Zachzi Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 Mitt problem er det at av og til (veldig ofte) når jeg starter opp maskinen så kommer det opp en blå skjerm hvor det står: UNOUNTABLE BOOT VOLUME. Det nytter ikke å restarte så jeg må boote fra WinXP CD-en å dra inn i recovery mode for å bruke chkdsk. Etter dette funker alt OK helt til en dag eller to senere... For å løse problemet dro til Microsofts Knowledge Base hvor jeg fikk dette for meg håpløse svaret: ÅRSAK: "This behavior may occur if the following conditions exist:" - Jaha, ja... "You are using an Ultra Direct Memory Access (UDMA) controller with your computer." - Ja det gjør jeg, men det blir ikke aktuelt å skifte til PIO mode! "You are using a standard 40-wire connector cable to connect the UDMA drive to the controller instead of the required 80-wire, 40-pin cable." - Nei, jeg bruker 100% sikkert 80-wire, 40pin cable! "The basic input/output system (BIOS) is set to force the faster UDMA modes." - Nei, det gjør den ikke. "The file system is corrupted and cannot be mounted." - Det kan godt være... Løsning: "To resolve this behavior, perform one of the following procedures:" - OK! "Replace the 40-wire cable with an 80-wire UDMA cable." -JEG BRUKER RETT KABEL! "Load the 'Fail-Safe' BIOS default and reactivate the most currently used options such as USB Support." - Det hjalp ei. "If the second parameter of the Stop error is 0xC0000032, then file system is corrupted. Restart the computer to the Recovery Console, and then run the chkdsk command against the volume. After it is repaired, check your hardware to isolate the cause of the file system corruption." - Jeg har dradd ut samtlige kort (ISDN, Soundblaster Live! 5.1 og et SMC nettvkort) uten at det hjalp. Dette var alt Microsoft kunne bidra med løsninger uten at det hjalp meg en dritt så da av slutter de med dette: "STATUS: This behavior is by design." - HELVETE! På pcbuyersguide.com leser jeg at problemet kan skyldes VIA chipsetet. Jeg har et VIA APOllA KT133A som sikkert MANGE her på forumet har. Noen som har fått samme problem? Noen som kan hjelpe? Det skulle stå noe om det også på windrivers.com, men der måtte du ha brukernavn og passord samtidig som det kostet... Men hvis noen her på forumet skulle ha NOEN form for løsning på problemet så vær så snill å hjelp! For øvrig så har jeg den nyeste BIOS samt nyeste drivere med digital signatur til alt på denne PC-en. -Zachzi Lenke til kommentar
Metric Skrevet 14. desember 2001 Del Skrevet 14. desember 2001 Har VIA KT 266/A , Har samme problemet, dessverre :sad: Lenke til kommentar
covah Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 De få gangene jeg har vært borti den feilmeldinga, har det vært problemer med hd'en. Enten i form av fysisk feil på den, eller at filsystemet er fucka. Hvilket filsystem kjører du? FAT? FAT32? NTFS? Lenke til kommentar
jan rune Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 jeg hadde det samme problemet, men da hadde jeg ata100 disken på primary master,så hadde jeg også ata66 disk på primary slave, flytta den over på secondary slave, da funka det hos meg. Vet ikke om det er problemet hos deg,men det skader vell ikke å prøve. har du flere disker enn det så kan det bli ett prob Lenke til kommentar
Zachzi Skrevet 18. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2001 heisann! Jeg har bare en hd , og de er denne. Kjører NTFS filsystem, men lurer på om jeg har funnet problemet nå. Hvis maskinen går fint noen dager til så er problemet løst. Isåfall så skal jeg varsle hva løsningen var på min PC. -Zachzi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå