Patience Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 (endret) Hva skjer, hvis forumet blir skikkelig hacket en gang? Det vil si ; hvis karer som vet hva de gjør - kjører en massive attack mot diskusjon.no.. Vil diskusjon.no med våre poster over flere år bli borte? Vil vi klare oss uten diskusjon.no? Er dere egentlig klar over hvor meget dette forumet har hjulpet oss? Er DU klar over hvor du ville stått i dag uten at initiativtakerne av hw.no hadde besluttet å satse profesjonelt på denne siden? Det jeg mener er; Hvor ville du vært i dag uten denne siden? Hvor ville du ha kommet om denne siden plutselig ble nedlagt? Endret 23. juli 2006 av Patience Lenke til kommentar
nifty Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Jeg forstår selvsagt hvor du vil hen med dette innlegget, men jeg for min del setter min litt til at det finnes noe så grunnleggende enkelt som backups av alt her. Hvilket i så fall betyr at alt kan gjenoppbygges i så tilfelle, og sikring av hackernes *innfallsport* kan foretas....... _nifty_ Lenke til kommentar
Patience Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2006 (endret) Endret litt på første innlegg som en følge av svaret til nifty ;-) Endret 23. juli 2006 av Patience Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 (endret) Lest din tilleggskommentar. No problem at all. Nettet er der fortsatt og har egentlig all den infoen (samt sikusjonstråder) du måtte trenge. Det ville selvsagt være kjedelig men absolutt ikke verden undergang. EDIT: Vi vet de har backup. Dette ikke så meget med tanke på hackere men også databasefeil og hardwaresammenbrudd. Alt vil nok være på plass i løpet av kort tid (untatt helt nye innlegg/tråder). Endret 23. juli 2006 av PerB Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Skjønner ikke helt hva denne posten har i denne kategorien å gjøre, med undertittelen : Her kan du gi tilbakemeldinger til moderatorene og forumstyret. Vi har vel flere ganger sett hvilke backup-rutiner HW-nettverket har, og hva som skjer med de siste postene. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Lest din tilleggskommentar. No problem at all. Nettet er der fortsatt og har egentlig all den infoen (samt sikusjonstråder) du måtte trenge. Det ville selvsagt være kjedelig men absolutt ikke verden undergang. EDIT: Vi vet de har backup. Dette ikke så meget med tanke på hackere men også databasefeil og hardwaresammenbrudd. Alt vil nok være på plass i løpet av kort tid (untatt helt nye innlegg/tråder). 6543111[/snapback] Jeg liker dette forumet godt, men er deltaker på andre forum også som er minst like gode sånn rent innholdsmessig, og debatterer også på flere news-grupper, så det villeneppe vært verdens undergang for meg, men det ville utvilsomt vært trist. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 (endret) Jeg tviler på at dette diskusjonsforumet ville være nede over lengre tid dersom det ble rammet av en database/masinvare-kræsj, eller lumske hackere. Det blir helt sikkert tatt backup av databasene daglig. Kanskje også flere ganger om dagen. Det ville være uprofessjonelt å drifte et så stort diskusjonforum som dette, uten å ta daglig backup av databaser. Diskusjon.no-forumet er også alltid oppdatert med nyeste programvare, så vidt jeg vet. Tar jeg ikke fullstendig feil, så kjører diskusjon.no Invision Power Board 2.1.7, og det finnes ingen kjente sikkerhetshull i denne versjonen av programvaren. De må i tilfelle være private. Endret 23. juli 2006 av Kadmium Lenke til kommentar
Patience Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2006 Skjønner ikke helt hva denne posten har i denne kategorien å gjøre, med undertittelen : Her kan du gi tilbakemeldinger til moderatorene og forumstyret. Vi har vel flere ganger sett hvilke backup-rutiner HW-nettverket har, og hva som skjer med de siste postene. 6543180[/snapback] Hvis du ikke skjønner hvorfor - anbefaler jeg at du stille og rolig rapporterer denne posten til folk som gjør.. Ingen vits å kommentere det her. En moderator kan gjerne flytte posten om den passer bedre i en annen kategori. Vennligst ikke kommentèr dette svaret - og hold dere på sporet. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Hvis det skjer, noe som ikke er usannsynlig i dag, har de et par eksemplarer av backup liggende som er maksimalt ett døgn gammel, om jeg ikke husker feil. Noen gode innlegg vil gå tapt, men den enorme kunnskapsbasen vil fortsatt eksistere. Med det samme kan man spørre administratorene; hvor ofte opplever dere forsøk på innbrudd eller annet tull? Det er sannsynligvis en del som kunne tenke seg å kjøre et så stort forum i grøfta for å vise seg for nerdekompisene sine eller noe sånt... Har noe sånt skjedd før? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Skjønner ikke helt hva denne posten har i denne kategorien å gjøre, med undertittelen : Her kan du gi tilbakemeldinger til moderatorene og forumstyret. Vi har vel flere ganger sett hvilke backup-rutiner HW-nettverket har, og hva som skjer med de siste postene. 6543180[/snapback] Tjaa ? Pr/definisjon kan spørsmålet være rettet mot drift og backup av info/tråder osv. så kategorien kan være relevant og riktig postet. Vedkommende person stiller jo bare et spørsmål om/hvis HW.no/Diskusjon.no blir(vil bli) angrepet av "hackers" og DDoS angrep osv. Gutta bak driften er såpass oppegående at spekulasjoner rundt om saken er vel unødvendig her i forumet så det så... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Diskusjon.no-forumet er også alltid oppdatert med nyeste programvare, så vidt jeg vet. Tar jeg ikke fullstendig feil, så kjører diskusjon.no Invision Power Board 2.1.7, og det finnes ingen kjente sikkerhetshull i denne versjonen av programvaren. De må i tilfelle være private.Dette er ikke helt sant, forumet kjører aldri siste versjon av IPB da alt må testes grundig før en eventuell migrering finner sted. Å oppdatere et så stort forum er ikke noe du bare gjør, du må teste at det faktisk vil virke etterpå. Diskusjon.no er pr. idag ikke oppdatert til IPB 2.1.7 fordi det skaper for mye belastning på serverne, det finnes en egen tråd om det i dette forumet. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 (endret) forumet har jo blitt tatt ned før , da var det vel et sikkerhets hull som ble utnyttet . og som alle ser , forumet er her enda . legger med et bilde btw alle sidene i hw.no netverket ble og tatt av dage . EDIT: det var bildet som var på framsidne av alle sidene . Endret 24. juli 2006 av FtZ- Lenke til kommentar
pej Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Jeg tviler på at dette diskusjonsforumet ville være nede over lengre tid dersom det ble rammet av en database/masinvare-kræsj, eller lumske hackere. Det blir helt sikkert tatt backup av databasene daglig. Kanskje også flere ganger om dagen. Det ville være uprofessjonelt å drifte et så stort diskusjonforum som dette, uten å ta daglig backup av databaser. Diskusjon.no-forumet er også alltid oppdatert med nyeste programvare, så vidt jeg vet. Tar jeg ikke fullstendig feil, så kjører diskusjon.no Invision Power Board 2.1.7, og det finnes ingen kjente sikkerhetshull i denne versjonen av programvaren. De må i tilfelle være private. 6543376[/snapback] Vi har, naturligvis, daglig backup av alle data på samtlige av våre servere. Kritiske sikkerhetsoppdateringer for programvaren som forumet benytter implementerer vi selv, en oppgradering av forumet er ikke nødvendig bare for å få disse inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg