Gå til innhold

Hva tilsvarer 18-55mm i vanlig "zoom"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir ikke klok av dette jeg... men ingen tvil om at du har peiling... :p

Ta Canon EOS 350 eller Nikon D50 som et eksempel da.

De leveres vel begge med 18-55mm objektiv i "standard-pakka".

Hva vil det objektivet tilsvare i forhold til f.eks. Canon Ixus 800 da?

Hvordan skal jeg lære meg forskjellen?

Lenke til kommentar

Det kommer ann på hvor mange millimeter et objektiv er på. 18-55 tilsvarer 3 ganger zoom fordi 18*3 er nesten lik 55. men 70-200mm er nesten 3 ganger zoom den også, selvom det er mye mere tele.

18mm er vidvinkel, altså, du får med mye på et bilde.

200mm er tele, altså, du får med "lite" på et bilde, men du kommer mye nærmere det du skal ta bilde av.

Vet ikke om det gjorde deg noe klokere, men jeg prøvde hvert fall ;)

Lenke til kommentar

Ixus 800 har en brennvidde og størrelse på bildesensor som tilsvarer 35-140mm (35mm equivalent), altså 4x zoom som det er oppgitt med.

EOS 350D har en bildesensor som gjør at 18-55mm brennvidde tilsvarer 28,8-88mm (35mm equivalent).

D50 har en bildesensor som gjør at 18-55mm brennvidde tilsvarer 27-82,5mm (35mm equivalent).

Sjekk alle disse 35mm ekvivalentene i denne testen, så ser du hva dette kan gi av zoom-effekt: http://www.usa.canon.com/html/eflenses/len...ngth/index.html

Ca. 50mm regnes som det som tilsvarer øyets synsvinkel. Alt under 50mm er derfor vidvinkel og alt over er tele.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar
Blir ikke klok av dette jeg... men ingen tvil om at du har peiling... :p

Ta Canon EOS 350 eller Nikon D50 som et eksempel da.

De leveres vel begge med 18-55mm objektiv i "standard-pakka".

Hva vil det objektivet tilsvare i forhold til f.eks. Canon Ixus 800 da?

Hvordan skal jeg lære meg forskjellen?

6544255[/snapback]

Hvis du skulle hatt et objektiv til 350D som ga samme utsnittene (fra full vidvinkel til maks tele) som din Ixus 800 så ville det vært et 22-88mm objektiv

Et 18-55 objektiv vil gi deg litt mere vidvinkel (18 istedenfor 22) og mindre tele (55 istedenfor 88).

Lenke til kommentar
Hva er tele? (sikkert et dumt spørsmål :p)

6544410[/snapback]

Tele er linser som gir mye forstørrelse :)

En tenkt linse som går fra 20-60mm har 3x zoom. Dette er ikke det samme som 3x forstørrelse. Det betyr bare at hvis du går fra 20 til 60mm så har du forstørret bildet 3 ganger. En 100-300mm har da også 3x zoom, men den forstørrer mye mer.

Endret av Rivers
Lenke til kommentar

http://www.adorama.com har delt zoom-objektiver inn i tre ulike grupper:

• Wide Zooms.
  • Standard Zooms.
  • Telephoto Zooms.

For Canon som fabrikant:

• Wide Zooms for zoom-objektiver som har ett brennviddeområde fra 10mm og opp til 40mm, f.eks EF 17-40mm.
  • Standard Zooms for zoom-objektiver som har ett brennviddeområde fra 28mm og opp til 300mm. Altså objektiver som har minste zoom under 50mm og største zoom over 50mm, f.eks nevnte EF-S 18-55mm.
  • Telephoto Zooms for zoom-objektiver som har ett brennviddeområde fra 55mm og opp til 400mm, f.eks EF 55-200mm.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Jeg synes personlig at man må forsøke å sette seg inn i hvordan optikk fungerer på forskjellige formater. Dette med cropfaktor er langt fra noen ny, digital problemstilling. Første skritt for å forstå optikk er å glemme alt som har med zoomfaktor å gjøre. De digitale kompaktkameraene har klart å forenkle dette til det uforståelige. Jeg synes egentlig det er like rart hver gang noen spør om hva denne zoomen tilsvarer mht så og så mange ganger zoom. 10x hva da, er jo spørsmålet man må stille seg. Hvis en zoom er ti ganger et eller annet, så må man jo vite hva som er ganget med ti. X står jo for ganger, og jeg synes det er rart at dette ikke er åpenbart. Er virkelig forståelsen for grunnleggende matte og fysikk blitt så dårlig?

Lenke til kommentar
17mm tilsvarer den vidvinkelen vi ser med øyet sonn ca... da på en fullformatsensor.

6547669[/snapback]

Ja det stemmer delvis at 17mm tilsvarer det vi ser med øyet. Men det er kun hvis vi tar med sidesynet, så i realiteten har vi ikke stort bredere synsfelt enn en 40mm. Øyet har et sweet spot i midten av synsfeltet resten er bare ting vi får sånn halveis med oss.

eks. Du blir gæren av å sitte på første rad på kinon, selv om hele kinoskjermen er i synsfeltet vårt klarer vi ikke å følge med på alt sammen på en gang.

At 50mm tilsvarer den forstørelsen øyet har stemmer heller ikke. Da dette er avhengig av hvilken forstørelse søkeren har, men den egentlig normalinsen hvis man skal regne helt nøyaktig ville vært 42.5mm som er diagonalen til en film.

Lenke til kommentar

Da må dere huske på at synet er individuellt, og tilknyttet hjernen.

Hvis man har lite sidesyn, så kan det være at hjernen ikke vektlegger informasjonen. Personlig ser jeg nesten 180 grader, men kun når jeg fokuserer sideveis vil jeg kunne ane detaljene i det ekstreme sidesynet. Ellers vil jeg påsta at et normalt 135 format objektiv skulle være rundt 17mm, for å tilsvare synet mitt på en god måte. Et normalobjektiv på 50mm kalles normalt fordi det gjengir objektet korrekt på sensorplanet uten forvrengning, og dermed gir et korrekt perspektiv av bildet. Det er ikke relatert direkte til bildevinkelen. Altså kan et ekstremt godt korrigert objektiv være normalt uavhengig av brennvidden. Det er viktig i astronomi og vitenskap å ha normal optikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...