Gå til innhold

reparere åpen 15foting.

Anbefalte innlegg

hei.. saken er da den. at jeg da skal reparere min kjære 15foting som ligger nede i fjæra :love: . båten er i glassfiber og plast. på rekka er d rifter noen plasser og noen små og store hull. :blush::dontgetit: . kjølen er oppskrapet og vann lekker inn.. skal skaffe bilder snart. d jeg da egentli lurer på er hva som egentli skal gjøres for å reparere dette. :innocent:

om noen har linker eller personlig erfaring med slik mottas alt med takk ;):):w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Metoden er enkel.

1) Båt på land. Glassfiber må tørke (tar tid). Ubeskyttet glassfiber/skadet glassfiber trekker vann som en svamp.

2) Skadete områder slipes ned med slipeskive (grov). Husk sikring av munn og øyne. Glasfiberstøv er skadeligt og inneholder glasspartikler.

3) Rens flatene med aceton.

4) Benytt glasfiberstrie, polyester og herder. Stryk først pylyseter/herderblanding på flatene. Lagge på glassfiber. Bruk rifler aluminiumsrulle og fjer absolutt all luft fra glassfiberen (påfør nødvendig polyester/herder etter behov)

5) finnpuss flatene, benytt evt. polystersparkel med herder. Bør kjøpes ferdig men kan også lages av polyseter/hareder blandet med krittstøv.

6) Forsegl med tokomponents lakk. bruk primer i tillegg hvis under vannlinjen.

Kombinasjonen glassfiber polyester/herder utvikler varme. Kun tynne lag om gangen. Koster, filler m.m. som er dynket i polyester/herder, evt aceton er selvantennened og må håndteres som ildsfarlig materiell.

Når en båt omtales som å være laget av plast betyr det at den er laget av glassfiber. Unntak: Pioner som er laget av mykplast (gummivariant).

Lenke til kommentar

Har noen (veldig enkle) bilder for å illustrere PerB's fine oppskrift.

Kuttet og slipt (sikkert ikke nødvendig å kutte på din båt).

Etter støping og en del slipinger og sparklinger (sparkling og sliping må ofte gjøres 3-4 ganger for å få det fint)(jeg har støpt fra innsiden).

Under støpingen må du jobber relativt raskt og blande mindre doser av gangen. Blandingen begynner å bli uhåndterbar etter ca. en halv time (men veldig avhengig av hvor mye herder du har i).

Polyester, herder og glassfibermatter får du hos Biltema, men der er det unødvendig dyrt i forhold til båtbutikk, båtverksted og spesialbutikk (f.eks ArHa Plast hvis du bor i Bergen).

Til pussing kan du bruke mye rart. Slipemaskin som går rundt eller sandpapir spent over en planke passer bra til store flater. Sandpapir eller pussesvamp passer bra til mindre arbeid.

Hvis du først skal lakke deler av skroget, bør du kanskje lakke hele skroget.

Bruk alltid hansker når du arbeider med aceton, polyester og herder. Engangshansker i plast/gummi er fint siden hanskene ikke kan brukes etterpå uansett.

5) finnpuss flatene, benytt evt. polystersparkel med herder. Bør kjøpes ferdig men kan også lages av polyseter/hareder blandet med krittstøv.
Hvis man først har polyester og herder tilgjengelig og har kontroll på det, så blir den sparkelen med krittstøv/talkum mye bedre enn ferdiglaget. Den ferdiglagede på biltema har jeg hørt at ikke er så god hvis man skal bruke den til mer seriøse ting som bunn og kjøl. Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

jah.. takk for hjelpen... Bor i Bodø. så jeg åg far min skal på yamaha marine og forhøre oss om priser på d nødvendige utstyret. også må vi få dradd båten opp av fjæra. *blytung* ca 40G stigning og masse bakker. :cry:

tenkte kanskje dere ville se bilde av skadene. :tease:

off. trudde ikke den var så full av rustvann :S :p hehe.. skadene ble påført under en storm for ca 10-12 år siden. slått på land.

post-98178-1153741109_thumb.jpg

post-98178-1153741129_thumb.jpg

post-98178-1153741149_thumb.jpg

post-98178-1153741167_thumb.jpg

Endret av EMiRo
Lenke til kommentar

Er det dobbeltskrog? I såfall kan det være greit å splitte delene når du skal begynne på de store riftene i bunn, men det kan være en helvetes jobb å splitte og sette sammen igjen.

Hekken ser vel grei ut, det eneste du trenger er en ny kryssfinérplate.

Det er mer vanlig med kjøllist i plast (plastikk) i dag.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har du noen flere bilder av den eller?  nysgjerrig nå :p

6668287[/snapback]

Jobber med den. Ytterskroget er ferdig, bortsett fra lakking. Har vært et helvetes pirkearbeid. Innerskroget er litt enklere og er ferdig om så ikke alt for mange arbeidstimer.

Må muligens hellakkere hele skroget, men skal snakke med en som har skikkelig peiling før jeg gjør noe mer. Kan bli litt stress med hellakkering.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Hvis det var meg ville jeg ikke tatt meg bryet i å fikse på den båten men det er ditt valg..... men endrebjorsvik hvordan båt var det du reparerte baugen på? ligna på min tidligere sørspeed 11,5...

6648493[/snapback]

hvorfor ikke? den er jo ikke noe spesielt hardt skadd.? bare disse riftene, og hekkplata som er ødelagt. selvfølgeli må jeg kjøpe motor, ratt og styremekanisme, men ellers vil jeg tro det vanskeligste er å reparere rekka på båten.

prosjektet ble avlyst i fjord, men nå skal vi snart dra opp båten og starte. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...