Gå til innhold

Hvordan istalerer man ein ekstra harddisk

Anbefalte innlegg

Hvordan istalerer man ein ekstra harddisk. Å sette selve hardisken i maskinen er ikkje noe problem. Men hvordan man gjør resten aner eg ikkje. Det vill si, eventuelt nødvendige instiollinger i BIOS. Eller er det bare å koble til hardisken og så skjer resten av seg selv ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Eller er det bare å koble til hardisken og så skjer resten av seg selv ?

6543123[/snapback]

Jepp. Bare kobl til strøm og kabel.

(har du PATA må du sette den til slave, nyere maskiner har SATA og da slipper du å tenke)

Du må partisjonere og formatere den i windows da (KtrlPanel -> Datamaskinbehandling -> diskbehandling)..

Lenke til kommentar

Hei. Du skal ikke trenge å gjøre så veldig mye egentlig. Les litt på disken og se hvordan du skal jumpre disken din. På noen disker (Iallefall IDE Disker) Settes disken til slave med å ta ut jumperen.

Enkelte hovedkort støtter ikke S-ATAII og enkelte S-ATAII Disker må jumpres ned til S-ATAI Det måtte jeg gjøre for noen uker siden. Dette pga at Raid Kontrolleren ikke støtta S-ATAII så jeg måtte jumpre den ned til S-ATAI istede. Ikke det at det hadde så mye å si for min del altså. Merker ikke noe særlig forskjell uannsett jeg.

Lenke til kommentar

På en SATA disk plugger du inn en strømkabel som passer, noen disker har to inntak til strøm, BRUK EN! Ikke to, for da blir det lekestue.

Strømkabelen kan se slik ut:

molex.jpg

Men vil sannsynligvis se ut som vist under:

Så stapper du datakabelen inn der den passer i hovedkortet og harddisken.

D2c27_sata_drive.gif

Og så åpner du Instruksjonsboka og leter etter spor om hovedkortet støtter SATA3GBPs eller 1,5GBPS. Hvis det er førstnevnte, er du ferdig, er det sistnevnte, må du lese på toppen av disken etter hvordan du skal plassere den lille plastbiten som sitter på samme siden som kablene på disken.

teaspoon_1s.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...