Gå til innhold

Hva tilsvarer 18-55mm i vanlig "zoom"

Anbefalte innlegg

Da må dere huske på at synet er individuellt, og tilknyttet hjernen. 

Hvis man har lite sidesyn, så kan det være at hjernen ikke vektlegger informasjonen.  Personlig ser jeg nesten 180 grader, men kun når jeg fokuserer sideveis vil jeg kunne ane detaljene i det ekstreme sidesynet.

6548298[/snapback]

Ja jeg har også tilnærmet 180 graders syn. Men du klarer ikke å følge med på alle de 180 gradene på engang. Du ser dem men hjernen konsentrer seg ikke om det, og derfor synes jeg ikke man kan sammenligne synet vårt med et 17mm objektiv. Når vi betrakter ting, er den delen av bildet som biter seg fast i hjernen langt mindre enn 180 grader. Hvis du er av en annen oppfatning forelslår jeg at du putter nesa di inntill tv'n din, og se om du klarer og følge med på alt som er på tven. Ja du kan sansynligvis se hele skjermen, men blikket ditt vil ikke ha hele tven innenfor den delen av synsfeltet hjernen konsentrer seg om.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da må dere huske på at synet er individuellt, og tilknyttet hjernen. 

Hvis man har lite sidesyn, så kan det være at hjernen ikke vektlegger informasjonen.  Personlig ser jeg nesten 180 grader, men kun når jeg fokuserer sideveis vil jeg kunne ane detaljene i det ekstreme sidesynet.

6548298[/snapback]

Ja jeg har også tilnærmet 180 graders syn. Men du klarer ikke å følge med på alle de 180 gradene på engang. Du ser dem men hjernen konsentrer seg ikke om det, og derfor synes jeg ikke man kan sammenligne synet vårt med et 17mm objektiv. Når vi betrakter ting, er den delen av bildet som biter seg fast i hjernen langt mindre enn 180 grader. Hvis du er av en annen oppfatning forelslår jeg at du putter nesa di inntill tv'n din, og se om du klarer og følge med på alt som er på tven. Ja du kan sansynligvis se hele skjermen, men blikket ditt vil ikke ha hele tven innenfor den delen av synsfeltet hjernen konsentrer seg om.

6549156[/snapback]

Jeg har fått "skryt" for mitt vidvinkel syn, om du kan kalle det det, jeg kan ikke fokusere på ting 90grader ut til siden, men jeg kan følge med på hva som skjer, f.eks at noe oppdaterer seg på en pc skjerm, at en person plukker seg i nesen :tease: osv. Men krever også veldig mye konsentrasjon å følge med på alt, og det stresser hodet maks.

Uansett enig i at man i utgangspunktet ikek burde sammenligne 17mm objektivet med våre øyne. Ligger stor forskjell i fokus og klarhet osv.

Lenke til kommentar

Et 17mm objektiv klarer selvfølgelig heller ikke å følge med på tvskjermen under de gitte omstendighetene du tar opp modin. Det er selvfølgelig mulig å finne alle slags scenarioer og forsøke å bevise det ene eller det andre, men ærlig talt var det en dårlig sammenligning.

Et 50mm objektiv tilsvarer veldig dårlig et normalt syn når det gjelder utsnitt, ved å gå rundt med kameraet festet til øyet så vil du få et godt inntrykk av det. Men det er et normalt objektiv av grunner hvor normalt er definert i linse-sammenhenger, altså hvordan det linsa ser, blir gjengitt på fokalplanet, altså helt korrekt gjengitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...