Gå til innhold

Kjøp/bygging av stasjonær pc

Anbefalte innlegg

Planlegger å kjøpe en stasjonær pc for gaming for ca 12000-14000 (inkl LCD-skjerm) i midten/slutten av august. Er det noen priskutt o.l. som gjør at jeg bør vente med innkjøpet?

Har ikke nok peiling til å bygge selv, er det noen som har peiling på gode butikker i Bergen, eller om det kan lønne seg å bestille pc på nettet?

Endret av Chinny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur slutten av august er bra tidspunkt å kjøpe ny pc. Da har Intel core 2 duo forhåpentleg vis kome inn i butikkane, og dei verste feila på Hovedkort har blitt retta. Einaste stor som kjem i løpet av året som er verdt og vente på er ein ny generasjon med skjermkort.

ER nokså sikker på at det lønner seg å kjøpe over nettet. Netshop tar sist eg skjekka 3-400 for å setje samen ein PC. Eigentleg tykjer eg du skal prøve å byggje sjølv, det er ikkje så vanskeleg. Berre å følgje det som står i manualen til komponentane og lese f.eks bygge pc guiden til hw.no så klarer du det fint. I tilleg så kan du jo berre spørre på forumet her om det er noko du treng hjelp til.

Edit: Velkommen til forumet !

Endret av Zimmen
Lenke til kommentar

Velkommen til forumet :fun:

August er et godt tidspunkt for det meste bortsett fra grafikkort. Det har vært store prisfall på CPUer de siste ukene samt at nye prosessorer fra intel snart kommer på markedet. Nye skjermkort med DirectX 10 er ventet i løpet av høsten. Ram og harddisker synker såpass jevnt i pris at det ikke er noe voldsomme ting som skjer der. Nye hovedkort til intel-CPUer (iP965) skal komme snart, håper det blir innen slutten av august. Hvis de ikke har kommet da må man nøye seg med de eldre og dyre i975X. Hovedkort til AMD-prosessorer er godt tilgjengelige til hyggelige priser.

Det lønner seg absolutt å handre på nett. Sjekk prisguiden for å finne de beste prisene på alle kjente nettbutikker med datautstyr i norge: https://prisguiden.no/

I vanlige butikker bruker det å være dyrere både fordi det koster langt mer å selge fra butikk (pga ansatte selgere, dyre lokaler en sentral plass, intern distribusjon, svinn osv) og fordi nettbutikker har mye større omsetning og dermed raskere får solgt ut gamle modeller og raskt får inn nye produkter til nye og bedre priser.

Lenke til kommentar

Let's just pretend I'm an idiot... Intel core 2 duo? :) Høres jo dritschtilig ut, men koffor er det så viktig å vente på det?

Litt skeptisk til bygging. Viss eg berre sparer 3-400 kroner på å bygge sjøl, so vil eg nok ikkje risikere all den dyre hardwaren. Har kikka litt på den bygge-guiden, men fikk ikkje inntrykk av at det er lettere enn lego. Er det andre fordeler med å bygge sjøl?

Lenke til kommentar

Takk for velkomsten, alltid gøy å starte på nytt forum. :)

Er ikkje totalt imot tanken på å bygge pc sjølv, men går ut i frå at det er mange problem eg vil støte på. Har ikkje peiling på kva komponent som passer best sammen med andre, og får vondt i magen berre ved å tenke tanken på at eg kan komme til å gjere en tabbe som kan koste tusenvis av kroner.

Kor mykje er det å spare på å bygge en pc sjøl? Viss en tar utgangspunkt i en pc som koster ca 15000 i butikk, kva vil det koste dersom eg gjer alt sjøl?

Lenke til kommentar

Skal begynde på medisin i bergen i august. Hehe, viss det er en samaritan eller to der ute så er det berre å sei frå.

Bygging av pc... Tenker automatisk overklokking o.l. og mye styr. Skulle ønske eg var litt meir nerd. :p

Lenke til kommentar

Jepp, Core 2 Duo er et veldig godt alternativ nå for tida. Sammen med det kommende brikkesettet iP965. Hvis du først skal vente med å kjøpe til midten eller slutten av august, hvorfor ikke kjøpe noe som er vesentlig bedre enn konkurrerende maskinvare? (I den prisklassen du hintet til). Athlon64 X2 AM2 er også et godt valg for sin prisklasse. (En litt lavere prisklasse enn Core 2 Duo)

Hvis du ikke trenger det nyeste eller ønsker å spare litt så finner du sikkert mange gode tilbud i http://bruktmarked.hardware.no/

Om du synes det bare er en plage/risiko å sette den sammen selv kan det være en fordel å betale noen for å gjøre det. Mange ser nok også på det som en unødvendig utgift og som lærerikt og morsomt. Andre igjen vil gjerne gjøre det selv for å være sikker på at det gjøres på deres måte. (f.eks det med plassering av minnebrikker, passe lag med kjølepasta, og egentilpassede løsninger som lyddemping strategiske plasser, pynting med jåleri som lys, lakk, mønstere etc. osv). Så det er nok mye smak og behag ute og går her. Du får velge det som du passer deg best. :)

Rediger: La til det uthevede

Lenke til kommentar
Om du synes det bare er en plage/risiko å sette den sammen selv kan det være en fordel å betale noen for å gjøre det. Mange ser nok også på det som en unødvendig utgift og som lærerikt og morsomt. Andre igjen vil gjerne gjøre det selv for å være sikker på at det gjøres på deres måte. (f.eks det med plassering av minnebrikker, passe lag med kjølepasta, og egentilpassede løsninger som lyddemping strategiske plasser osv). Så det er nok mye smak og behag ute og går her. Du får velge det som du passer deg best. :)

6542737[/snapback]

Hehe, akkurat det som er litt av problemet. For det første så har eg ikkje peiling på kvifor/korleis eg skal gjere dette, og for det andre så veit eg nok ikkje mitt eget beste...

Lenke til kommentar

Det er ikkje noko problem noko av det som du har utheva. Kor minnebrikkene skal stå, står i manualen til hovedkortet, kjølepasta ligger det under standarkjøleren og lyddemping er ikkje vanleg i PCar (lyddempingsmatter etc.). Men skjønner godt at det er skummelt, og om du ikkje vil bruke tid på det så kan du like godt kjøpe ferdig pc, som sagt så sett netshop sammen pcen rimeleg.

Lenke til kommentar
Det er ikkje noko problem noko av det som du har utheva. Kor minnebrikkene skal stå, står i manualen til hovedkortet, kjølepasta ligger det under standarkjøleren og lyddemping er ikkje vanleg i PCar (lyddempingsmatter etc.). Men skjønner godt at det er skummelt, og om du ikkje vil bruke tid på det så kan du like godt kjøpe ferdig pc, som sagt så sett netshop sammen pcen rimeleg.

6542830[/snapback]

Ok, men er det rimelig å annta at eg vil klare å bygge en pc sjølv viss eg pugger guiden på hw.no og leser alle bruksanvisninger?

P.S. Har bygga MASSE lego i løpet av barndommen. ;)

Lenke til kommentar

Jepp, det er stor sjanse for. Jeg bygget min første uten å kunne noe særlig om PCer. (Riktignok med en god posjon erfaring med LEGO :D )

Digi hadde en artikkel om en 9-åring som bygget PC til seg selv for rundt et år siden. Min pappa vet forskjell på tastatur og skjerm men omtrent der stopper det også. Likevel fikk jeg han til å bytte harddisk og legge til minne i sin PC etter litt telefonsupport fra meg. Så det er ikke så hokus pokus at man ikke får det til uten utdanning og erfaring. :)

Lenke til kommentar

Hmmm.... Stilig. Kanskje eg skal ta en sjans og prøve.

Går ut fra at når eg eventuelt har bestemt meg for å bygge maskin så er det plenty av folk her på forumet som kan gi meg klar beskjed om kva eg skal kjøpe? :)

Lenke til kommentar

Ang bygging:

Eneklte nett-butikker bygger for deg. Komplett, PSData m.fl. er eksempler på denne løsningen.

Se f.eks. her: http://www.komplett.no/k/config.asp?ConfigSystemId=10138

Enda bedre er der du kan "kjøpe" bygging som en vare, som f.eks. Netshop (abefales av mange) og SHG.

Se her: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2423

370,- er fort verdt pengene - og så slipper man retur/RMA-

Lykke til!

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Ja, men viss du kjøper pc som er bygd av for eksempel Netshop, så vil du jo ikkje få så gunstige priser på hardware som du ville ha fått ved å kjøpe på forskjellige nettsted?

En femtilapp her og en hundrelapp der blir fort en tusing. Eller?

Edit: Men takk for tipset. Netshop ser bra ut.

Endret av Chinny
Lenke til kommentar

SHG er generellt billigst på alt.... er ikke mye man taper på et oppsett fra Netshop heller. Eneste er vareutvalget som kan virke "begrensende". SHG har et svært godt utvalg, mens Netshop kunne vært bedre.

Skejrm, tastatur og mus (og andre eksterne enheter) kjøpes uavhengig av kabinett med tilbehør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...