Gå til innhold

Hva er forskjellene på brukerne i Windows?

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Hei.

Jeg har lagd til en bruker som jeg nå bruker i Windows. Denne er en vanlig bruker, og er ikke en adminbruker. Men hva er egentlig forskjellen på disse? Får jeg bedre sikkerhet med å kjøre Windows uten bruker med admin rettigheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XP kan hovedsaklig deles inn i 3 grupper.

- Admin

- Brukere med admin rettigheter

- Begrenset bruker

Alle brukere som ble registert ved installasjonen av XP får admin-rettigheter. Dersom du har brukere som har lite erfaring med Windows, så er det kanskje best å gi de begrenset tilgang. De kan da ikke endre på noe vitalt og heller ikke installere programmer selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

- Admin

- Begrenset bruker

Alle brukere som ble registert ved installasjonen av XP får admin-rettigheter. Dersom du har brukere som har lite erfaring med Windows, så er det kanskje best å gi de begrenset tilgang. De kan da ikke endre på noe vitalt og heller ikke installere programmer selv.

6543067[/snapback]

Men vil jeg oppnå noe bedre sikkerhet når jeg oppererer med en begrenset bruker?

Lenke til kommentar

- Admin

- Begrenset bruker

6543067[/snapback]

Men vil jeg oppnå noe bedre sikkerhet når jeg oppererer med en begrenset bruker?

6543427[/snapback]

Ja det vil du, i og med at brukeren ikke har tilgang til å installere programmer og gjøre andre skumle saker. Noe vil nok kunne skje uansett. Du vil også kunne få problemer med å kjøre mange forskjellige programmer, særlig spill, som krever at man er administrator for å kunne kjøres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...