Intern Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Det eneste som kan være kjipt, er om nVidia misskalkulerer R600 sin ytelse eller om den er overpowered, og de lager 8900GTX som ikke er bedre enn R600 Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) Det er ikke bare snakk om brute force. Hvis ATi/AMD sitt design, sitt bruk av transistorene treffer spikeren bedre på hodet kan det bli vanskelig for nVidia å ta igjen det forspranget med en refresh av G80 og det er nok heller snakk om en høyere klokket G80 i mars fremfor en refresh. Og selv om R600 er forsinket så trenger ikke "R680" å være det. Men jeg tror det hovedsaklig vil være i båndbredde intensive situasjoner som med høy AA og HDR der R600 vil være sterkere, kanskje nokså mye også. Edit: Hvordan spillene er og blir desiget er, som jeg var inne på, en stor faktor for hvilket arkitektur som vil skinne og spillene per idag vil neppe fortelle mer enn halve historien. Jeg mer spent på hvordan R600 og G80 vil yte i fremtidige spill som Crysis og UT2007 enn hvordan dem måles opp umiddelbart etter R600 sin lansering. Endret 29. desember 2006 av MistaPi Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Jeg vil si meg enig i at 15% bedre ytelse enn 8800GTX er en gedigen skuffelse i forhold til forventningene. Dvs. forventningene er ganske høye. Salgsmessig behøver det ikke å være noen skuffelse. Hvem takker vel nei til 15% ekstra ytelse om alt annet var likt? Det med forventningene kommer av de detaljene som har sluppet ut til nå. Blant annet er minnebussen svært imponerende i forhold til 8800GTX. (128 - 160 GB/s er antydet. Til sammenligning har 8800GTX 86,4 GB/s). En større usikkerhet er den indre arkitekturen. Jeg liker designet og tror det kan bety svært imponerende ytelse om ting klaffer riktig (god intern båndbredde og latency på de riktige plassene). Det ser altså svært lovende ut, men gjenstår fortsatt å se hvordan det fungerer i praksis. Personlig tror jeg nok at de 64 eller 256 shaderene vil yte noe tilsvarende Nvidias 128, men at det vil være store variasjoner fra spill til spill. Nvidias shadere går forresten på 1,35GHz på 8800GTX men jeg har ikke lest klokkehastigheten til ATI sine. Ytelsemessig tror jeg altså at R600 kommer til å passere de 15% med god margin, men at den vil ha noen andre ulemper med seg: Høy produksjonskostnad og dermed høy pris, samt et voldsomt effektforbruk. Kortet blir nok også digert. Med andre ord svært god ytelse, men til sin pris. Men det skal uansett bli spennende å se om informasjonen som finnes nå stemmer og hvor godt spekulasjonene mine treffer. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Jeg har ikke fulgt med så mye i det siste, men er det bekreftet at R600 skal benytte 80nm produksjonsteknikk? Hvor mye vil dette ha å si for effektforbruket? Er det noen som vet når ATI/Nvidia går over til enda mindre produksjonsteknikker? Ville ikke ha sagt nei takk til et vifteløst R600! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Jeg har ikke fulgt med så mye i det siste, men er det bekreftet at R600 skal benytte 80nm produksjonsteknikk? Hvor mye vil dette ha å si for effektforbruket? R600 med 80nm vil sikkert gi rundt 5-10% lavere effektforbruk i forhold til om R600 ble produsert med 90nm og ble klokket likt. Men en slik brikke finnes jo ikke så da blir sammenligningen ganske meningsløs. Man kan ikke sammenligne direkte med tidligere brikker og gi prosessnoden (nm) alene æren eller vanæren for effektforbruket fordi det er svært mange andre faktorer som har spillt sin rolle. Er det noen som vet når ATI/Nvidia går over til enda mindre produksjonsteknikker? Ville ikke ha sagt nei takk til et vifteløst R600! 7599522[/snapback] De går over til nye produksjonsnoder med ca 9 måneders mellomrom, men har litt mindre steg enn det AMD og Intel har. R600 vil nok alltid produseres med den samme prosessnoden (nm). En krympet etterfølger vil nok få et annet kodenavn. Jeg tviler sterkt på at de prioriterer viftefrihet fremfor ytelse så du må nok belage deg på vifter på etterfølgeren også. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) Kjøler og vifte på X1950 virker meget tilfredstillende. Så om ATI kommer med eller uten vifte er ikke så farlig for meg. Jeg ble meget positivt overasket over den ekstremt lave "støyen" fra X1950Pro 512MB selv i temperaturer over 70grader. Ja, 70 grader er 70 uansett hva kortet heter Endret 29. desember 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) Benshmark av R600 ?? # 64 4-Way SIMD Unified Shaders, 128 Shader Operations/Cycle# 32 TMUs, 16 ROPs # 512 bit Memory Controller, full 32 bit per chip connection # GDDR3 at 900 MHz clock speed (January) # GDDR4 at 1.1 GHz clock speed (March, revised edition) # Total bandwidth 115 GB/s on GDDR3 # Total bandwidth 140 GB/s on GDDR4 # Consumer memory support 1024 MB # DX10 full compatibility with draft DX10.1 vendor-specific cap removal (unified programming) # 32FP internal processing # Hardware support for GPU clustering (any x^2 number, not limited to Dual or Quad-GPU) # Hardware DVI-HDCP support (High Definition Copy Protocol) # Hardware Quad-DVI output support (Limited to workstation editions) # 230W TDP PCI-SIG compliant http://level505.com/2006/12/30/the-full-ati-r600-test/ Endret 30. desember 2006 av Robin B Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) jeg ble ikke overbevist... hadde håpet på større forskjeller.. det er bedre, kanskje jeg hadde for høye forventinger er jo dårligere i bf2... men knuser jo 8800gtx i samtlige av de andre testene.. skulle likt å se det i fsx.. med de store teksturene kunne den amssive minnemengden vist sin styrke Endret 30. desember 2006 av tobbesen Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Så å si likt på 3dmark tester, og spill testene er nå veldig langt fra grusing. OM dette står seg beholder jeg gtx kortet. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Ble ikke så veldig imponert over ytelsen. Kommer sikkert til å bedre seg med nye drivere, men hadde håpet på ca. 20% over 8800 GTX. Det som bekymrer mest er uansett effektforbruket. 230W er minst 100W for mye. Hva er forresten TDP for 8800GTX? Hvis det er riktig at kortet bruker 230W, kommer jeg aldri i verden til å kjøpe det. Mitt neste skjermkort skal være vifteløst! Er så utrolig lei av vifter som bråker og går i stykker. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Ikke imponert med tanke på ventetiden nei. Vi får se når dx10 spill kommer da Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Ble ikke så veldig imponert over ytelsen. Kommer sikkert til å bedre seg med nye drivere, men hadde håpet på ca. 20% over 8800 GTX. Det som bekymrer mest er uansett effektforbruket. 230W er minst 100W for mye. Hva er forresten TDP for 8800GTX? Hvis det er riktig at kortet bruker 230W, kommer jeg aldri i verden til å kjøpe det. Mitt neste skjermkort skal være vifteløst! Er så utrolig lei av vifter som bråker og går i stykker. 7606931[/snapback] Hva i He.... ?? Mener du, trodde du at et High end kort skulle komme vifteløst ?? Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Må jo si kortet har et potensialet. Spørsmålet er i hvilken grad en kan stole på så tidlige tester. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) Etter hva jeg har sett mellom er det her snakk om få prosenter bedre bortsett fra Oblivion. Det som er greia nå er jo at Nvidia for null problem å slå dette med 8900gtx om de gidder å slippe det nå da. edit jepp Alcoholiday den eneste spill testen som viser gode pluss tall. Endret 30. desember 2006 av simalarion Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Ble ikke så veldig imponert over ytelsen. Kommer sikkert til å bedre seg med nye drivere, men hadde håpet på ca. 20% over 8800 GTX. Det som bekymrer mest er uansett effektforbruket. 230W er minst 100W for mye. Hva er forresten TDP for 8800GTX? Hvis det er riktig at kortet bruker 230W, kommer jeg aldri i verden til å kjøpe det. Mitt neste skjermkort skal være vifteløst! Er så utrolig lei av vifter som bråker og går i stykker. 7606931[/snapback] Hva i He.... ?? Mener du, trodde du at et High end kort skulle komme vifteløst ?? 7606955[/snapback] Hehe, nei trodde ikke at R600 skulle bli vifteløst nei. Det var bare en litt dårlig formulering fra min side. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Kan ikke se en måte det kan bli bedre formulert på men, skal du ha highend kort i dag må du nokk ha et bra kjølings sett på. Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 med nyere drivere, og kanskje bedre tester så kan vel r600 vise seg å være enda bedre... håper på konge blodoverklokking selv om d er litt lite sannsynlig.. hvorfor starter de ikke med gddr4 med en gang? trodde de testet det ut på x1950xtx Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 er jo helt sikkert gjort med u-ferdige drivere. blir nok en god del bedre etter hvert Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 er jo helt sikkert gjort med u-ferdige drivere. blir nok en god del bedre etter hvert 7607250[/snapback] Om det har rot i virkeligheten denne testen da, ser ut som de testet det svakeste kortet her ... Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 er jo helt sikkert gjort med u-ferdige drivere. blir nok en god del bedre etter hvert 7607250[/snapback] Samme gjelder jo 8800 serien? I alle fall. Driverne som ligger for 8800 på nett er fryktelig dårlige.. Dem som fulgte med i pakka er mye bedre :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå