Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AMD held their 4th quarter 2006 financial results conference call on Tuesday. In answer to a question about the timing of their next generation R600 GPU, AMD's Henri Richard, Executive Vice President of Worldwide Marketing and Sales, replied: "We're still planning to bring to market the R600 product in the 1st quarter". As AMD's financial quarters are calendar based, this should mean that as of today R600's launch is scheduled to be no later than the end of March. Increasing speculation has focused on early March, or possibly CeBit (March 15-21), as a likely launch timeframe, and Richard's answer did nothing to dispel that train of thought.

 

Ruby R600 style:

http://www.hexus.net/content/item.php?item=7729

Lenke til kommentar

Har ikke hatt noen date med noen av dem enda :p Litt rart, så kjekk som jeg er ^^

 

Har ikke giddet å tatt initiativet enda...har egentlig ventet på at hun skulle ta kontakt med meg! Men neeeiida...intern, han har vi, i-ikke sett!

 

Mulig jeg prøver meg på en date med Ruby, da hun kommer til Norge! ;)

Lenke til kommentar
Har ikke hatt noen date med noen av dem enda :p Litt rart, så kjekk som jeg er ^^

 

Har ikke giddet å tatt initiativet enda...har egentlig ventet på at hun skulle ta kontakt med meg! Men neeeiida...intern, han har vi, i-ikke sett!

 

Mulig jeg prøver meg på en date med Ruby, da hun kommer til Norge! ;)

7786779[/snapback]

 

 

 

hmmmm

Lenke til kommentar
Det er ikke ofte ytelse forkjellen gjør et så stort hopp som det har gjort denne gangen.

7785659[/snapback]

Kan ikke helt si meg enig.

 

R100 -> R200 Over 2x høyere ytelse. R200 -> R300 opptil 4x høyere. R300 til R420 2x høyere (opptil 3x i Doom3-engine spill).

 

NV20 -> NV30 opptil 3x høyere. NV30 -> NV40 2x+++ (en enorm økning i DX9 ytelse) høyere.

 

R520 og G70 var dog ikke helt det store hoppet fra forrige generasjon.

7786134[/snapback]

Økningen fra 6800Ultra til 7800GTX var ivhertfall langt ifra dobbel ytelse..

(ca 30-40%)

 

Økningen fra 6800Ultra til 7800GTX512 var nok en del høyere, men ikke dobbelt så bra ytelse. :roll: (med unntak av Oblivion :p)

 

Husker at mine 6800Ultra i SLI var ca like bra som 7800GTX512, og ettersom SLI ikke gir dobbel ytelse. (nærmere 80-85% med de skjermkortene)

 

Men fra 5 serien sin toppmodell til 6800Ultra, så var det nok en enorm økning...

Lenke til kommentar
Kan vel regne med at den kommer til å knuse og gruse 8800 serien når den kommer, men så kommer 8900 like etter sikkert :D

7822471[/snapback]

 

Tviler på grusing av 8800GTX kortet, men at det skal være bedre...det håper jeg..for det burde det være ettersom det er det lanseres måneder etter G80. Men grusing...

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Tviler på grusing av 8800GTX kortet, men at det skal være bedre...det håper jeg..for det burde det være ettersom det er det lanseres måneder etter G80. Men grusing...

7822633[/snapback]

Hvis man ser på de spesifikasjonene som har kommet ut til så nå er det ikke helt usansynlig. Både den teoretiske shaderytelsen og minnebåndbredden skal jo være veldig mye bedre enn 8800GTX. Dersom de teoretiske tallene stemmer og fungerer like bra i praksis som på papiret så blir det nok en kraftig grusing og det spørs om geforce 8900GTX klarer å hente inn det forspranget. Men vi får vente å se for dette tar vist tid. ;)

Lenke til kommentar

Mhm.. men foreløpig har det vært mye utsettelser og papirlanseringer. Så får håpe de faktisk klarer å levere i Q1. Så får vi litt konkurranse til 8800 serien, og muligens litt lavere priser også. Kanskje det til og med blir aktuelt å kjøpe enda et 8800GTX kort da. Men så lenge ATI ikke har noen ytelsestester å komme med, så tipper jeg de fremdeles har litt problemer med å få det til å fungere som det skal. Og det tar som kjent litt tid fra de får produktet til å fungere til det faktisk kommer i butikken. Intel har akkurat kommet med pressemelding hvor de skryter av at de har klart å kjøre forskjellige OS på den nye prosessoren med 45nm teknologi, men prosessorene er nok ikke å se i butikker før Q2.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at dette scenarioet skjer:

 

ATI R600 blir en del bedre enn 8800GTX, og på grunn av dette så kan de fritt sette prisen skyhøyt. (5000-6000kr?)

Deretter kommer Nvidia kort tid senere/like før ut med en forbedret versjon av G80 med 80nm eller noe i den dure, litt høyere klokkefrekvenser og kanskje også kjappere minne. Ytelsen er litt under R600 og setter seg da like under i pris.

8800GTX prisen blir presset noen kroner ned, mens 8800GTS blir presset ørlitte til/ingenting. 8800GTS 320MB lanseres og plasserer seg på rundt 2500kr, og wolia så har du high-end kort fra 2500kr til 5-6000kr.

 

noe som i bunn og grunn gir lik pris/ytelse over hele serien, og ingen store Pris/ytelse "bomber".

 

Hvis dette skjer, så kan jeg likegodt kjøpe et 8800GTX nå, og så kose meg med det en stund. Men man vet jo aldri om ATI virkelig presser prisene ned mot 8800GTX, slik at prisene på 8800GTX blir presset ned, eller at R600 blir en pris/ytelse bombe. Og da er det "idiotisk" å kjøpe 8800GTX nå. :whistle:

 

SÅ hva gjør man!?

 

Blir nesten rent sjansespill det her.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...