Gå til innhold

LCD skjerm, 19-21" til 4000! tips?


Anbefalte innlegg

Tamlin_WSGF:

Får veldig lyst til å spore av nå, dette utsagnet ditt kan vanskelig tolkes annerledes enn at TN i praksis har bedre innsynsvinkel enn PVA:

LG L204WT som var foreslått er en TN skjerm av god kvalitet. På papiret, kontrast under 10 spesifikasjonene, så har den dårligere synsvinkler enn PVA/MVA, men i realiteten under normalt bruk, så har den mye bedre synsvinkler.

SOm ikke stemmer med en liten setning fra linken din:

With IPS, VA monitors usually have the largest viewing angles. The 770p has wide viewing angles but not as wide as the previous generation´s, like the recently testedEizo S2110W.

 

Synes ikke 50 grader synsvinkel er så veldig mye mer normalt enn bildet jeg linket til.

 

Her har du en test av to S-PVA paneler:

http://www.behardware.com/articles/629-7/2...msung-244t.html

De ser langt bedre ut etter mine mening enn TN panelene.

 

Ett bilde av skjermen du brukte som eks:

http://www.flatpanels.dk/billeder/102035w-vinkler3.jpg Ser ut som om fargene på den skjermen er litt blasse allerede ved 50 grader, men de blir ikke værre selv fra ganske ekstrem vinkel.

 

Edit:

Ser du nevner at S-PVA paneler har dårlig innsynsvinkel, ikke VA.

Da blir eksempelet ditt nermest irrelevant da det gjelder en MVA skjerm.

S-PVA skjermer er de beste VA skjermene på det området. De er nesten på IPS nivå. BeHardware er litt mere lunkne til S-PVA innsynsvinkler, men nevner att de er nesten som IPS inntil 100 grader, og inntil 100 grader tilsvarer ALT av det du kaller normale vinkler, eller de man bruker i praksis.

 

Edit2:

Vi er delvis enige i beskrivelsen av PVA panelers egenskaper, men jeg vil omformulere det litt:

Ser man rett på et S-PVA panel, får man bedre farger (enn i vinkel), men mindre detaljer.

Ser man i vinkel, får man mer detaljer, men fargene vaskes ut.

Bildet endres fort, det er vi enig i, og derfor er det dårligere synsvinkler enn TN, hvor bildet ikke endres fort.

Bildet endres ikke fort, eller, det endres ved en liten endring av innsynsvinkel, men da veldig lite, og til det bedre. Altså bedre kontrast. Sa ingenting om t fargene ble endret.

 

Fant ennå mer:

Du sier spesiefikt at S-PVA skjermer har dårlig innsynsvinkel, men eksemplene dine er kun andre former for VA paneler. PVA er i utgangspunktet de beste VA panelene på innsynsvinkel+ og innsynsvinkelen er ennå bedre i S-PVA paneler.

 

S-PVA forekommer dog bare i 20" samsung paneler eller større. Og når du ser bildene av f. eks. Dell sin S-PVA skjerm hos BeHardware ser du ganske klart att de har god innsynsvinkel.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

watercool:):

Jeg skulle til å svare, men så noen prikker under navnet ditt som jeg antok betydde at du holdt på å skrive i tråden. :)

 

Du har gjort meg klar over at teamet med synsvinkler er viktig for deg og det er bra! Synsvinkler betyr mye for mange, men ikke alle. Likevel er det en egenskap som er verdt å ta i betraktning.

 

Fenomenet med VA paneler og "color wash" eller farge utvasking er veldig kjent. Det er mer belyst på S-PVA paneler enn P-MVA paneler. Ofte brukes *VA istedet, da det gjelder alle paneler som har "vertical alligment". Ta et lite google søk på dette om du ikke tror meg.

 

Når det gjelder lenkene og utsagnene, så er det ingen motsetninger der. I diskusjoner om synsvinkler, så er det ulike deler av det som diskuteres.

 

Spesifikasjonsvinklene: Når kontrast går under 10.

Ekstremvinklene: Skjermen sett fra siden.

Normalvinklene: Under vanlig bruk.

 

Utsagnet:

"Those of the IPS are wider in all directions. The next closest is the TN that are better than VAs from the side." er ikke i konflikt med "With IPS, VA monitors usually have the largest viewing angles."

Dette er fordi det første utsagnet omhandler normalvinkelen, mens det andre snakker om ekstremvinkelen og spesifikasjonsvinkelen.

 

Dette er rent teknisk beviselig og har allerede blitt bevist. Det virker kjekt å diskutere dette med deg, og jeg har ikke noe imot at du er uenig. Likevel er dette utenfor tema til tråden og det i seg selv er ikke bra.

 

Det jeg sier nå virker nok som både overlegent og nedlatende, men det er ikke ment slik og jeg fant ikke en bedre måte å si det på, så jeg beklager at det kan oppfattes slik. Det er ikke av mangel på respekt. :blush:

 

Teamet med synsvinkler ER beviselig, HAR blitt bevist og VIL bevises igjen i en guide til bredskjermer. Dette kan du kontrollere selv i ettertid, og da kan vi foreta diskusjonen om det fremdeles eksisterer uenighet. Send meg en PM. :) Du vil finne guiden her, men det vil ta litt tid før den er ferdig, da synsvinkler kun er en liten del av den. Her kan du se noen illustrasjoner jeg har innhentet og litt om temaet synsvinkler om du har lyst å prøve ut selv. :)

 

 

Nå avslutter jeg diskusjonen om synsvinkler for mitt vedkommende og håper trådstarter har oss unnskyldt!

 

PS. jeg mottok en PM fra watercool:) om at vi kunne avslutte diskusjonen i tråden og heller ta den pr. PM. Det at han ikke har svart på mitt innlegg her, har ingenting med at han har "tapt" diskusjonen, eller at han mener jeg har rett og han har feil. Innlegget mitt ble ikke svart på av respekt for trådstarter slik at vi ikke avsporer tråden mer. Bare så det er sagt og han ikke blir "hengende" uten å få svart!

Endret av Tamlin_WSGF
Lenke til kommentar

heh.. artig lesing mange av de lenkene tamlin. også artig å se hvor lynende engasjert du og watercool:) er av innsynsvinkler!

 

Når det gjelder GX20-Pro skjermen syns jeg det er merkelig at de ikke forandrer noe mer enn nevnt i artikkelen? Bare et par nye skruehull? Er det sånn at eksisterende GX20 skjerm er HD kompatibel? hvis ikke så er vel det en oppgradering som man kunne forvente?

 

Jeg gikk jo som tidligere nevnt for en LG LW204, og har etter endel knoting med innstillinger blitt fornøyd med denne... mitt bruksområde kan vel nærmest beskrives som casual gaming og til det synes jeg den er helt utmerket. Har desverre litt backlight bleeding i motsetning til mange i WSGF tråden.. men plager meg ikke..

 

Dette med input lag på samsungen (215).... er det dokumentert i mer enn ett tilfelle? tenker da på gullfisk1? mange andre ser jo ut til å være strålende fornøyd med denne, og den har jo mange fancye funksjoner og tilkoblingsmuligheter..

 

ellers er det rart dette med skjerm... at det er så utrolig individuelt hva man opplever som problemer og ikke..

Lenke til kommentar
heh.. artig lesing mange av de lenkene tamlin. også artig å se hvor lynende engasjert du og watercool:) er av innsynsvinkler!

