Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bæring av våpen i Oslo, hva slags regler?


theDurkan

Anbefalte innlegg

Ja, men det er ikke det primære formålet. Skal brukes til andre ting, men havner man i kinkige situasjoner så er det jo greit med kniv

 

Damn, u serious? Hvilke kinkige situasjoner da? Hvis en dude slår deg i hodet, så kan du stikke ut øya hans? Eller flerre opp magen?

6547427[/snapback]

Hadde han karen på torsdag slått meg i hue kunne jeg stabba armen hans. Så kunne jeg beina, siden jeg tviler på at han løper etter meg med blødende arm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bruke kniv til forsvar er ikke det smarteste en kan gjøre. Skarpe gjenstander kan fort bli brukt imot en selv ved uhell eller en angrepsperson med bare marginal innsikt i kamsport/selvforsvar.

 

Du spiller fotball, så du har mulighet å ta beina fatt, om ikke så kan du begynne å pumpe litt vekter og trene kampteknikk :)

 

Som nevnt motsier du deg selv en del.

 

Har blitt provusert og konfrontert av en del "tøffinger" i min tid , men de er som oftest at personen de vil angripe skal gjøre det første trekket. Så i 99% av tilfellene er du trygg så lenge du ikke lar deg provusere.

Lenke til kommentar
Sånn triksekniv som åpnes ved at man deler to tre pinner fra hverandre.. jeg hadde en sånn en med blad på.. 5 cm? og jeg satt og kødda litt med den mens en betjent gikk forbi.. han bare snudde seg over skulderen og titta litt på den, trakk på skuldra og gikk videre.

 

hva heter sn slik kniv btw?

6546142[/snapback]

Batanga/butterfly? Tror den er laget for aa smugle med seg paa kroppen. Du skal ikke se bort ifra at han sjekket hudfargen din ogsaa ;)

6546247[/snapback]

 

 

 

aahaaaahaha mulig det :) men men jeg er hvit da... just fyi

Lenke til kommentar

For å unngå metalldetektorer kan man jo alltids Go Hitman-style og kjøpe en i hard plast eller karbon. Vet ikke hva de koster. Å gå rundt med kniv som selvforsvar er jeg egentlig ikke så veldig mye for. Det kan skje ulykker selv om man ikke mener det, og noen andre kan ta den og bruke den på helt andre måter enn det var ment.

Lenke til kommentar

Men jeg har en liten lighter med en 3-5 cm blad på. Er det lovlig å gå med den? Bruker den som nøkkelring, og pleier ikke havne i slåsskamp og tenker aldri på kniv som ett "selvforsvar". Bare hvis en syking med AK-47 plutselig kommer løpende inn døra til huset og skyter villt rundt seg...

Lenke til kommentar

Leatherman Micra er nok tingen for trådstarter som ofte har løse tråder.

Det er utrolig hendig å alltid ha på seg et skrujern eller en dings som kan brukes som korkåpner. Kniven brukes ofte der tennene eller neglene like godt kunne vært brukt.

 

Kniv som selvforsvar i Norge er bare bullshit! Har du aldri hørt om overfallsalarm eller sterk spray?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Tåregass kan faktisk brukes av menn også. Du blir ikke automatisk homopingle bare ved å ha en tåregass-spray i lomma..

 

Mye bedre enn kniv. Og mere effektiv til å stoppe noen..

 

Du kan stole på en ting; følelsen av å stikke en kniv inn i et annet menneske er en følelse du ikke kommer til å klare å takle uten hjelp. Det er enormt mye blod og en rar følelse etterpå.

 

Tåregass har et "rykte".. og de som angriper vet godt at det ikke er godt.

 

En slik spray når også dessuten et par meter.

 

Finnes på krapyl.no :-)

Lenke til kommentar
Tåregass kan faktisk brukes av menn også. Du blir ikke automatisk homopingle bare ved å ha en tåregass-spray i lomma..

 

Mye bedre enn kniv. Og mere effektiv til å stoppe noen..

 

Du kan stole på en ting; følelsen av å stikke en kniv inn i et annet menneske er en følelse du ikke kommer til å klare å takle uten hjelp. Det er enormt mye blod og en rar følelse etterpå.

 

Tåregass har et "rykte".. og de som angriper vet godt at det ikke er godt.

 

En slik spray når også dessuten et par meter.

 

Finnes på krapyl.no :-)

6549662[/snapback]

 

Støtter heller den over kniv, det at du vil ha kniv for selvforsvar er bull, eneste kniv er brukbart til ca er angrep.

Lenke til kommentar
Ja, men det er ikke det primære formålet. Skal brukes til andre ting, men havner man i kinkige situasjoner så er det jo greit med kniv

 

Damn, u serious? Hvilke kinkige situasjoner da? Hvis en dude slår deg i hodet, så kan du stikke ut øya hans? Eller flerre opp magen?

6547427[/snapback]

Hadde han karen på torsdag slått meg i hue kunne jeg stabba armen hans. Så kunne jeg beina, siden jeg tviler på at han løper etter meg med blødende arm.

6547444[/snapback]

 

Sliter som mange andre her med å se logikken i selvforsvars taktikken din. Er du faktisk helt seriøs når du sier du kunne knivstukket armen til en kar som slår deg i skallen? Om du bommer og treffer han i magen så er veien kort til å bli drapsmann, koordinasjonen er ikke alltid helt på topp når man er full vet du.

 

Tenk godt over det der ass, lær deg å sloss og ikke vær ei feig fitte.

Lenke til kommentar

For at det skal være selvforsvar så må reaksjonen stå i stil med angrepet. Om du trekker kniv etter å ha blitt angrepet så risikerer du å bli tiltalt mens angriperen går fri. Å ta beina fatt evt snakke seg ut av hele situasjonen fungerer i 99% av tilfellene.

Lenke til kommentar
For at det skal være selvforsvar så må reaksjonen stå i stil med angrepet. Om du trekker kniv etter å ha blitt angrepet så risikerer du å bli tiltalt mens angriperen går fri. Å ta beina fatt evt snakke seg ut av hele situasjonen fungerer i 99% av tilfellene.

6552989[/snapback]

 

Om du blir slått i hodet, skal det litt til at du klarer å bruke noen kniv effektivt uansett.

 

Jeg støtter LarsP fult ut i denne sammenhengen, snu å løp, eller prøv å ro ned situasjonen muntlig.

 

Etter min mening er du veldig agresiv i forhold til å gå med kniv til selvforsvar. Høres nesten ut som at du forventer bråk om du tar deg en tur ut.

Lenke til kommentar

går du forøvrig rundt i Oslo med kniv håper jeg at du blir tatt og får en klekkelig bot for det, det er snakk om normale normer og regler å ikke gå rundt med kniv på seg.

 

Merkelig nok har jeg gått rundt i Oslo sentrum, og appåtil har jobb midt i narkostrøket uten å ha kommet borti noen som vil sloss eller noenting, og har enda ikke helt sett noe vits med å "bevæpne" meg her..

Lenke til kommentar

Jeg har en lei tendens til å havne i bråk. Snakker meg stort sett ut av det. Er ikke i Oslo sentrum det blir bråk, og ivertfall ikke med narkiser. De holder jeg meg langt unna. Er mere i drabantbyene og i utkanten.

 

Kniv kan brukes til så mangt, men skulle jeg være så uheldig å havne i slosskamp virker det for meg å være et sjakktrekk å ha kniv. Men er det ulovlig, så gir jeg langt faen.

 

Og Kissa: Nok en gang, jeg er SJELDENT drita og beveger meg da ikke i Sentrum. De gangene jeg drikker meg drita er det med folk som faktisk har mer greie på kampsport enn meg, og har vært utenfor slike ting før. De sloss ofte (jeg har dog aldri vært ute og bråka med dem), og de er ofte bevæpnet. Men de bruker sjeldent det de har med. Jeg som suger i slossing, så er det en overmann blir jeg grisejula.

 

Dessuten Ueland, du er endel år eldre enn meg, og vanker i andre miljøer. Din hverdag kan ikke sammenlignes med min. Ikke det at jeg lever i noe hardt miljø, men omgås (ikke passerer narkiser slik du gjør) med folk som liker å bråke.

