Gå til innhold

AMD-kjøp kan skape store ringvirkninger


Anbefalte innlegg

Det tyder på at det gode sammarbeidet med AMD kommer til å fortsette! Er ikke nvidia og intel uvenner? Har et inntrykk av det, etter alt det sladder jeg har lest i de siste årene.

6550517[/snapback]

 

Det er klinkende klart at AMD, som nå skal selge GPUer, og som er helt avhengig av at ATi-delen opprettholder eller øker sin markedsandel, ikke kan eller vil ha noe "godt samarbeid" med nVidia hvis oppkjøpet blir en realitet. De vil tvertimot gjøre alt de kan for å få folk til å kjøpe AMD/ATi-GPUer istedenfor nVidia.

6550586[/snapback]

 

Det er klinkende klart at nvidia ikke kan ha et godt sammarbeid med intel, da intel er verdensledene på grafikkbrikker. Klarer vi å skille de forskjellige avdelingene, så tror jeg at nvidia vil forsatt ha et godt sammarbeid med AMD. Intel er jo tross alt størst av dem alle til sammen.

 

Jeg håper bare at dette kjøpet vil påvirke intels monopol! Du ønsker kanskje noe annet?

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det står litt om det i denne interessante analysen:

http://theinquirer.net/default.aspx?article=33219

6546457[/snapback]

 

Glimrende analyse med mange treffende humoristiske kommentarer. Lang, men en fryd å lese. Anbefales på det sterkeste.

 

Noen småting Charlie ikke nevnte i artikkelen:

- Dette passer jo glimrende med AMDs planer om hetrogene kjerner, DSP (f.eks Virtex4) og modulære design med korte produktsykluser.

- Dette gir også et godt svar på en ting jeg har fundert på en stund: Hva AMD skal med så vanvittig stor økning i produksjonskapasiteten når økning av antall kjerner og markedsandelene ikke ser ut til å kunne nærme seg å ta i bruk all den nye produksjonskapasiteten. De har rett og slett ledig produksjonskapasitet til å ta over mye av ATIs produksjon.

 

Men tilbake til artikkelen: Intels kommende niagara-lignende minicores (trolig kodenavn "Larrabee") er en spennende bombe som sikkert kan ryste bransjen og oppfylle intels planer om 32 kjerne-CPUer innen 2010.

 

Noe annet jeg merker meg er at Nvidia ser ut til å havne midt under kryssilden mellom ATI og Intel. De står vel litt forfjamset igjen og lurer på hva i all verden som skjer. Plutselig er de verdens eneste store GPU-selskap og like plutselig ser deres GPU'er ut til å bli like avleggs om et par år som eksterne matteprosessorer ble da de ble integrert i CPUer for ca 12 år siden. Hva i all verden skal Nvidia gjøre når GPU'er blir overflødige og brikkesett blir mer og mer integrert i CPU? (først minnekontroller og multiprosessor interconnect, så PCIe og muligens nettverk) Nvidias aksje vil sikkert synke voldsomt mellom 2007 og 2009 og så selger de seg vel kanskje nesten på nåde til AMD, Intel eller Via. AMDs aksjer er allerede lave og spådd videre nedgang. Jeg tror dette er et godt tidspunkt å begynne å selge seg ut av Nvidia og inn i AMD med en tidsplan på ca 1 år med jevnlig salg og kjøp. Dvs. man selger nvidia-aksjene dyrt og kjøper AMD-aksjene billig. Som med alle aksjer er det litt risiko ute og går, men jeg tror den potensielle langsiktige gevinsten av oppkjøpet av ATI er sterkt undervurdert.

 

Med andre ord veldig spennende tider med mange store omveltninger i sikte. Min tidligere skepsis til oppkjøpet har snudd til applaus etter at jeg har tenkt meg litt om og lest noen av reaksjonene på nett. Det nokså begivenhetsløse året 2006 (med unntak av Core) ser ut til å bli avløst av noen veldig spennende år. Dette varmer en entusiasts iver :fun:

Lenke til kommentar
Edit: når de gjelder grafikkavdelingen til Intel er det kanskje synd at det ikke er bedre, men så er den rettet mot folk som bruker Word og Excel, og trenger dermed ikke 100000 poeng i 3DMark06.

6550587[/snapback]

 

Si det til folk som kjøper grafikkbrikker av intel som ønsker seg å spille.... Det er mange uvitende pc-kjøpere der ute!

 

Syns du det har gått i en rivende utvikling siden intel lanserte et brikkesett som støttet DDR?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det tviler jeg faktisk på, og jeg regner med at Nvidia har fått forsikringer fra AMD om at deres plattform vil forbli åpen også i fremtiden.  Hvis man skal tolke det som ble sagt på pressekonferansen så er det sterke signaler om at åpenhet er noe av det som absolutt vil fortsette på AMD-plattformen.

6550629[/snapback]

 

Jeg er litt usikker på hva som menes med åpen platform her?

Sikter du til en platform hvor man ikke må betale lisens til AMD for å benytte f.eks. ett chipset ved design/produksjon av ett hk?

Lenke til kommentar

Nå er det sånn at intet tre vokser inn himmelen. Blir sammenslutningene for store og lite konsumentvennlige vil nye aktører dukke opp. Det er bare å slappe av, finne de beste kjøpene og fortsette som før. Det hjelper liksom ikke om man misliker det. Pengene rår her som alle andre steder.

Lenke til kommentar
Edit: når de gjelder grafikkavdelingen til Intel er det kanskje synd at det ikke er bedre, men så er den rettet mot folk som bruker Word og Excel, og trenger dermed ikke 100000 poeng i 3DMark06.

6550587[/snapback]

 

Si det til folk som kjøper grafikkbrikker av intel som ønsker seg å spille.... Det er mange uvitende pc-kjøpere der ute!

 

Syns du det har gått i en rivende utvikling siden intel lanserte et brikkesett som støttet DDR?

6550675[/snapback]

Det er synd for dem, men det nytter ikke å komme å klage på produsenten at bilen ikke kan fly, når man kjøper en Ford.

 

Intel's brikker er produsert for å minimere strømforbruket, for å kunne gi en kjøligere, og roligere PC i kontormiljøer. Skal hele dette enorme markedet påvirkes, fordi at noen luringer har lyst til å spille Oblivion?

 

Edit:

 

og ikke minst, disse brikkene fører til lavere kostnader for forbrukere som ikke trenger det.

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar
Ja ja da hadde jeg kjøpt mitt siste ATI kort .

Forresten pussig at dette bifalles av enkelte som ellers er imot at "de store" kjøper opp og eller kontrolerer de som er mindre  :hmm:

6549345[/snapback]

Jaså? Var det ikke du som var så veldig balansert, uten noen form for forståelse for folk med anti-patier mot Intel? Anbefaler en snartur foran speilet.

 

Personlig er jeg ikke spesielt positiv til oppkjøpet. Etter min mening er ytterligere konsolidering i bransjen dårlig nytt for forbrukere. På samme tid er det en bekymring at Intel er såpass mye større enn AMD, så at AMD får flere ben å stå på er flott, hadde det bare ikke medført at ATI ble slukt.

Lenke til kommentar
Det tviler jeg faktisk på, og jeg regner med at Nvidia har fått forsikringer fra AMD om at deres plattform vil forbli åpen også i fremtiden.  Hvis man skal tolke det som ble sagt på pressekonferansen så er det sterke signaler om at åpenhet er noe av det som absolutt vil fortsette på AMD-plattformen.

6550629[/snapback]

 

Jeg er litt usikker på hva som menes med åpen platform her?

Sikter du til en platform hvor man ikke må betale lisens til AMD for å benytte f.eks. ett chipset ved design/produksjon av ett hk?

6550687[/snapback]

Ja, samt at de vil benytte seg av åpne standarder og samarbeide åpent med alle som vil støtte AMD-plattformen. Til forskjell fra måten Intel pleier å gjøre det på med andre ord.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Ja ja da hadde jeg kjøpt mitt siste ATI kort .

Forresten pussig at dette bifalles av enkelte som ellers er imot at "de store" kjøper opp og eller kontrolerer de som er mindre  :hmm:

6549345[/snapback]

Jaså? Var det ikke du som var så veldig balansert, uten noen form for forståelse for folk med anti-patier mot Intel? Anbefaler en snartur foran speilet.

 

Personlig er jeg ikke spesielt positiv til oppkjøpet. Etter min mening er ytterligere konsolidering i bransjen dårlig nytt for forbrukere. På samme tid er det en bekymring at Intel er såpass mye større enn AMD, så at AMD får flere ben å stå på er flott, hadde det bare ikke medført at ATI ble slukt.

6550734[/snapback]

Teknisk sett har han jo kjøpt sitt siste ATi-kort, ettersom det nye selskapet kommer til å hete AMD. ;) Nå vet jeg ikke om det var det han mente, men jeg er temmelig sikker på at jeg har kjøpt mitt siste ATi-kort jeg også :)

Lenke til kommentar
Det er synd for dem, men det nytter ikke å komme å klage på produsenten at bilen ikke kan fly, når man kjøper en Ford.

 

Intel's brikker er produsert for å minimere strømforbruket, for å kunne gi en kjøligere, og roligere PC i kontormiljøer. Skal hele dette enorme markedet påvirkes, fordi at noen luringer har lst til å spille på Oblivion?

6550706[/snapback]

Skjønner ikke helt hvor du vil hen her :(Kan liksom ikke sammenligne grafikk mot lyd heller(bil mot fly) -Folk er da ikke dumme!

 

Men jeg skjønner hva du hinter til :thumbup: Men det hjelper ikke de som sitter med et dårlig grafikkløsning fra intel, som ønsker å spille f.eks et enkelt lite barnespill...

Lenke til kommentar
Nå er det sånn at intet tre vokser inn himmelen. Blir sammenslutningene for store og lite konsumentvennlige vil nye aktører dukke opp. Det er bare å slappe av, finne de beste kjøpene og fortsette som før. Det hjelper liksom ikke om man misliker det. Pengene rår her som alle andre steder.

6550689[/snapback]

Fantastisk! Hvor ble det av alle de nye aktørene på OS? Eller kanskje det er slik at MS er veldig konsumentvennlige, så vennlige at så og si alle nye datamaskiner i Norge er beheftet med en bøtte lisenspenger til Bill enten du vil eller ikke.

Lenke til kommentar
Teknisk sett har han jo kjøpt sitt siste ATi-kort, ettersom det nye selskapet kommer til å hete AMD. ;) Nå vet jeg ikke om det var det han mente, men jeg er temmelig sikker på at jeg har kjøpt mitt siste ATi-kort jeg også :)

6550750[/snapback]

Nå ble jeg litt forvirret. Jeg er ganske sikker på hva Snekker'n mente (og det var neppe teknisk sett), men hva var det egentlig du mente, teknisk sett?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvor du vil hen her :(Kan liksom ikke sammenligne grafikk mot lyd heller(bil mot fly) -Folk er da ikke dumme!

 

Men jeg skjønner hva du hinter til :thumbup: Men det hjelper ikke de som sitter med et dårlig grafikkløsning fra intel, som ønsker å spille f.eks et enkelt lite barnespill...

6550778[/snapback]

Det jeg vil fram til er at biler fra Ford ikke er designet til å fly, fordi det ville blitt for dyrt og bensinhungrig, ganske enkelt fordi det er noe folk flest ikke trenger.

 

Men faktisk er ikke GMA 900 helt ubrukelig, den kan kjøre UT2004 på "akseptable" framerates, bare se her, så den skulle takle de fleste barnespill ja. Tror ikke du finner så mange barnespill som baserer seg på hverken UT2k4, HL2 eller Doom3-motoren.

Lenke til kommentar
Genial timing av AMD å offentliggjøre dette samme uka som Intel lanserer Conroe. Og dermed "stjele" mest mest mulig oppmerksomhet fra Intel.

6546746[/snapback]

 

Det er hele meninga :D å stjele flammen til Intel som de har gjort mot AMD de siste årene. Jeg mener iaffal at dette er perfect timing, de fleste snakker om ATI oppkjøp av AMD, Conroe er lansert men ingen sted å finne.

Dette er heller ikke den første gangen Intel lanserer noe som er nesten ikke mulig å få tak i. I helga hadde jeg store planer med å bestille en Conroe cpu, men planen gikk til vasken nokså raskt.

Lenke til kommentar
Teknisk sett har han jo kjøpt sitt siste ATi-kort, ettersom det nye selskapet kommer til å hete AMD. ;) Nå vet jeg ikke om det var det han mente, men jeg er temmelig sikker på at jeg har kjøpt mitt siste ATi-kort jeg også :)

6550750[/snapback]

Nå ble jeg litt forvirret. Jeg er ganske sikker på hva Snekker'n mente (og det var neppe teknisk sett), men hva var det egentlig du mente, teknisk sett?

6550840[/snapback]

Jeg mente at jeg ganske sikkert ikke kommer til å kjøpe ATi Radeon, men dersom AMD Radeon får bedret kvaliteten på Linux-driverene sine, er det absolutt ett valg. Jeg velger alltid det merke som gir meg mest valuta for pengene til det jeg bruker det til. Men viktigst er støtten i alternative operativsystemer :)

Lenke til kommentar
Motley Fool analyserer dette oppkjøpet her:

 

AMD + ATI = True Love

<..> In fact, that opportunity was stressed repeatedly in the conference call, where management went so far as to say that a paradigm shift is coming, and that in 2008, AMD/ATI will change the way we think about the concept of processing. It's a bold claim, and I expect that it's somehow related to plugging modules with new capabilities into the Torrenza platform, also known as Socket AM2. ATI has already proven that its chips can handle tasks such as advanced physics processing, in addition to the graphics crunching for which they were designed. Expanding that to other specialized fields would make a lot of sense, and could indeed transform data processing -- much like the floating-point coprocessor did in the mid-90s.