 

Fallout avatar? :D Det spillet har jeg brukt alt for mye tid på :blush:

 

Vel, jeg bruker Spyder2pro til å kalibrere min skjerm, har kjørt diverse pixel tester og farge tester. Personlig er jeg for pirkete og hadde hverken godtatt døde pixler (låste pixler kan ordnes, men døde har ødelagte transistorer og er ikke reparerbar uten å åpne skjermen og fysisk bytte transistor), ei heller hadde jeg godtatt at skjermbildet endrer seg bare jeg beveger hodet. :blush: Jeg har prøvd det, likte det ikke og kommer ikke til å utsette meg for det igjen. Backlight bleed er lettere å leve med...(selv om jeg slapp unna det også).

 

Når det gjelder GX20-Pro skjermen syns jeg det er merkelig at de ikke forandrer noe mer enn nevnt i artikkelen? Bare et par nye skruehull? Er det sånn at eksisterende GX20 skjerm er HD kompatibel? hvis ikke så er vel det en oppgradering som man kunne forvente?

 

Så lenge den støtter digital inngang som DVI, HDCP og minimum 720P, så er den HD-ready. HD kompatibel er den om den støtter HD oppløsningene. Viktig forskjell, da det har vært juks på markedet med HD skjermer uten HDCP.

 

(edit:redusert) responstid betyr ikke bare raskere skjerm, men også en endring i overdrive motoren. En del av "problemene" rapportert på GX2 skjermen har vært at overdrive motoren kunne skape en del billedforstyrrelser/artifacts. Hvor mye er det delte meninger på. GX2 er, etter min mening, en av de mest avanserte skjermene på forbrukermarkedet i dag.

 

Jeg gikk jo som tidligere nevnt for en LG LW204, og har etter endel knoting med innstillinger blitt fornøyd med denne... mitt bruksområde kan vel nærmest beskrives som casual gaming og til det synes jeg den er helt utmerket. Har desverre litt backlight bleeding i motsetning til mange i WSGF tråden.. men plager meg ikke..

 

Til å være et TN panel, så er l204wt overraskende bra.

 

Dette med input lag på samsungen (215).... er det dokumentert i mer enn ett tilfelle? tenker da på gullfisk1? mange andre ser jo ut til å være strålende fornøyd med denne, og den har jo mange fancye funksjoner og tilkoblingsmuligheter..

 

ellers er det rart dette med skjerm... at det er så utrolig individuelt hva man opplever som problemer og ikke..

7237064[/snapback]

 

En kjapp google med "215TW input lag" vil gi deg mange treff. Selv om en skjerm skulle hatt mye "input lag/signal forsinkelse", så trenger det ikke nødvendigvis være plagsomt. Det går an å kompensere med musdrivere for "sirup følelsen" og bildet kan ha helt feilfri flyt. Problemet med input lag, er at det er en signalforsinkelse mellom når PC'en sender signalet og når resultatet vises på skjermen. I FPS spill, så kan graden av en slik "input lag" være avgjørende om man får "headshot" eller ei, mens i RTS eller RPG spill vil det være irrelevant. :) Det er ikke alle som merker "input lag" fordi de forventer hakking i bildet osv. Bildet kan som sagt være jevnt, men maskinen ligger et par hakk foran skjermen ved "input lag".

 

Her har du en illustrasjon jeg lagde:

 

32and92.jpg

 

Bildet illustrerer et hode, 32 pixler bred. Til høyre vises hvor langt hodet er kommet på datamaskinen, mens til venstre vises hvor langt hodet er kommet på skjermen. Hodet beveger seg i en fart av 2 pixler pr. milisekund og avstanden er et resultat av 47 milisekunders "input lag".

 

Nå er dette kun en illustrasjon, men det viser greit hvordan "input lag" kan påvirke resultatet i en FPS match når datamaskinen har kommet lengre enn skjermen. Du tror du har skutt hodet til høyre, men egentlig er det hodet til venstre du har skutt og dermed bommet....

Endret av Tamlin_WSGF
Lenke til kommentar
Økt responstid betyr ikke bare raskere skjerm

Rettelse:

Økt responstid betyr heller en tregere skjerm.

 

En kjapp google med "215TW input lag" vil gi deg mange treff. Selv om en skjerm skulle hatt mye "input lag/signal forsinkelse", så trenger det ikke nødvendigvis være plagsomt. Det går an å kompensere med musdrivere for "sirup følelsen" og bildet kan ha helt feilfri flyt. Problemet med input lag, er at det er en signalforsinkelse mellom når PC'en sender signalet og når resultatet vises på skjermen. I FPS spill, så kan graden av en slik "input lag" være avgjørende om man får "headshot" eller ei, mens i RTS eller RPG spill vil det være irrelevant.  Det er ikke alle som merker "input lag" fordi de forventer hakking i bildet osv. Bildet kan som sagt være jevnt, men maskinen ligger et par hakk foran skjermen ved "input lag".

 

Mye riktig her vil bare si tydelig att Input Lagg og Høy responstid ikke er samme fenomen, og at det skaper ulike problemer. Høy responstid vil gi litt uklart bilde, mens input lagg forsinker bildet litt. Denne forsinkelsen forekommer på alle typer LCD paneler.

 

I praksis er VA paneler verst, og TN paneler best.

 

25-16 ms forsinkelse har mange skjermer, denne forsinkelsen varierer mye.

Se her:

http://www.behardware.com/articles/632-2/l...o-crts-yes.html

 

Denne effekten er ikke noe stort problem for vanlige brukere, mens proffe spillere nok prøver å styre unna dette.

Eksempelet til tamlin her virker veldig ekstremt, det er sjelden så merkbart i praksis.

 

Edit:

Er dette noe som oppstår grunnet LCD skalering, hvor skaleringen bruker lengre tid enn den skal gjøre, eller er det andre elektroniske faktorer som spiller inn?

7237806[/snapback]

 

Dette er nok mest grunnet noen elektroniske beregninger, ja. Siden det er så store forskjeller i denne effekten.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar
Er dette noe som oppstår grunnet LCD skalering, hvor skaleringen bruker lengre tid enn den skal gjøre, eller er det andre elektroniske faktorer som spiller inn?

7237806[/snapback]

 

Nydelige surround bilder Boye! Tror det er mange som vil ha bredskjerm etter å ha sett de! Keep up the good work! :D

 

Det antas at det har sammenheng med buffersystemet til skjermen, hvor bilder lagres og det kalkuleres utifra bildene hvor overdrive skal settes inn.

 

Hvorfor dette slår seg mer ut på VA skjermer kontra IPS og TN kan ha med hvordan krystallene flytter på seg for å gi en nyanse av en farge. Krystallene blir bevegd ved å øke og senke spenningsforholdet. Ved mindre endringer, foretas mindre spenninger og krystallen forflytter seg tregere. Det blir nesten som å skru på en volumkontroll. Skal man forflytte kontrollen fra min lyd -> max lyd, så er det full kraft og full fart, mens skal man forflytte kontrollen fra 5 -> 5,5 så er det mindre kraft og mindre fart.

Grunnet krystall plasseringen og bevegelsen, så er det VA paneler som sliter mest med å skifte fra f.eks. sort til mørkegrå. Derfor bruker VA paneler også i større grad overdrive for å få ned response tiden til disse endringene i krystallposisjoner. Dette kan igjen gi større utslag i form av "input lag" når responstid kompensasjonen/overdrive skal kalkuleres og settes inn.

Dette er en mulig teknisk forklaring på "input lag".

Endret av Tamlin_WSGF
Lenke til kommentar
Er dette noe som oppstår grunnet LCD skalering, hvor skaleringen bruker lengre tid enn den skal gjøre, eller er det andre elektroniske faktorer som spiller inn?

7237806[/snapback]

 

Nydelige surround bilder Boye! Tror det er mange som vil ha bredskjerm etter å ha sett de! Keep up the good work! :D

 

Det antas at det har sammenheng med buffersystemet til skjermen, hvor bilder lagres og det kalkuleres utifra bildene hvor overdrive skal settes inn.

