Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bæring av våpen i Oslo, hva slags regler?

theDurkan

Anbefalte innlegg

Satt og rota i skuffen min nå, og fant en hendig liten kniv, og en nødhammer (glemt igjen hos meg etter fest).

Siden Kniven ikke er så veldig stor, og har en festemulighet tenkte jeg å feste den i nøkkelknippet. Søkte litt på lovdata.no, men fant ikke noe konkret om lovligheten med bæring av kniv i Oslo. En kompis rota frem en artikkel hvor det stod at det var nulltoleranse.

Så det er plent umulig å få dratt med seg kniv i nøkkelknippet i Oslos gater? Ikke for å stikke ned noen, men hender titt og ofte det er løse tråder på gensere, ting som skal skjøres opp eller negler som er litt herpa.

Så var det over til nødhammeren. Hvordan karakteriseres dette som våpen? Tviler på at det står i reglene at det ikke er lov til å bære akkurat nødhammer. Det er jo noe som man omgås med daglig på busser, og ja, er et livssviktig hjelpemiddel i en eventuell ulyke.

Noen som vet noemer utfyllende om våpenbæring for akkurat Oslo?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, de fleste vaktmestere har jo en leatherman eller swiss army knife på seg, syns det ville vært rart dersom du kunne få trøbbel for å bære noe slikt. Det spørs vel litt på hvordan kniven ser ut og ikke minst hvordan du ser ut. Politiet går jo ikke rundt og ransaker tilfeldige folk sånn uten videre heller.

Lenke til kommentar

#Forbud mot bæring av kniv på offentlig sted, straffeloven:

-Straffeloven § 352a. "Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål."

Står også i denne artikkelen: "Det er absolutt knivforbud i Oslo."

Jeg tolker det som at man ikke kan bære noenslags type kniv, med mindre det er til arbeid eller annet der man trenger det.

BTW: Jeg som er kompisen som rota fram artikkelen :p

Endret av PureChaos
Lenke til kommentar
kroppsvisitering av kvinnelige betjenter du er  ute etter?

6545779[/snapback]

Nei, egentlig ikke. Men kom opp i en ubehagelig situasjon forrige uke, med en ustabil kar som absolutt ville sloss. Han var ubevæpnet, men hadde han angrepet meg hadde jeg bare kunne ta nevene og beltet (stor metallspenne) til hjelp.

Snakket meg ut av det, men hva hvis han hadde slått til meg. Kunne nok ha banket han, ettersom han var ganske lav og tynn, men den dagen det kommer en kembokar og skal ha bråk har jeg ingen sjangs.

Er ikke ute etter noe som helst, bare enkelt forsvar, og da en kniv er jo hendig til andre ting og.

Thor.: Var det jeg også trodde, men står jo at det er nulltoleranse. Som liten gikk jeg jo rundt med liten lommekniv hele tide, og hadde spikking som hobby. Satt jo og loka med kniv når jeg ventet på bussen, banen og det som var. Den var ikke lenger enn 3cm. Har vel liten tvil på at politiet tar fra en 8-åring kniven hans, men slik som politiet driver og forskjellsbehandler så ville de nok tatt den ifra meg som 16-åring nå.

Lenke til kommentar
Politet pleier å sette opp sperringer på f.eks t-banen i sentrum med metalldektektorer for å finne våpen av diverse typer så det sier vel kansje hva de mener om slikt.

6546007[/snapback]

Huh? Jeg har aldri sett metalldeketorer ved t-banene i Oslo i sentrum, eller andre steder ved banen. Tar banen stort sett daglig ned til sentrum, og hver helg til faren min. Aldri vært noen slik form for sjekking.

Lenke til kommentar
Nei, egentlig ikke. Men kom opp i en ubehagelig situasjon forrige uke, med en ustabil kar som absolutt ville sloss. Han var ubevæpnet, men hadde han angrepet meg hadde jeg bare kunne ta nevene og beltet (stor metallspenne) til hjelp.

Snakket meg ut av det, men hva hvis han hadde slått til meg. Kunne nok ha banket han, ettersom han var ganske lav og tynn, men den dagen det kommer en kembokar og skal ha bråk har jeg ingen sjangs.

