Trynemjoel Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Store bokstaver betyr viktige ting, det er sterkt utbredt blandt tenåringer på IRC og butikksjefer i 20 års alderen Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Store bokstaver betyr viktige ting, det er sterkt utbredt blandt tenåringer på IRC og butikksjefer i 20 års alderen 6561325[/snapback] Jeg liker ikke å blir ropt til som om jeg er en unge som skal få noe banket inn med teskje. Faktisk foretrekker jeg at folk snakker med meg på en rolig og balansert måte. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Store bokstaver betyr viktige ting, det er sterkt utbredt blandt tenåringer på IRC og butikksjefer i 20 års alderen 6561325[/snapback] Jeg liker ikke å blir ropt til som om jeg er en unge som skal få noe banket inn med teskje. Faktisk foretrekker jeg at folk snakker med meg på en rolig og balansert måte. 6561342[/snapback] QFT Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 eg har på meg kniv når eg er på jobb, har til og med skjedd at eg har gått inn i en bank og bensinstasjon med kniven hengende. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Politiet går jo ikke rundt og ransaker tilfeldige folk sånn uten videre heller. 6545386[/snapback] Har du ikke prøvd True Crime: Street of new york? Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 On-Topic: Det er vel så vidt jeg har lest i artikler, totalforbud mot våpen i Oslo. Det er vel fordi kriminaliteten der borte er såpass høy. Ellers sier jo loven at så lenge knivbladet er under 7 cm (elns) går det bra. Hvis du går rundt med en leatherman eller swiss army knife tviler jeg på at du får problemer. Andre kniver derimot er det nok litt værre med. Så egentlig ville jeg anbefalt deg ikke å kjøpe kniv for "selvforsvar". Hvis du absolutt må ha noe til å forsvare deg med ikke gå rundt med kniv. Kjøp heller pepperspray eller tåregass-spray. Disse har en svært mye høyere rekkevidde og i de aller fleste tilfeller vil de også lamme angriper mer enn nok til at du kan ta beina fatt og stikke av. Og selv om du tror du har kontroll over kniven kan du aldri være for sikker. Et følgende scenario kan skje: En fyr går løs på deg og du trekker fram kniven. Du vil egentlig bare knivstikke ham i armen for å lamme ham, men treffer istedenfor i lunge/mage/hjerte. Da er sjangsen for at denne angriper kan dø der. Dersom denne personen dør er du jo rimelig ille ute. Man kan aldri drepe noen med pepperspray/tåregassspray. Det er derfor det er så greit å bruke det som forsvarsmiddel. Dessuten ville det være et sikkert tegn på at du ikke ønsket bråk, men å forsvare deg. Om du er redd for å virke som en "pingle" så får du bare synes det. For da synes jeg ikke mye synd på deg når du knivstikker din første person, om det skulle skje. Knivstikking er noe grufult idiotisk. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Og selv om du tror du har kontroll over kniven kan du aldri være for sikker. Et følgende scenario kan skje: En fyr går løs på deg og du trekker fram kniven. Du vil egentlig bare knivstikke ham i armen for å lamme ham, men treffer istedenfor i lunge/mage/hjerte. Da er sjangsen for at denne angriper kan dø der. Dersom denne personen dør er du jo rimelig ille ute. 6777671[/snapback] nei. du er ikkje ille ute i det hele tatt, om du handler i nød. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Klart du er ille ute da. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Man skal alltid ta tilbake på en tilsvarende måte. Er det en nevekamp og du trekker pistol, skal det utrolig mye til for at Politiet en gang hører på historien din. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 nei. du er ikkje ille ute i det hele tatt, om du handler i nød. 6779483[/snapback] Åjo. Nødparagrafen er ikke verdt en dritt i Norge. Skader du den andre personen alvorlig åker du garantert i fengsel selv om hundrevis av vitner kan bekrefte at det var han som begynte. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Kniv er sikkert kjempe tøft,.. tror du virkelig det hjelper når man hverken kan selvforsvar eller i det hele tatt bruke kniven ? Hvis du havner i såpass mange situasjoner ganske ofte og sier nei til f.eks. selvforsvar eller karate burde du kanskje tenkte om igjen. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Du må ikke være en forbanna ninja for å håndtere en kniv. Synet av en er som regel nok til å få de fleste på avstand. Er du dum nok til å gå på en som FORSVARER seg selv med kniv, ja da fortjener du faen meg å få den plantet i buken. Og nei, jeg oppfordrer ikke til knivbruk. Det er bare så forbanna teit å anta at alle som trekkes kniv mot har sort belte i antikniv-kampsporter og dreper deg på et millisekund med ditt eget våpen. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Off-Topic: Jeg slapp inn i FN-hovedkvarteret i Genéve med en Swiss Army Knife. Jeg viste den til og med til sikkerhetsvaken (var sånn røntgenkontroll og metalldetektor som på flyplassen), men han bare vinket meg videre. I tillegg var det heller ikke legitimasjonplikt for alle. Endret 3. september 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
johnj Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Scenario: Jeg har vært på Clas Ohlson i Torggata og kjøpt meg nye kjøkkenkniver. Disse ligger pent og pyntelig i originalemballasjen i posen som jeg bærer i min venstre hånd. På vei bortover mot Karl Johan igjen blir jeg stoppet av en politipatrulje som i en rutinekontroll ber om å få kikke i posen min. Vil dette rammes av nulltoleransen? Jeg bærer jo tross alt kniv på offentlig sted, riktignok ikke på kroppen, dog i en plastpose. Lenke til kommentar
kverna Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Her skal og bør jo politiet bruke sunn fornuft og la deg gå videre. Man må ikke frakte kjøkkenutstyr i safe med 4 vakter rundt Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 On-Topic: Det er vel så vidt jeg har lest i artikler, totalforbud mot våpen i Oslo. Nei, det er et generelt forbud mot å bære våpen (herunder kniv) på fastlands-Norge. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 1) Først og fremst: det er nulltoleranse for kniv om det ikke er i embeds medfør i Oslo, punktum. 2) Hvis du tror at du kan bevæpne deg i selvforsvarsøymed er du stokk, stein, hakkendes dum.. Hva tror du forhindrer en sterkere og mer kompetent voldsmann å TA FRA deg våpenet du aldri har trent på å bruke og bruke deg mot deg, mer sint og agressiv grunnet din våpenbruk..? Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Jeg bærte en lang brødkniv i Bergen for å ta den med meg hjem fra bilen som jeg parkerte i et parkeringshus. Jeg er fra fredelige Nord-Norge der kniven ville ha blitt sett på som en helt vanlig brødkniv, og andre kniver som verktøy eller fiskekniv eller noe sånt, og tenkte selvsagt ikke noe over det hele. Men i Bergen ble det sett på som et drapsvåpen, og alt annet var selvfølgelig utelukket. Han som jobbet i det parkeringshuset var _tydelig_ skeptisk når han kom og snakket med meg. Minte meg om USA der alle utruster seg med våpen, og huset og bilen med alarm og ti forsterkede låser, fordi alle sammen er livredde hverandre. Selvforsvar eller ikke, et våpen som er ment å bruke på mennesker er poengløst å bære på. Tror det bare gjør at enda flere har lyst å ekspedere deg med knyttnevene. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Skal du gå med kniv for å forsvare deg? det er du som må sone hvis du stikker noen. Letteste er å lære seg selv-forsvar. Balltre er lett å forsvare seg mot. Men folk som har kniv på seg for at de skal forsvare seg syns jeg er bare dumt. Hva skal du du med den, kutte og stikke? klarer du det? har du foresten sett noen bli kniv-stikka? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Proposjonalitetsprinsippet er veldig viktig når det gjelder nødverge. Er helt enig med de som anbefaler pepperspray. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå