Gå til innhold

Hvilket kamera kan gjenskape følgende filmklipp?

Anbefalte innlegg

Hei

Er i ferd med å kjøpe meg et nytt digitalt videokamera. Hvilket kamera kan produsere samme bilder som på det eksempelet som ligger ute her på visningsfilm.no? Her er det jo stort sett vanlige bilder, men det er noen innslag med liten DOF. Om det skulle være noen tvil tenker jeg på de rimligste alternativene som kan produsere disse bildene. Det er muligheten for manuell styring av DOF jeg spesielt har ønske om.

Har ellers prøvd å finne stoff om 35mm adapter til dv-cam.En tråd om emne fant jeg blant annet her: dvx . Den viser gangen

hos en som har laget seg noe selv? Må si det virker litt for teknisk for mitt vedkommende for øyeblikket hehe. Ellers skal visstnok redrock være et "rimelig alternativ". Brevis35 er visst også en aktuell kandidat. Nå er det vel ikke bare adapterene som spiller inn. Man må vel velge rett objektiv også, så det er vel noen faktorer som spiller inn her. Blir muligens ikke gratis dette heller :hmm:

Er det noen som har noe erfaring med dette?

Endret av morbid2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, jeg misliker sterkt å bumpe en tråd, men en gang får være den første hehe.

Er det ingen som kan gi et svar på hvilket type kamera som kan produsere de

bildene man kan se på det testeksemplet det er henvist til? (Sendte byrået en

e-post også for å høre, men fikk aldri noe svar :nei:

Lenke til kommentar

Eg såg på det klippet, og det var eigentleg ikkje nokon ekstremt liten DOF der. Vil tru mange relativt rimeleg DV-kamera kan gjenskape noko slikt. Det som er viktig for å få liten DOF er stor brennvidde og blendaropning. Eit kamera der ein kan stille blendaren manuelt er dermed lurt, og sjølvsagt manuell fokus, so ein kan bestemme kva som skal vere i fokus.

Om du ser traileren til amatørfilmen Domino, som du finn her, får du eit døme på kva eit Canon XL2 med standardlinse kan utrette når det gjeld DOF. Skal ein ha meir ekstrem DOF, må ein ha andre linser, slik som det vert diskutert her.

For å kunne anbefale noko bestemt kamera må me nesten vite kva budsjett du har. Nemnte XL2 koster i området 30000-40000kr. Kan laste opp eit døme på kva eg kan gjere med midt kamera, eit Sony DCR-TRV80 som kosta i underkant av 11000kr når eg kjøpte det for nokre år sidan, om du ynskjer det.

Lenke til kommentar

Hei incanus takk for svar! Jeg er litt usikker på budsjett enda, men jeg vet hvertfall

at en XL2 er uaktuell. Du nevner manuell innstilling av blender og fokus. Jeg er litt

kjent med dette i og med at jeg skyter med et digitalt speilrefleks. Spørsmålet blir

da hvilke kamera som har denne muligheten fra la oss si 8 - 15 000 kr (der kom

det et lite budsjett gitt). Ellers hadde det selvsagt vært kjekt å se et eksempel fra

sony-kameraet ditt. I og med at du nevner at det er flere år gammelt er det vel

rimelig å tro at det har kommet noe bedre i dag ved samme prisklasse riktignok...

Lenke til kommentar

Då har eg filma litt, og laga ein video med to døme. Det er litt begrensa kva kameraet klarer, då miniDV-kamera generelt har ganske stor DOF. Resultata vert klart best når kameraet står svært nær det næraste objektet. Når det næraste objektet står ein del meter frå kamera, vert ikkje bakgrunnen på langt nær like ute av fokus. Kan leggje til at eg ikkje har mogelegheit for å stille blendaren på kameraet mitt, eg kan berre endre på eksponeringa totalt (noko eg ikkje gjorde i dette tilfellet, og lot det stå på auto).

DOF_2.wmv

Lenke til kommentar

Virkelig flott at du tok deg bryet incanus. Man må altså være veldig nærme objektet

for å få denne muligheten med begrenset DOF med dette kameraet. Det var jo noe

tilsvarende, som på dette klippet jeg henviste til for så vidt. Men skal det være litt

lenger avstand på objektene - f eks to personer i profil som fører en dialog fra

5 meters avstand med uklar bakgrunn kreves det annen optikk sant? Da er man i

såfall inne på dette mikkmakket med adaptere igjen kanskje. Har lest litt mer om

denne M2 hos RedRock. Den virker jo veldig interessant for ca 1000$. Kanskje

jeg skal kjøpe meg Panasonic GS500 i første omgang og bestille denne M2

etterhvert!?!

Lenke til kommentar

Ett tips er å satse på et kamera med størst mulig bildebrikke. Å si at lang brennvidde gir lite DOF er en sannhet med modifikasjoner, men større bildebrikker gir mindre DOF med samme utsnitt.

Meg bekjent har de fleste forbrukerkameraer bittesmå bildebrikker, så du må nok et stykke opp i pris.

Lenke til kommentar

Uff, den viktige opplysinga hadde eg heilt gløymd. Takk skal du ha Anew.

Du har og rett i at dei fleste konsumentkamera har svært små biletbrikker. Nemnte GS500 har 1/4,7"-brikker, medan Sony DCR-HC96 er eitt av få med 1/3"-brikke.

Edit: Er rimeleg sikker på at ein ikkje får kamera med større brikker enn 1/3" med mindre ein går svært langt opp i pris. Canon XL2, Sony HVR-Z1 og Panasonic DVX100 har til dømes alle 1/3". Alle ligg vel i området 30-40000kr. Men det er jo sjølvsagt andre store forskjellar, som optikk.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...