Er ikke ute etter noe som helst, bare enkelt forsvar, og da en kniv er jo hendig til andre ting og.

Thor.: Var det jeg også trodde, men står jo at det er nulltoleranse. Som liten gikk jeg jo rundt med liten lommekniv hele tide, og hadde spikking som hobby. Satt jo og loka med kniv når jeg ventet på bussen, banen og det som var. Den var ikke lenger enn 3cm. Har vel liten tvil på at politiet tar fra en 8-åring kniven hans, men slik som politiet driver og forskjellsbehandler så ville de nok tatt den ifra meg som 16-åring nå.

6545905[/snapback]

Tror USA er et godt bevis paa at aa bevaepne Gud og hvermann, ikke er saa smart. Hvis alle tenker som deg, vil alle begynne aa gaa med kniv. Da vil man "trenge" en revolver, paa grunn av alle tullingene som loper rundt med kniv. Jeg haaper du skjoenner hvor jeg vil ;)

Lenke til kommentar

Det kunne ikke falle meg inn å stikke ned noen eller bruke kniv til noe slikt. Selv er jeg en stort sett rolig person, men etter at jeg havna i den ubehagelige situasjonen forrige uke er det jo greit å være bevæpnet. Selvfølgelig vil folk som ikke kjenner meg se negativt på at jeg bærer kniv, men er jo bare en 6cm lang sprettkniv. Det kan brukes til ulovligheter, men har ikke tenkt til det. Men skjønner hvis folk tror jeg har tenkt til det. Men er det ulovlig, er det ikke verre enn å bare kjøpe meg større og skarpere beltespenne :p

Lenke til kommentar

Sånn triksekniv som åpnes ved at man deler to tre pinner fra hverandre.. jeg hadde en sånn en med blad på.. 5 cm? og jeg satt og kødda litt med den mens en betjent gikk forbi.. han bare snudde seg over skulderen og titta litt på den, trakk på skuldra og gikk videre.

hva heter sn slik kniv btw?

Lenke til kommentar
Sånn triksekniv som åpnes ved at man deler to tre pinner fra hverandre.. jeg hadde en sånn en med blad på.. 5 cm? og jeg satt og kødda litt med den mens en betjent gikk forbi.. han bare snudde seg over skulderen og titta litt på den, trakk på skuldra og gikk videre.

hva heter sn slik kniv btw?

6546142[/snapback]

Batanga/butterfly? Tror den er laget for aa smugle med seg paa kroppen. Du skal ikke se bort ifra at han sjekket hudfargen din ogsaa ;)

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

var en gang i sverige i sørdelen og kjøpte meg en "rambo kniv" som jeg kaller det :!:

er ikke helt sikker på hva de heter.

Men ihvertfall så går jeg med den hele tiden på belte.

jeg veit det er noen som er ute etter meg, pga jeg brøt i hopen i et avhør så jeg skal si han får seg overaskelse vist han kommer etter meg!

Den som jeg har ser Nesten helt lik den som jeg posta på bilde!

post-99579-1153733321_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg tror at de eneste knivene man får lov til å gå med offentlig er bunadsknivene.

6546379[/snapback]

Jeg har fint gått offentlig med Leatherman. Stått og snakket med politibetjenter og, og de har spurt om å få se på den. De synes den var kul. :p

Lenke til kommentar
Politet pleier å sette opp sperringer på f.eks t-banen i sentrum med metalldektektorer for å finne våpen av diverse typer så det sier vel kansje hva de mener om slikt.

6546007[/snapback]

Huh? Jeg har aldri sett metalldeketorer ved t-banene i Oslo i sentrum, eller andre steder ved banen. Tar banen stort sett daglig ned til sentrum, og hver helg til faren min. Aldri vært noen slik form for sjekking.

6546028[/snapback]

Er snakk om bærbare saker som de skanner med, har møtt på et par murer av politimenn på fredagskveldene.

Lenke til kommentar

6546007[/snapback]

6546028[/snapback]

Er snakk om bærbare saker som de skanner med, har møtt på et par murer av politimenn på fredagskveldene.

6546550[/snapback]

Hva gjør de om de finner en Leatherman da da?

PS: Jeg bruker det i jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...