Gå til innhold

AMD-kjøp kan skape store ringvirkninger

Anbefalte innlegg

jeg vil ha ATI + INTEL

6549504[/snapback]

Må si jeg blir VELDIG overrasket om man fortsatt kan kjøpe et ATI-kort til en Intel-maskin om fem-ti år...

6549619[/snapback]

Jeg blir VELDIG overrasket om man fortsatt bruker kort om fem-ti år...men man skal aldri si for sikkert med Intel... (utviklingen der går jo i sneglefart) :p

6549633[/snapback]

Sneglefart? :ermm:

Utviklingen skifter vel ganske ofte, noen ganger er det AMD som innoverer, andre ganger er det Intel, akkurat sånn det skal være.

6549725[/snapback]

Ja, sneglefart.

Intel har vært nærmest totalt dominerende på PC-plattformen de siste 10 årene, men utviklingen har stått nærmest stille etter min mening. For mye er overlatt til omstendighetene og ethvert forsøk på større omveltninger har vært ganske halvhjerta, og det skuffer meg enormt. Med alle de ressursene og innflytelsen som Intel besitter så har de alle muligheter til å revolusjonere PC-bransjen, men det har ikke skjedd nettopp fordi de er fornøyd med situasjonen som den er. Status quo, og utvikler med sneglefart - bare passe godt nok (så det selger), hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FAEN FAEN FAEN! Det var da som bare... Lei meg, håper dette bare er falske rykter, for ATI liker jeg, i motsetning til AMD :(

Ønsker ikke at ATI og nVidia skal binde seg opp mot noen prosessorprodusenter. Ugreit for konkurannsen...

6546032[/snapback]

:whistle: F... F... F... Det var da som bare...

AMD liker jeg :-), i motsetning til ATI :-(

Det beste hadde nok vært fire uavhengige,

to på CPU, og to på GPU :thumbup:

6549842[/snapback]

For å være prikette, beste hadde vel vært 4-5 av hver, med felles standar på socket og slots. Men det skjer desverre ikke med det første. Uansett føler jeg dette går feil vei, men vi får se hva amd får råd til fremover, tror dette innkjøpet svir litt på pungen.

Lenke til kommentar

Synes det er på tide at spill for PC får sjansen til å ta et skritt framover i retning bedre fysikk, og generell spillopplevelse. Maskinvaren er selvsagt langt mindre optimalisert for spill enn spillkonsollene, så jeg håper AMD + ATi kan legge press på konkurrentene og få oss opp et par ekstra skritt. Jeg synes ikke opplevelsen i dagens spill for PC rettferdiggjør prisen for et topp grafikkort, så jeg venter nok til å bytte ut mitt R9800@XT til spillprodusentene har mer å spille på.

Lenke til kommentar
Synes det er på tide at spill for PC får sjansen til å ta et skritt framover i retning bedre fysikk, og generell spillopplevelse. Maskinvaren er selvsagt langt mindre optimalisert for spill enn spillkonsollene, så jeg håper AMD + ATi kan legge press på konkurrentene og få oss opp et par ekstra skritt. Jeg synes ikke opplevelsen i dagens spill for PC rettferdiggjør prisen for et topp grafikkort, så jeg venter nok til å bytte ut mitt R9800@XT til spillprodusentene har mer å spille på.

6549916[/snapback]

Xbox360 f.eks selges med underskudd, noe de som selger komponenter hver for seg ikke kan gjøre. Ellers er det lite galt med maskinvaren, utenom at det finnes 5000 forskjellige kombinasjoner av dem, og de som lager spill må ta hensyn til dette.

Om du kjøper en high en pc og spiller f.eks prey, vil du nok se at ting ser veldig veldig pent ut. Må også huske på at du trenger en HD tv for å få maks ut av konsolene.

Men forsåvidt enig, det koster alt for mye i dag for et high end skjermkort.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg må være pesimist og si at det kanskje kan skape en splitting av compabilitet i PC-maskinvareindustrien. Kanskje blir det ikke så lett å velge å vrake mellom skjermkort i framtiden. Kanskje må vi bestemme oss allerede den dagen vi kjøper hovedkort og prosessor!

Lenke til kommentar

Nvidia kommenterer dette oppkjøpet her:

http://amdzone.com/modules.php?op=modload&...rticle&sid=6011

Nvidia has sent out this statement to us on the AMD buy of ATI.

Today’s news about the acquisition of ATI by AMD is a positive development for NVIDIA. We are now the only graphics processor and core logic company that supports both Intel and AMD processors. We will continue to execute on our strategy, which is to develop industry-changing GPU and platform technologies, extend the use of the GPU into new applications, and expand its reach into all computing devices - from PCs to servers to phones.

:thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Motley Fool analyserer dette oppkjøpet her:

AMD + ATI = True Love

Love is in the air today; chipmakers ATI and AMD held their engagement party this morning, announcing that the two will forge the ties that bind in the fourth quarter of this year.

[...]

It's a long-anticipated merger, and it creates a company with the ability to provide every significant chip in an entire PC, something Intel has been doing for years. That includes the main processor from AMD, and core logic chipset and graphics from ATI. Plus it opens up the possibility of combining elements from each company's design philosophies into entirely new processing units.

In fact, that opportunity was stressed repeatedly in the conference call, where management went so far as to say that a paradigm shift is coming, and that in 2008, AMD/ATI will change the way we think about the concept of processing. It's a bold claim, and I expect that it's somehow related to plugging modules with new capabilities into the Torrenza platform, also known as Socket AM2. ATI has already proven that its chips can handle tasks such as advanced physics processing, in addition to the graphics crunching for which they were designed. Expanding that to other specialized fields would make a lot of sense, and could indeed transform data processing -- much like the floating-point coprocessor did in the mid-90s.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Ja ja da hadde jeg kjøpt mitt siste ATI kort .

Forresten pussig at dette bifalles av enkelte som ellers er imot at "de store" kjøper opp og eller kontrolerer de som er mindre  :hmm:

6549345[/snapback]

Du liker fortsatt monopol! Intel all the way!

Lenke til kommentar
Ja, sneglefart.

Intel har vært nærmest totalt dominerende på PC-plattformen de siste 10 årene, men utviklingen har stått nærmest stille etter min mening.  For mye er overlatt til omstendighetene og ethvert forsøk på større omveltninger har vært ganske halvhjerta, og det skuffer meg enormt.  Med alle de ressursene og innflytelsen som Intel besitter så har de alle muligheter til å revolusjonere PC-bransjen, men det har ikke skjedd nettopp fordi de er fornøyd med situasjonen som den er.  Status quo, og utvikler med sneglefart - bare passe godt nok (så det selger), hverken mer eller mindre.

6549857[/snapback]

Stått nærmest stille? Det er få bransjer som har hatt så stor utvikling som PC-bransjen.

Intel har gitt oss en rekke standarder, som ISA, PCI, PCIe, etc. AMD har gitt oss andre nyvinninger som HyperTransport, ekte dobbeltkjerne, etc.

Kanskje har ikke utviklingen gått så fort som du personlig ønsker, men å kalle det sneglefart, er tull.

Lenke til kommentar

AMD/ATi står lagelig til for hogg hvis Intel bestemmer seg for ikke å støtte ATi-kort på sine kommende plattformer. Da mister ATi størstedelen av sitt innbringende low-end/midrange-marked (hi-end betyr lite økonomisk), noe som vil resultere i blodrøde tall for AMD/ATi-konsernet, mens nVidia gnir seg i hendene og Intel videreutvikler sine egne grafikkløsninger.

Endret av jon67
Lenke til kommentar
Nvidia kommenterer dette oppkjøpet her:

http://amdzone.com/modules.php?op=modload&...rticle&sid=6011

Nvidia has sent out this statement to us on the AMD buy of ATI.

Today’s news about the acquisition of ATI by AMD is a positive development for NVIDIA. We are now the only graphics processor and core logic company that supports both Intel and AMD processors. We will continue to execute on our strategy, which is to develop industry-changing GPU and platform technologies, extend the use of the GPU into new applications, and expand its reach into all computing devices - from PCs to servers to phones.

:thumbup:

6550335[/snapback]

Det tyder på at det gode sammarbeidet med AMD kommer til å fortsette! Er ikke nvidia og intel uvenner? Har et inntrykk av det, etter alt det sladder jeg har lest i de siste årene.

Lenke til kommentar
Stått nærmest stille? Det er få bransjer som har hatt så stor utvikling som PC-bransjen.

6550504[/snapback]

Joa, men CPU-bransjen har ikke akkurat hatt noen rivende utvikling de siste årene, sammenlignet med f.eks grafikkbransjen (da regner jeg ikke med grafikkavdelingen til intel)!

Lenke til kommentar

6550504[/snapback]

Joa, men CPU-bransjen har ikke akkurat hatt noen rivende utvikling de siste årene, sammenlignet med f.eks grafikkbransjen (da regner jeg ikke med grafikkavdelingen til intel)!

6550543[/snapback]

Nettopp! :yes:

Lenke til kommentar

Det tyder på at det gode sammarbeidet med AMD kommer til å fortsette! Er ikke nvidia og intel uvenner? Har et inntrykk av det, etter alt det sladder jeg har lest i de siste årene.

6550517[/snapback]

Det er klinkende klart at AMD, som nå skal selge GPUer, og som er helt avhengig av at ATi-delen opprettholder eller øker sin markedsandel, ikke kan eller vil ha noe "godt samarbeid" med nVidia hvis oppkjøpet blir en realitet. De vil tvertimot gjøre alt de kan for å få folk til å kjøpe AMD/ATi-GPUer istedenfor nVidia.

Lenke til kommentar

6550504[/snapback]

6550543[/snapback]

Det er forskjell mellom å utvikle en spesialisert brikke som f.eks. GPU, og det å utvikle en general puropse brikke som f.eks. x86, og samtidig beholde bakoverkompatibiliteten.

Poenget mitt er du ikke kan si at Intel har gjort at bransjen har utviklet seg i sneglefart, bare fordi at de ikke innoverte HyperTransport, eller økte word-sizen til 64-bits.

Edit: når de gjelder grafikkavdelingen til Intel er det kanskje synd at det ikke er bedre, men så er den rettet mot folk som bruker Word og Excel, og trenger dermed ikke 100000 poeng i 3DMark06.

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

6550517[/snapback]

Det er klinkende klart at AMD, som nå skal selge GPUer, og som er helt avhengig av at ATi-delen opprettholder eller øker sin markedsandel, ikke kan eller vil ha noe "godt samarbeid" med nVidia hvis oppkjøpet blir en realitet. De vil tvertimot gjøre alt de kan for å få folk til å kjøpe AMD/ATi-GPUer istedenfor nVidia.

6550586[/snapback]

Det tviler jeg faktisk på, og jeg regner med at Nvidia har fått forsikringer fra AMD om at deres plattform vil forbli åpen også i fremtiden. Hvis man skal tolke det som ble sagt på pressekonferansen så er det sterke signaler om at åpenhet er noe av det som absolutt vil fortsette på AMD-plattformen.

post-31901-1153777427_thumb.jpg

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...