uansett være at de bidrar med chipsett til ett selskap som de konkurrerer med, enten det er AMD/ATI eller Intel. Nå berører vel ikke Intel nVidias kjerneområdet(antar det er high-end GPUer), noe AMD med oppkjøpet av ATI vil gjøre(dersom AMD beslutter å forsette med high end GPUer). Intel på sin side lager de beste chipsettene selv(mener jeg), mens AMD nå får tilgang til gode chipsett til egne CPUer gjennom ATI. Regner med AMD vil prøve å få mest mulig fokus på disse fremfor nVidias løsninger.

 

"Konklusjonen" min er vel som andres at nVidia og Intel nok blir tvunget sammen på ene eller andre måten, men er litt usikker på hvordan. Intel lager sine egne integrerte grafikkløsninger, men mangler high-end løsningene til nVidia samtidig som de nok nødigst vil bruke løsninger fra ATI fremover. Det blir uansett spennende å se hva som skjer med chipsettene fra nVidia.

Lenke til kommentar
Håper også at nVidia ikke kutter ned på AMD-chipsettet sitt, har kun positive erfaringer med nForce.

6546925[/snapback]

Imotsetning til Intel sine bus'er som er properitære, og "hemmelige", så er Hyper Transport åpen.

 

Så nVidia trenger ikke noe lisens for å bruke HyperTransport.

6546956[/snapback]

Det er sant, og bra, men jeg tenker på farene med at AMD(TI) sine CPU og brikkesett i større grad blir bundlet, som fører til at nVidia får tapte inntekter... en brikkesettleverandør kan ikke leve av un entusiastmarkedet.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig ikke, men dette gir jo AMD(TI) en stor økonomisk fordel over nVidia, og økt fokus på ATI-brikkesett med integrerte GPU, noe som kan føre til at konkurransen svekkes.

6546947[/snapback]

 

Tror heller at vi får bedre brikkesett enn dårligere brikkesett. nVidia har mye å gå på dette omerådet, spessielt når det gjelder strømforbruk. Brikkesettene til nvidia har heller ikke vært så stabile at det gjør noe helelr, og et slikt oppkjøp gjør at dem må bli bedre på alle fronter. Husk at nVidia har kjøpt opp ULI, noe som gjør dem mer konkurranse-dyktige i brikkesettmarkedet.

Lenke til kommentar
Æsj, da kan en jo glemme Crossfire støtte til Intel brikkesett fremover...

6546933[/snapback]

 

Men da har jo ikke Intel lenger noe dual-GPU alternativ for Conroe. Siden dette er svært viktig i entusiastmarkedet tror jeg nok Intel vil selge AMD Crossfire sålenge de har lov til. Nå kommer jo nVidia med SLI for Conroe i løpet av høsten, men Intel vil nok helst selge sine egne chip-set. En litt kinkig situasjon for Intel dette.

6546973[/snapback]

Det tviler jeg på. Regner heller med at dette akslererer SLI på Intel platformen, og at kanskje Intel liseserer SLI.

 

At de bruker noe fra A(AM)/(TI) :p frivillig tviler jeg på.

Lenke til kommentar
jeg trur heller det blir

AMD/ATI/Nvidia vs all mighty intel

:p

for da blir jo intel liten i forhold

6546849[/snapback]

 

De tre til sammen er små i forhold til Intel. Intel har en total aksjeverdi på nesten 100 milliarder dollar, AMD + ATI + Nvidia har en aksjeverdi på litt over 20 milliarder dollar.

 

snorreh: Er dumt å si at det er paetisk at Intel trekker tilbake en lisens til ATI. Du lisensierer ikke teknologi til hovedkonkurrenter annet enn når du har fordeler av det. Noe jeg neppe kan se at Intel har i dette tilfellet. At det ikke er til fordel for oss som brukere er noe helt annet. Tror AMD hadde gjort akkurat det samme dersom de hadde lisensiert teknologi til et selskap som ble oppkjøpt av Intel.

 

Ellers er det svært mye fornuftig i analysen i The Inquier. AMD var nok tvunget til å gjøre et slikt valg. Spørsmålet er om integrasjonen lykkes, eller om kostnadene knyttet til integrasjonen etter oppkjøpet vil gi det nye selskapet langsiktige problemer. Håper ikke det siste, men erfaringer med store oppkjøp/fusjoner er ikke udelt positive.