 

Hvorfor dette slår seg mer ut på VA skjermer kontra IPS og TN kan ha med hvordan krystallene flytter på seg for å gi en nyanse av en farge. Krystallene blir bevegd ved å øke og senke spenningsforholdet. Ved mindre endringer, foretas mindre spenninger og krystallen forflytter seg tregere. Det blir nesten som å skru på en volumkontroll. Skal man forflytte kontrollen fra min lyd -> max lyd, så er det full kraft og full fart, mens skal man forflytte kontrollen fra 5 -> 5,5 så er det mindre kraft og mindre fart.

Grunnet krystall plasseringen og bevegelsen, så er det VA paneler som sliter mest med å skifte fra f.eks. sort til mørkegrå. Derfor bruker VA paneler også i større grad overdrive for å få ned response tiden til disse endringene i krystallposisjoner. Dette kan igjen gi større utslag i form av "input lag" når responstid kompensasjonen/overdrive skal kalkuleres og settes inn.

Dette er en mulig teknisk forklaring på "input lag".

7238127[/snapback]

 

Ser du testen jeg linket til, er ikke VA skjermer så veldig mye værre, likevel er de værst, og den forklaringen du kommer med kan godt stemme, siden de fleste skjermer har en form for overdrive i dag.

 

En test av om dette problemet er større nåt man har mindre endringer i fargene, og en slik test av skjermer uten overdrive kan gi nyttige svar.

 

Er det noen av skjermene BE Hardwarew tester som mangler overdrive?

Lenke til kommentar
Ser du testen jeg linket til, er ikke VA skjermer så veldig mye værre, likevel er de værst, og den forklaringen du kommer med kan godt stemme, siden de fleste skjermer har en form for overdrive i dag.

 

En test av om dette problemet er større nåt man har mindre endringer i fargene, og en slik test av skjermer uten overdrive kan gi nyttige svar.

 

Er det noen av skjermene BE Hardwarew tester som mangler overdrive?

7238719[/snapback]

 

Acer skjermen, forutsatt det det hadde vært AL2032WM og ikke AL2032W/AL2032WA, så tror jeg den er uten overdrive.

Problemet er at Acer skjermen mest sannsynlig er en AL2032W, som KUN er P-MVA. Det er en feil på nettet vedrørende disse skjermene som opprinnelig kommer fra ACER selv. De har slurvet!

 

Jeg har tidligere gjort store søk, og det er ingen som har mottatt en AL2032 med S-IPS som ikke har vært AL2032WM. Slurvet kan du selv se på Acer sine hjemmesider:

Acer Norge

Sjekk denne siden på de forskjellige modellene under konfigurasjoner (legg merke til de 2 modellene), deretter sjekk spesifikasjonene hvor de sier S-IPS på 8ms modellen. Dette er feil. Disse spesifikasjonene reflekterer et AUO M201EW01 P-MVA panel.

Andre som har fått AL2032W, hvor spesifikasjonene sa S-IPS mens de fikk et P-MVA har du f.eks. her.

 

Ikke første gang Vincent har bommet... :D

Endret av Tamlin_WSGF
Lenke til kommentar
Så lenge den støtter digital inngang som DVI, HDCP og minimum 720P, så er den HD-ready. HD kompatibel er den om den støtter HD oppløsningene. Viktig forskjell, da det har vært juks på markedet med HD skjermer uten HDCP.

 

Mente HDCP.. så den har altså HDCP.. har hele tiden trodd gx2 IKKE hadde HDCP..... min feil... :blush:

 

Fallout ja.. var facinerende greier det der... leser litt rykter om at nr 3 er på planleggingstadiet... med grafikkmotor bygget på den i oblivion..