6550425[/snapback]

Nok et sterkt hint til at AMD vil svare sterkt på intels minicores. Brikkene faller på plass angående AMDs 64bit instruksjonsutvidelser, modulær og hetrogen design med korte produktsykluser og massiv FP-ytelse i form av DSP-lignende småkjerner.

 

Jeg ser for meg 2 fete "tradisjonelle" kjerner + et array av småkjerner á la niagara som knuser en hver av dagens GPU'er og PPU'er. Altså litt Cell-lignende, bare med en ekstra fet kjerne og mange flere og mindre småkjerner. Dette blir ikke CPU + GPU + PPU lappet sammen på en silisiumbrikke, men en stor altmuligbrikke som gjør alt dette arbeidet i en av de to delene av brikken: De få men fete kjernene eller de mange smale kjernene.

Lenke til kommentar
Ja ja da hadde jeg kjøpt mitt siste ATI kort .

Forresten pussig at dette bifalles av enkelte som ellers er imot at "de store" kjøper opp og eller kontrolerer de som er mindre  :hmm:

6549345[/snapback]

Jaså? Var det ikke du som var så veldig balansert, uten noen form for forståelse for folk med anti-patier mot Intel? Anbefaler en snartur foran speilet.

 

Personlig er jeg ikke spesielt positiv til oppkjøpet. Etter min mening er ytterligere konsolidering i bransjen dårlig nytt for forbrukere. På samme tid er det en bekymring at Intel er såpass mye større enn AMD, så at AMD får flere ben å stå på er flott, hadde det bare ikke medført at ATI ble slukt.

6550734[/snapback]

Det er da ingen hemmlighet at han er en vassekte Intel-fanboy, er bare det at han ikke vil innrømme det.
Lenke til kommentar

Det tviler jeg faktisk på, og jeg regner med at Nvidia har fått forsikringer fra AMD om at deres plattform vil forbli åpen også i fremtiden.  Hvis man skal tolke det som ble sagt på pressekonferansen så er det sterke signaler om at åpenhet er noe av det som absolutt vil fortsette på AMD-plattformen.

6550629[/snapback]

 

Pressekonferanser = reklame og tomme løfter.

 

Tror du AMDs aksjonærer vil sitte stille og se på hvis deres grafikkdivisjon (ATi) avgir markedsandeler til nVidia, mens AMD i åpenhetens ånd holder veien til pengebingen ryddet og fri for sin hardeste konkurrent på grafikkort? Jaja, du ser jo positivt på naivitet ;)

Lenke til kommentar
Motley Fool analyserer dette oppkjøpet her:

 

AMD + ATI = True Love

<..> In fact, that opportunity was stressed repeatedly in the conference call, where management went so far as to say that a paradigm shift is coming, and that in 2008, AMD/ATI will change the way we think about the concept of processing. It's a bold claim, and I expect that it's somehow related to plugging modules with new capabilities into the Torrenza platform, also known as Socket AM2. ATI has already proven that its chips can handle tasks such as advanced physics processing, in addition to the graphics crunching for which they were designed. Expanding that to other specialized fields would make a lot of sense, and could indeed transform data processing -- much like the floating-point coprocessor did in the mid-90s.

6550425[/snapback]

Nok et sterkt hint til at AMD vil svare sterkt på intels minicores. Brikkene faller på plass angående AMDs 64bit instruksjonsutvidelser, modulær og hetrogen design med korte produktsykluser og massiv FP-ytelse i form av DSP-lignende småkjerner.

 

Jeg ser for meg 2 fete "tradisjonelle" kjerner + et array av småkjerner á la niagara som knuser en hver av dagens GPU'er og PPU'er. Altså litt Cell-lignende, bare med en ekstra fet kjerne og mange flere og mindre småkjerner. Dette blir ikke CPU + GPU + PPU lappet sammen på en silisiumbrikke, men en stor altmuligbrikke som gjør alt dette arbeidet i en av de to delene av brikken: De få men fete kjernene eller de mange smale kjernene.

6550883[/snapback]

Det høres jo interresant ut og absolutt bedre enn å pøse på med masse "fete" kjerner :)

Lenke til kommentar
Det er da ingen hemmlighet at han er en vassekte Intel-fanboy, er bare det at han ikke vil innrømme det.

6550888[/snapback]

Hehe, og allikevel er han en av de på forumet som er flinkest til å klokke AMD prossessorer? ;)

 

Nei, personlig tror jeg ikke at Snekker'n er noen fanboy, tror han er blant de som driter i om det er Intel eller AMD, og velger det med mest valuta, og høyeste klokkepotensiale. Mulig han bare oppfører seg slik for å trolle litt med AMD-fansen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...