Gjest medlem-82119 Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 (endret) Har en bredbåndsmottager fra haugaland kraft som går på eget nett og gir tvsignaler inn i stua via en mottagerboks. Bak på boksen, har den følgende kontakter: Utganger: 1 -Scart 2 -rca video 3 -S-Video 4 -SPDIF 5 -rca lyd DVD opptageren, en lg rh188h står oppført med følgende innganger: 1 -Scart 2 -rca lyd og video 3 -rf På utgangssiden er det bedre: 1 -Scart 2 -rca lyd og video 3 -rf 4 -2 stk spdif (en tos link og en rca) 5 -hdmi Bør jeg koble den med scartkabel fra mottager til dvd opptager, og så ny scart fra dvd opptager til tv eller bør jeg koble en scartkabel fra mottager til tv og så bruke rca koblingene for å koble opptager til mottager og så en ny scartkabel fra opptager til tv (siden rca koblingene på mottager nok kun er utganger, så får jeg vel ikke lyd og bilde uten en scart mellom opptager og tv? ble litt komplisert dette, men se for dere følgende: Mottager-------scartkabel----------opptager + Opptager------scartkabel-----------tv ELLER Mottager-------scartkabel----------Tv + Mottager-------rcakabler--------Opptager Opptager-------scartkabel--------Tv Hva blir forskjellen mellom de ulike koblingene? Er det noen som kjenner til om det går an å se på en kanal mens man tar opp en annen? Vet at man kan se dvd samtidig som man tar opp, men hadde vært gøy å ta opp samtidig som man så på noe annet. Endret 23. juli 2006 av medlem-82119 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Det som er viktig å vite om er at det er forskjellige typer videosignaler, og det er stor forskjell i kvaliteten på disse. Du har 3 forskjellige typer; RGB, S-Video, og Kompositt. RGB er det beste. Kompositt er det dårligste. S-Video er noe bedre enn Kompositt. En SCART kontakt inneholder som regel både RGB og Kompositt. Så det kan være ganke forvirrende bare å snakke om SCART uten å nevne hvilket signal du bruker. Det er som regel en meny som lar deg velge mellom Kompositt (aka CVBS) og RGB. Du vil lett se forskjell i kvaliteten. RCA video (gule kontakter) er Kompositt. For kvaliteten sin del så bør man ikke bruke disse hvis man kan unngå det. Digital lyd (SPDIF, TOSLINK) har du ikke så mye bruk for i opptakeren, den bruker bare vanlig analog stereo lyd. SCART overfører slik lyd, så når du bruker SCART trenger du ikke andre kabler. Jeg har en paraboltuner med bare en SCART utgang, og en TV med bare en SCART inngang. Min HD-opptaker har en funksjon som gjør at RGB signalet passerer fra inngang til utgang når den er avslått. Jeg kan dermed bruke oppsettet du har skissert først. Men det er ikke sikkert din HD-opptaker har en slik funksjon. Kjenner ikke til din mottaker, men de fleste slike kan bare ta en kanal om gangen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Alternativene er vel Scart og rca, så da forsøker man tegningens alternativ 1 først. Takker for hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå