Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bæring av våpen i Oslo, hva slags regler?


theDurkan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Letherman pleier å godtas dersom du bruker den i f.eks jobbsammenheng.

 

Å gå rundt med våpen fordi man er redd for å bli banket opp er bare tullete. Det utgjør en større fare for deg selv enn hvis du ikke hadde hatt noe våpen. La oss si at noen prøver å slå til deg og du trekker kniv. Fyren kan lett ha på seg f.eks en pistol som han da trekker frem. Eventuelt så er han kanskje i stand til å ta kniven fra deg og sørge for at det er du som blir kuttet opp. Et annet scenario er at du kan komme til å faktisk drepe den andre personen ved et uhell. Kult å ha et liv på samvittigheten, og ikke minst rullebladet.

 

Reagerer også på at du først sier at det er pga du ofte har løse tråder o.l., og senere kommer det frem at du ønsker å bruke den i nødverge.

 

For å svare han som hadde "rambokniven". Jeg tror ikke akkurat du slipper helt lett unna dersom du stikker noen med en slik en i selvforsvar.

Lenke til kommentar
Letherman pleier å godtas dersom du bruker den i f.eks jobbsammenheng.

6546575[/snapback]

 

Det at jeg som regel har en MagLite ved siden gjør jo det ganske innlysende. :p

 

Men patetisk å gå med våpen for "selvforsvar". Når man er beruset kan ganske mye virke smart, inkludert å trekke en kniv.

Lenke til kommentar

 

.

 

Så var det over til nødhammeren. Hvordan karakteriseres dette som våpen? Tviler på at det står i reglene at det ikke er lov til å bære akkurat nødhammer. Det er jo noe som man omgås med daglig på busser, og ja, er et livssviktig hjelpemiddel i en eventuell ulyke.

 

Noen som vet noemer utfyllende om våpenbæring for akkurat Oslo?

6545197[/snapback]

 

Hva pokker skal du gå rundt med en nødhammer for? :no:

Lenke til kommentar

Kniv kan brukes til mangt, men grunnen til at jeg ønsker å gå med kniv er egentlig ikke selvforsvar. Men da har man en kniv HVIS noe skulle skje.

 

Jeg er sjeldent beruset, og da loker jeg ikke i byen med kniv ivertfall.

 

Trøls: Du håper vel alle som løper rundt med leatherman få bot? Jeg går ikke rundt med kniv så lenge det er ulovlig. Tråden dreier seg om lovligheten ved det. Så du kan ønske deg grønn og ha en god tur til helvete før jeg får bot for bæring av kniv.

Lenke til kommentar
Er ikke ute etter noe som helst, bare enkelt forsvar, og da en kniv er jo hendig til andre ting og.

6545905[/snapback]

Bare for å sitere deg en gang til. Det er du selv som sier du vil ha kniven som selvforsvar. Det er knivforbud på offentlig sted i Oslo. Kniver som "bare" skal benyttes til selvforsvar (eller forsvar som du sier) har drept mange og skadet flere. Det er trist å lese i avisen hver mandag om aldde de som er knivstukket i løpet av helgen.

Lenke til kommentar
Hva pokker skal du gå rundt med en nødhammer for?  :no:

6546682[/snapback]

Ingenting er som å sitte på t-banen midt i majorstutunellen når t-banen bråbremser og man kjenner en fin odør av brent lukt over hele vogna, Kansje i slike tilfeller, men tror en lykt er bedre da ;)

 

Men en nødhammer hører strengt tatt til i en bil og ikke så alt for mange andre steder trodde jeg.

Lenke til kommentar
Kniv er ikke et forsvarsvåpen, for å si det slik.

6547224[/snapback]

For ikke aa snakke om noedhammer. De jeg har sett er ihvertfall bare brukbare om du kan overraske offeret bakfra.

 

edit: med fare for offerets liv. Du skal vaere noksaa syk i hodet. Om du absolutt maa gaa med noe, vil jeg heller anbefale batong. Det kan loenne seg for en eventuell dom etterpaa...

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Hva pokker skal du gå rundt med en nødhammer for?  :no:

6546682[/snapback]

Ingenting er som å sitte på t-banen midt i majorstutunellen når t-banen bråbremser og man kjenner en fin odør av brent lukt over hele vogna, Kansje i slike tilfeller, men tror en lykt er bedre da ;)

 

Men en nødhammer hører strengt tatt til i en bil og ikke så alt for mange andre steder trodde jeg.

6547321[/snapback]

 

 

Eller å ha med seg en fallskjerm på charterturen i tilfelle flyproblemer....

Lenke til kommentar
Er ikke ute etter noe som helst, bare enkelt forsvar, og da en kniv er jo hendig til andre ting og.

6545905[/snapback]

Bare for å sitere deg en gang til. Det er du selv som sier du vil ha kniven som selvforsvar. Det er knivforbud på offentlig sted i Oslo. Kniver som "bare" skal benyttes til selvforsvar (eller forsvar som du sier) har drept mange og skadet flere. Det er trist å lese i avisen hver mandag om aldde de som er knivstukket i løpet av helgen.

6547158[/snapback]

Ja, men det er ikke det primære formålet. Skal brukes til andre ting, men havner man i kinkige situasjoner så er det jo greit med kniv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...