Endret av Gummun
Lenke til kommentar
Så lenge den støtter digital inngang som DVI, HDCP og minimum 720P, så er den HD-ready. HD kompatibel er den om den støtter HD oppløsningene. Viktig forskjell, da det har vært juks på markedet med HD skjermer uten HDCP.

 

Mente HDCP.. så den har altså HDCP.. har hele tiden trodd gx2 IKKE hadde HDCP..... min feil... :blush:

 

Fallout ja.. var facinerende greier det der... leser litt rykter om at nr 3 er på planleggingstadiet... med grafikkmotor bygget på den i oblivion..

7241713[/snapback]

 

Beklager, min feil :) Jeg var opptatt med å forklare deg HD-ready/HD compatibel forskjellene og glemte å svare på gx2. Den amerikanske versjonen har HDCP, men IKKE den europeiske.

 

Det er ikke 100% sikkert at PRO utgaven vil få HDCP, men jeg ville undres om den ikke skulle få det. Her har du også NEC sin press release på de nye pro utgavene :)

 

edit: Jeg har ikke fått med meg ryktet om en ny Fallout utgave... Har du en lenke? :wow: Har Fallout 1+2+tactics og kommer det en Fallout 3, så blir den kjøpt det øyeblikket den når butikkene!

Endret av Tamlin_WSGF
Lenke til kommentar
edit: Jeg har ikke fått med meg ryktet om en ny Fallout utgave... Har du en lenke?  :wow: Har Fallout 1+2+tactics og kommer det en Fallout 3, så blir den kjøpt det øyeblikket den når butikkene!

7241735[/snapback]

 

http://www.bethsoft.com/news/pressrelease_071204.htm

 

Er jo offtopic dette da.. men fallout 3 har kommet i skyggen av oblivion, og utviklingen av spillet ble først begynt etter at oblivion ble sluppet tidligere i år.. så kan nok ta litt tid før vi ser det i hyllene enda...

 

fant forresten en test som fremprovoserer ghosting.. og i denne testen ser jeg klare tegn til ghosting på min LG204WT

Endret av Gummun
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Så lite trailing med min Dell 2007FP, men er ikke serlig følsom heller.

Denne testen:

http://www.flatpanels.dk/monitortest_dk.php

Er mye bedre. Fremprovoserer lett etteslep, og mulighet for å teste ulike farger og bakgrunner.

7305428[/snapback]

 

Var fin den testen der ja watercool:)

 

Er forresten ikke stort mer enn 4-5 mm etterslep på min L204 på trailing testene.. men syns firkanten beveger seg noe hakkete? Altså litt sånn som i fps spill før man setter på vertivcal sync.. trengte aldri det før med min gamle crt, men med lg'n må jeg kjøre vertical sync i spill stort sett..

Lenke til kommentar
Var fin den testen der ja watercool:)

 

Er forresten ikke stort mer enn 4-5 mm etterslep på min L204 på trailing testene.. men syns firkanten beveger seg noe hakkete? Altså litt sånn som i fps spill før man setter på vertivcal sync.. trengte aldri det før med min gamle crt, men med lg'n må jeg kjøre vertical sync i spill stort sett..

7320447[/snapback]

Det med hakkete kanter merker jeg og, ikke noe stort problem ihvertfall.

 

VSync er generelt veldig lurt på LCD skjermer, ingen overraskelse at du sliter uten.

 

4-5mm. sier veldig lite egentlig, siden du ikke oppgir innstilliger.

 

Min sliter litt med mørke overganger, du burde teste med ulike farger og toner.

Lenke til kommentar

Ey

 

Har hamra meg gjennom hele denne tråden og funnet masse nyttig informasjon =) Tror Nec MultiSync LCD20WGX2 eller Dell UltraSharp 2007WFP er greia for meg. Men jeg klarer ikke velge =( Heller egentlig noe mot Nec'en. Digger den glasserte overflaten osv. Har også gode erfaringer med nec. Men er det noe annet som gjør den noe bedre en Del'en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...