Gå til innhold

trenger tips om hvordan reparere trebåt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kjøpte meg en nordlansbåt med seil på qxl, den må jeg bytte et par bord i siden den ganske gammel. så jeg trenger litt tips om literatur og nettsider slik at jeg får lest meg opp litt....

 

håper noen har litt peiling :D

 

båten se omentrent ut som denne, men litt mere slitt

6544976[/snapback]

 

Finn ett trebåtbyggeri og spør om råd.

 

Hvis du har tenkt og gjøre jobben selv, bør du berge de gamle bordganger så hele som mulig for å bruke de til mal for nye bordganger.

 

Disse bør/er sannsynligvis av furu, med minst mulig kvist og så lange lengder som mulig.

 

Du trenger forøvrig galvanisert klinkspiker, tvist og tretjære foruten tilstrekkelig utstyr for å få arbeidet utført.

Lenke til kommentar
fine råd der, hadde skjønnt det med mal. men furu og tvist var litt nytt for meg.

 

hadde tenkt og gjøre ting selv, er litt av sjarmen synest jeg

6545113[/snapback]

 

Tradisjonelt er det Furu og Gran som brukes på en Nordlandsbåt, færing, spissbåt, speilbåt, gamle store Fururøtter med passelig bøy ble tidligere tatt vare på til emner som spante i forstevne og akterstevne.

 

Alt av eksotisk trematriale er bare og glemme, det har aldri blitt brukt tradisjonelt til disse båt-typer.

 

Tvist brukes for og legge mellom bordganger når de klinkes sammen.

 

Tvisten blir da først dynket i tretjære, rullet til en tynn tråd og lagt i bordets lengderetning mellom to bord for tetting.

 

Noe mere moderne har jeg sett er vanlig bomullstråd, mens andre har andre løsninger igjen.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...