 

Et lite tillegg:

Lykkes AMD/ATI integrasjonen, vil det langsiktig uten tvil være en fordel også for oss brukere, da sannsynligheten for å ha en reell konkurrent til Intel er større. Kortsiktig kan det nok være mest ulemper for oss bruker, med mindre valgfrihet og høyere priser. Er ikke tvil om at Intel priser sine HK/brikkesett relativt høyt, og henter inn noe tapt inntjening på CPU-er.

 

Nvidia var nok ingen mulig kjøpskandidat for AMD. Prisen ville blitt for høy og med Nvidias resultater de siste periodene, hadde de nok små interesser i å bli kjøpt opp.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Raptor,24/07-2006 : 13:44]Det tviler jeg på. Regner heller med at dette akslererer SLI på Intel platformen, og at kanskje Intel liseserer SLI.

 

Det er vel tvilsomt om nVidia vil lisensiere bort SLI. Det er tross alt det eneste fortrinnet de har i forhold til Intels egne chipset.

 

Jeg tror gjerne at AMD heller ville kjøpt nVidia. Men nVidia er mye større enn ATI så det hadde nok blitt for dyrt. Og det kan også være at bedriftskulturene er for forskjellige til at det ville lyktes.

Endret av simfan
Lenke til kommentar
Selvfølgelig ikke, men dette gir jo AMD(TI) en stor økonomisk fordel over nVidia, og økt fokus på ATI-brikkesett med integrerte GPU, noe som kan føre til at konkurransen svekkes.

6546947[/snapback]

 

Tror heller at vi får bedre brikkesett enn dårligere brikkesett. nVidia har mye å gå på dette omerådet, spessielt når det gjelder strømforbruk. Brikkesettene til nvidia har heller ikke vært så stabile at det gjør noe helelr, og et slikt oppkjøp gjør at dem må bli bedre på alle fronter. Husk at nVidia har kjøpt opp ULI, noe som gjør dem mer konkurranse-dyktige i brikkesettmarkedet.

6547022[/snapback]

Vi får håpe dette, og får håpe at det økte volumet vil øke presset på ATI til å gi ut bedre drivere til Linux, både når det gjelder GPU og ikke minst brikkesett.

 

Jeg håper også at dette ikke vil gå ut over kombinasjonen AMD og nVidia i laptop; det hadde vært trist om de hadde lansert en plattform med AMD cpu, ATI brikkesett og ATI GPU. AMD og nVidia i laptops er vanskelige nok å finne fra før.

 

Edit:

Mobile Computing

As a combined company, AMD and ATI will advance mobile computing by delivering integrated platforms that are designed to extend battery life while optimizing graphics and media processing.

 

Av en eller annen grunn liker jeg ikke dette...

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

hmm, jeg minnes å ha lest noe om at amd og ati drev å prøvde ut å koble gpu til cpu via hypertransport. kan dette være ett resultat av det tro?

 

håper virkelig amd jekker utviklingen av hypertransport opp i høygir fremover, og kommer ut av mulighet for å sammenkable flere hovedkort via det systemet. trenger du mer datakraft? ikke kast ditt gamle hovedkort, bare koble det sammen med det nye ;)

 

hmm, GPU pr hypertransport i laptops, mulighet for å skifte ut brikka uten å måtte finne ett beist med mxm-modul? altså at en bare kjøper ny GPU- brikke, løfter på luka merket cpu/gpu og plopper ut den gamle for å gi plass til den nye?

 

kansje vi vil se billige laptops med amd-cpu solgt med svak ati i sokkelen men med mulighet for å sette inn en kraftigere en seinere?!

Lenke til kommentar
Hva blir forresten det nye logoen?

 

AMD

T

I

 

?

 

Hva er navnet? Jeg foreslår AMD Technologies Inc. :)

6547079[/snapback]

Med oppkjøpet regner jeg med at vi får se en omorganisering av divisjonene til AMD, og jeg antar at ATI vil blir en egen divisjon i AMD med tilhørende visepresident. Omtrent slik som det var med Spansion før AMD solgte det ut. AMD Graphics, chipset and embedded group?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...