 

edit: Kan vi slutte diskusjonen nå? Alt jeg lurte på var lovligheten ved det, ikke starte noen flaming og kembodiskusjon om hvor dum og ræva jeg var til å sloss.

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
Ikke det at jeg lever i noe hardt miljø, men omgås (ikke passerer narkiser slik du gjør) med folk som liker å bråke.

 

Det var det jeg siktet til. Om du omgår folk som starter mye bråk, sloss, gjør hærverk, blir du fort lagt under samme lupen, både hos folkene rundt, og folkene som blir offer for bråkinga til folkene du omgår.

Lenke til kommentar
Satt og rota i skuffen min nå, og fant en hendig liten kniv, og en nødhammer (glemt igjen hos meg etter fest).

Siden Kniven ikke er så veldig stor, og har en festemulighet tenkte jeg å feste den i nøkkelknippet. Søkte litt på lovdata.no, men fant ikke noe konkret om lovligheten med bæring av kniv i Oslo. En kompis rota frem en artikkel hvor det stod at det var nulltoleranse.

 

Så det er plent umulig å få dratt med seg kniv i nøkkelknippet i Oslos gater? Ikke for å stikke ned noen, men hender titt og ofte det er løse tråder på gensere, ting som skal skjøres opp eller negler som er litt herpa.

 

Så var det over til nødhammeren. Hvordan karakteriseres dette som våpen? Tviler på at det står i reglene at det ikke er lov til å bære akkurat nødhammer. Det er jo noe som man omgås med daglig på busser, og ja, er et livssviktig hjelpemiddel i en eventuell ulyke.

 

Noen som vet noemer utfyllende om våpenbæring for akkurat Oslo?

6545197[/snapback]

 

BÆRING AV VÅPEN ER FORBUDT!

 

Dette med bæretilattelse må ikke forveksles med VÅPENTILATTELSE.

 

Det er kun ett fåtall som får bæretilattelse deriblandt sikkerhetsfolk for KONGE og REGJERING.

 

Disse små kniver og VERKTØY eller kniver som kan benevnes som verktøy er noe annet.

 

MEN det betyr IKKE at en SAME kan gå med en samekniv med bladlengde 20 cm i OSLO sentrum midt på dagen/natta fordi han/hun IKKE har bruk for denne der!

Lenke til kommentar
Satt og rota i skuffen min nå, og fant en hendig liten kniv, og en nødhammer (glemt igjen hos meg etter fest).

Siden Kniven ikke er så veldig stor, og har en festemulighet tenkte jeg å feste den i nøkkelknippet. Søkte litt på lovdata.no, men fant ikke noe konkret om lovligheten med bæring av kniv i Oslo. En kompis rota frem en artikkel hvor det stod at det var nulltoleranse.

 

Så det er plent umulig å få dratt med seg kniv i nøkkelknippet i Oslos gater? Ikke for å stikke ned noen, men hender titt og ofte det er løse tråder på gensere, ting som skal skjøres opp eller negler som er litt herpa.

 

Så var det over til nødhammeren. Hvordan karakteriseres dette som våpen? Tviler på at det står i reglene at det ikke er lov til å bære akkurat nødhammer. Det er jo noe som man omgås med daglig på busser, og ja, er et livssviktig hjelpemiddel i en eventuell ulyke.

 

Noen som vet noemer utfyllende om våpenbæring for akkurat Oslo?

6545197[/snapback]

 

BÆRING AV VÅPEN ER FORBUDT!

 

Dette med bæretilattelse må ikke forveksles med VÅPENTILATTELSE.

 

Det er kun ett fåtall som får bæretilattelse deriblandt sikkerhetsfolk for KONGE og REGJERING.

 

Disse små kniver og VERKTØY eller kniver som kan benevnes som verktøy er noe annet.

 

MEN det betyr IKKE at en SAME kan gå med en samekniv med bladlengde 20 cm i OSLO sentrum midt på dagen/natta fordi han/hun IKKE har bruk for denne der!

6559349[/snapback]

 

 

Hvorfor skriver du noen ord som VERSALER når det er totalt unødvendig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...