Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?


Anbefalte innlegg

planning to launch R600 on 8th or 9th March

 

Dette jeg er mest intresert i nå, "planning" fra DAMMIT klinger ikke bra i ørene.

7776342[/snapback]

 

 

 

skeptisk som alltid du.... regner med du blir og bestille hvis det yter heftigt nok :p

 

 

uansett, det jeg tenker i favør for ati er at de egentlig ville komme med det i slutten av februar, men amd sa nei de ville ha en skikkelig launch

 

 

de ryktene på vr-zone virka ganske realistiske

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Asus announces Radeon X2300-powered notebook
The Reg says the M71 is based on the desktop R600 chip, suggesting that the mobile GPU has unified shaders and DirectX 10 support.

7779669[/snapback]

 

Dette må da være et signal om at R600 ikke er så innmari langt unna :hmm:

7781432[/snapback]

På Beyond3D mener de at dette kun er et re-nama Mobility Radeon x1450 (RV550)

 

Edit:

Link:

I ponder if this is anything more than the RV550...

http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=37205&page=31

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Latest rumors suggest that R600 will completely crush G80 and even be suprerior to a rumored 80nm G80 refresh. (We are talking +40% on average compared to G80 in regular settings 1600x1200 *cough* - AA and AF maxed)

 

Dette er så endeløst, er så forbaska lei av å les om hvor bra ATI kort er på papiret (for hunrendet gang), jeg vil ha dem inni min pc :)

Lenke til kommentar
Latest rumors suggest that R600 will completely crush G80 and even be suprerior to a rumored 80nm G80 refresh. (We are talking +40% on average compared to G80 in regular settings 1600x1200 *cough* - AA and AF maxed)

 

Dette er så endeløst, er så forbaska lei av å les om hvor bra ATI kort er på papiret (for hunrendet gang), jeg vil ha dem inni min pc :)

7781660[/snapback]

 

Helt enig! Enda mer patetisk blir det å diskutere mulig ytelse kontra 8800 serien fra nvidia.

 

Som topic sier, ".. hva vet vi?": Helt riktig! Vi vet ingenting enda, bare rykter. Så hvorfor diskutere ytelsesrykter når man ikke har fakta på bordet? :nei:

Lenke til kommentar

jeg synes ati og amd forsåvidt har en tendens til å komme med nye teknikker, og nye generasjoner for sent..

tenker på å ta ibruk 45 nm og alle de der, og k8L... fra ati tenker jeg i hovedsak på nye kort generasjoner.. fordi selv om deres generasjon er bedre så taper de store summer på at de andre kommer først..

tenker de ikke langt nok frem? eller har de maaange problemer?

de kommer jo alltid sterkt tilbake, men litt sent

Lenke til kommentar

Jeg lurer også på hvorfor man skifter så sent over til nye produksjonsteknikker (65 nm f.eks.) på grafikkortfronten? Intel har vel hatt CPU-er på 65 nm siden i sommer, mens det heftigste grafikkortet kommer til å være 90 nm helt fram til mars virker det som.

 

En annen ting å tenke på er at hvis DAMMIT kommer med R600 i mars så burde det være ca. 30% kjappere enn G80 hvis man skal se på ytelse som funksjon av tid i grafikkortbransjen. Hvis man går ut fra dobling av ytelse hver 15. mnd, og at R600 kommer 4 mnd etter G80 så burde altså R600 være 4/15 = 0.27 ganger bedre enn G80. Veldig overslagsmessig så klart, men alikevel. Om R600 blir 40% kjappere enn G80 i alle spill så er ikke det noe å hoppe i taket for hvis man husker hvor lenge vi har hatt G80.

Lenke til kommentar
Slik det er nå må man nesten sammenligne R600 med G81, kan ikke sammenligne kort som kommer ut med 4-5 mnd. mellomrom, det blir unfair ift nvidia. Mer korrekt blir det nok å sammenligne med G81, siden R600 sannsynligvis ligger nærmere den chipen i tid enn G80.

7783380[/snapback]

 

 

Vel, det er ATi's feil at de ikke klarer å levere varene sine. Planen var nok at

R600 skulle komme ut på samme tid som G80, men det virker ikke som at et hvis

selskap har gjort leksen sin ;)

Lenke til kommentar
Slik det er nå må man nesten sammenligne R600 med G81, kan ikke sammenligne kort som kommer ut med 4-5 mnd. mellomrom, det blir unfair ift nvidia. Mer korrekt blir det nok å sammenligne med G81, siden R600 sannsynligvis ligger nærmere den chipen i tid enn G80.

7783380[/snapback]

 

 

Vel, det er ATi's feil at de ikke klarer å levere varene sine. Planen var nok at

R600 skulle komme ut på samme tid som G80, men det virker ikke som at et hvis

selskap har gjort leksen sin ;)

7783438[/snapback]

 

Fullstendig enig. Dårlig av ATI, og mange vil nok vente med å kjøpe R600 til G81 kommer ut. Liker ikke at DAMMIT taper igjen, det svekker konkurransen. Selv om det er deres egen skyld alt ihop.

Lenke til kommentar
Slik det er nå må man nesten sammenligne R600 med G81, kan ikke sammenligne kort som kommer ut med 4-5 mnd. mellomrom, det blir unfair ift nvidia. Mer korrekt blir det nok å sammenligne med G81, siden R600 sannsynligvis ligger nærmere den chipen i tid enn G80.

7783380[/snapback]

 

 

 

skulle ikke ikke G81 slippes som et svar på r600? alltså rett etter? og ikke 5 måneder...

 

 

 

synest det er mye negativt og lese over, hvis ati slipper et kort som er 40% kraftigere enn g80 er jo det helt fantastisk. den økonomiske strategien til ati er kanskje ikke optimal, men for oss gjør det jo ikke så mye. har jo hatt g80 og kosa oss med i mellomtida for de som har kjøpt det. er jo ikke atis feil at de er forsinka de har helt sikkert jobba ræva av seg. men tin må jo fungere før man slipper det på markedet...

 

 

vet ihvertfall at r600 vil være helt ideelt for min 19" lcd i 1280/1024 oppløsning :thumbup:

Lenke til kommentar

er jo selføplgelig bare rykter. men r680 sies og være klart ca 5 måneder etter r600 launch....

 

nvidias svar på r600 skulle være kalt g81, en g80 på 80nm eller 65nm med 100+ mere på core enn 8800gtx har idag. alltså noe over 700mhz.

 

uansett spekulasoner :yes:

 

 

det vi ihvertfall burde tenke på er at det er 6-7 uker til r600 er her, det betyr at det er kort i sirkulasjon der ute så ting som dukker opp blir mere og mere til og stole på

Lenke til kommentar

hvis det fortsetter på den måten som det er i dag, vil jeg nesten påstå at ordet genrasjoner er feil å bruke, siden de tydeligvis faller ut av sync med hverandre. Ser ut som nvidia har en raskere oppdatering.

 

Likte egentlig det % forslaget som var presentert litt tidligere ettersom ytelsen ser ut til å doble seg hver 14 eller 15 måned.(er det ikke omtrent der det ligger?) 8800gtx yter omtrent dobbelt av 2x 7800gtx512(alstå ikke 2x sli, men 2x enkeltkort ytelse)

Lenke til kommentar
Har ikke [GDI]Raptor allerede snakket om en høyere klokket G80 i mars? (som et åpenbart svar på R600). G81 er nok ennå en stund unna. Jeg vil tro tidligst til sommeren, forhåpentligvis sammen med R680.

7784281[/snapback]

 

My bad, med G81 mente jeg denne oppgraderingen.

 

Men hadde jo vært interessant å vite HVORFOR ATI ikke har klart å sende krotet ut enda.

Lenke til kommentar
Det er ikke ofte ytelse forkjellen gjør et så stort hopp som det har gjort denne gangen.

7785659[/snapback]

Kan ikke helt si meg enig.

 

R100 -> R200 Over 2x høyere ytelse. R200 -> R300 opptil 4x høyere. R300 til R420 2x høyere (opptil 3x i Doom3-engine spill).

 

NV20 -> NV30 opptil 3x høyere. NV30 -> NV40 2x+++ (en enorm økning i DX9 ytelse) høyere.

 

R520 og G70 var dog ikke helt det store hoppet fra forrige generasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...