Gå til innhold

Spørsmål ang. filter

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjøpt et Hoya polafilter på lørdag har jeg et par spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

1. Filteret er mulig å skru rundt og det er en "strek" på det og det virker som om dette skal indikere en retning el. Hva er dette godt for?

2. Typen i Japan Photo forretningen mente også at jeg MÅ HA et UV filter, men etter å ha lest diverse diskusjoner her får jeg et litt annet inntrykk. Fint om noen kan forklare litt.

Objektivet er Canon EFS 17-55 IS USM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den streken aner jeg ingenting om, men det er ment for å skrus på, for å variere effekten. Tar du bilde av blå himmel eller vann kan du se det veldig lett når du skrur, og særlig i 90 graders vinkel fra sola.

Du må ikke ha noe UV, men det kan være kjekt som beskyttelse. Selv har jeg valgt å ikke bruke det, da jeg bruker solblender, og linsebeskytteren sitter på når kamera ikke er i bruk. Du må også unngå billige filtre som forringer kvaliteten. Om du løper i tett skog mens du fotograferer bør du kjøpe UV, men er du alminnelig forsiktig trengs det strengt tatt ikke. Opp til deg, om du vil ha den ekstra sikkerheten eller ikke.

Leste i en annen diskusjon at en har brukt UV i over 30 år, og ikke fått en eneste ripe, og dermed konkludert med at det har vært unødvendig.

Lenke til kommentar
Etter å ha kjøpt et Hoya polafilter på lørdag har jeg et par spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

1. Filteret er mulig å skru rundt og det er en "strek" på det og det virker som om dette skal indikere en retning el. Hva er dette godt for?

6543780[/snapback]

Det må stå i en viss posisjon for å få full effekt.

Maks effekt kan du oppnå når du peker kamera i 90 grader i forhold til sola (dvs. du får lyset fra siden). Kikk igjennom søkeren mens du roterer filteret og du vil snart se hvordan en blå himmel forandrer seg. Hvis du vrir deg litt til høyre eller venstre så må filteret justeres på nytt.

2. Typen i Japan Photo forretningen mente også at jeg MÅ HA et UV filter, men etter å ha lest diverse diskusjoner her får jeg et litt annet inntrykk. Fint om noen kan forklare litt.

Objektivet er Canon EFS 17-55 IS USM

6543780[/snapback]

Ikke noe du MÅ ha, men kjekt å ha med seg. Bra beskyttelse mot regn, sjøsprøyt o.l.

Ikke kjøp et billig billigmerke. Den billigste Hoya har kan sikkert brukes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...