Gå til innhold

ATI klargjør Radeon X1950

Anbefalte innlegg

Theo343: Og hvordan kan du underbygge en slik påstand?

Jeg er hverken ATi eller nVIDIA-fan, jeg bare velger det som der og da passer meg, nå er det 2x 7900GTX og 2x 7950GX2 men ingen spesiell grunn.

Dessuten varer ikke de korta lenge i "kommende tid" da ingen av de er DX10-kompatible...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil vel ikke si meg enig i at dette kortet blir det man bør satse på :nei: kjøp et 1900xt gå inn i catalyst controll center og trykk autodetect OC. da har du et kort som macher dette.

regner med Theo343 tuller litt med oss? han bruker da prate fornuft som regel?? eller :D

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Her var det en god posjon med vås!  :)

Mulig at at X1900-serien har en fordel med flere ALU'er, men er det alt? Nei... Har du kanskje noen tall som underbygger påstanden din?

Spill i "kommende tid" kommer til å begynne å bruke DirectX 10, noe hverken X1900 eller nVidia sin nåverende generasjon kort er klare for.

Tror vi bør se noen tester på det nye ATi kortet før du råder noen til å drite i enkelte kort.

6554410[/snapback]

X1900-serien har en klar fordel når det kommer til dynamic branching og flow control ytelse og dette sammen med høy PS ALU ytelse er det heller liten tvil om hvem som kommer til å tape minst momentum med tiden. Spørsmålet er heller om det vil være "too little, too late". Men når det gjelder DX10 så ser jeg ikke på det som et godt argument for å ikke tenke fremsiktig når man skal velge et skjermkort i dag, spesielt om man har tenkt å legge så mye penger i det. Gjennomtrengelse av et nytt grafikk API er veldig tregt og kommer nok til å bli ekstra tregt med DX10 da dette blir eksklusivt til Vista.

Lenke til kommentar

DX10 bringer heller ikke fysikk inn i API'et (noe mange håpet på og trodde tiden var overmoden for) så det er ennå en grunn mindre til å skaffe seg et DX10-kompatibelt kort.

MistaPi: Vet du hvilke egenskaper DX10 vil innføre?

Og evt om det har lekket noe veikart for når MS skal lage fysikk-API?

Lenke til kommentar
DX10 bringer heller ikke fysikk inn i API'et (noe mange håpet på og trodde tiden var overmoden for) så det er ennå en grunn mindre til å skaffe seg et DX10-kompatibelt kort.

MistaPi: Vet du hvilke egenskaper DX10 vil innføre?

Og evt om det har lekket noe veikart for når MS skal lage fysikk-API?

6559567[/snapback]

DX10 får ikke et eget fysikk API, men det gir større muligheter for GPGPU funksjonalitet enn tidligere. Du kan lese mer om DX10 her:

http://www.gamedev.net/reference/programmi.../d3d10overview/

Lenke til kommentar

[GDI]:

Jeg visste at du ville reagere på den. Men vi vet jo alle at 7900 er laget for dagens spill mens X1900 er laget for mer shaderintensive spill som kommer.

"DX10 vil ta over", jo så klart men ikke i nærmeste fremtid, det vil spillprodusentene tape penger på.

Det er utallige tråder her som sier at X1900 er et bedre valg enn 7900 hvis man vil ha mer ut av kortet i lengre tid fremover.

Men som sagt ikke overrasket at du lot deg provosere siden det er et ATI kort :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som vet hvordan Crossfire støtten blir for DX10 kort? De som evt kjøper et X1900 kort idag med håp om å bruke det som støttekort i et CF oppsett senere vil kanskje møte problemer. Selvom man 'bare' ønsker å bruke til til fysikk (i den grad den løsningn slår gjennom).

Litt OT kanskje, men det er vel ikke hel tirrelevant i forhold til valget om å kjøpe nå eller vente.

Lenke til kommentar
[GDI]:

Jeg visste at du ville reagere på den. Men vi vet jo alle at 7900 er laget for dagens spill mens X1900 er laget for mer shaderintensive spill som kommer.

"DX10 vil ta over", jo så klart men ikke i nærmeste fremtid, det vil spillprodusentene tape penger på.

Det er utallige tråder her som sier at X1900 er et bedre valg enn 7900 hvis man vil ha mer ut av kortet i lengre tid fremover.

Men som sagt ikke overrasket at du lot deg provosere siden det er et ATI kort :)

6579267[/snapback]

Problemet er at om et par månder så kommer de første DX 10 kortene, og de kommer til å feie over alt som heter X1900 og 7900 selv i DX 9 modus.

Nå skal det også føyes til at 7900-serien er på høyde med x1900-serien i flere nye spill, så hvor godt ting yter vil nok variere mye på den enekte grafikk-motoren.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan Crossfire støtten blir for DX10 kort? De som evt kjøper et  X1900 kort idag med håp om å bruke det som støttekort i et CF oppsett senere vil kanskje møte problemer. Selvom man 'bare' ønsker å bruke til til fysikk (i den grad den løsningn slår gjennom).

Litt OT kanskje, men det er vel ikke hel tirrelevant i forhold til valget om å kjøpe nå eller vente.

6641301[/snapback]

så vidt jeg har skjønnt det er det bare og pakke 2 kort i så ordner chipsett og drivere resten :hmm:

men liker tanken på at man kan kjøpe R600 og ha 1900xt kortet mitt til phys, den grad som du sier om dette slår til

Problemet er at om et par månder så kommer de første DX 10 kortene, og de kommer til å feie over alt som heter X1900 og 7900 selv i DX 9 modus.

tror du virkelig det?? jeg er alltifd så optemistisk før nye kort kommer og blir like "skuffet" hver gang :p tror vi får den klassiske 15-20% ytelsse økningen som vi bruker. selv om vi alltid går og håper på myyye mer. i dx 10 derimot tror jeg vi ser bedre ting. men må uansett vente på vista. spørs når vi ser det... finnes det dato?

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
men liker tanken på at man kan kjøpe R600 og ha 1900xt kortet mitt til phys, den grad som du sier om dette slår til

Nå kommer sikkert R600 til å knuse X1900XT mer på fysikk enn på grafikk siden det er mye mer å hente på fysikk i utgangspunktet.

tror du virkelig det??  jeg er alltifd så optemistisk før nye kort kommer og blir like "skuffet" hver gang :p tror vi får den klassiske 15-20% ytelsse økningen som vi bruker.

6641329[/snapback]

Jeg har inntrykk av at grafikk viser store ytelseforbedringer mellom generasjonene. 50-100% tror jeg ikke er uvanlig fra en generasjons første toppmodell til neste generasjons toppmodell. Dog skal det sies at det ofte er mellom-modeller som pumper opp klokkefrekvensene litt etter en prosesskrymp. Dette kaller jeg halvgenerasjoner og det gir ofte langt mindre ytelsehopp. F.eks er radeon X1900 og X1950 bare to halvgenerasjoner av X1800. På samme måte som geforce 7900 og 7950 er halvgenerasjoner av geforce 7800.

R600 og G80 blir neste helgenerasjon med nye egenskaper, ny DirectX-støtte, nye shadere og sikkert mye annet nytt. Uten at jeg har undersøkt noe særlig så tror jeg 1080p HDTV, fysikk + grafikk, lastbalansering og HDR blir hete stikkord på neste generasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...