Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig kan du bruke et DX10 kort i XP, men du får kun funksjonaliteten for DX9.

6901008[/snapback]

Må nok si at det er helt feil. Hvis du har lest vil du finne ut at dx 10 bruker ting fra Vista som ikke XP har. Det vil si at du kun vil bruke Dx 10 i Vista og ingen andre, noe som trekker folk til å kjøpe Vista. Å kjøre Dx10 i Xp er nesten som å spille av en VHS i en Dvd spiller.

Endret av Andreas045
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvfølgelig kan du bruke et DX10 kort i XP, men du får kun funksjonaliteten for DX9.

6901008[/snapback]

Må nok si at det er helt feil. Hvis du har lest vil du finne ut at dx 10 bruker ting fra Vista som ikke XP har. Det vil si at du kun vil bruke Dx 10 i Vista og ingen andre, noe som trekker folk til å kjøpe Vista. Å kjøre Dx10 i Xp er nesten som å spille av en VHS i en Dvd spiller.

6901039[/snapback]

ehmm...sikker på det? Dx 10 kort kan vell køyrast i xp, men det vil køyre i dx9.0 modus i staden for dx 10.

Lenke til kommentar

6901008[/snapback]

6901039[/snapback]

Du kan bruke et dx10 kort i xp, men du får ikke brukt dx10, kun dx9.

Hvis man kun får brukt dx10 korta i Vista, så er det ikke no poeng i å lansere de, før vista kommer. Og de korta her skal komme før jul, og vista kommer i januar en gang.

Lenke til kommentar

6901008[/snapback]

6901039[/snapback]

ehmm...sikker på det? Dx 10 kort kan vell køyrast i xp, men det vil køyre i dx9.0 modus i staden for dx 10.

6901136[/snapback]

Vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt den men:

"DirectX10 (eller - som noen ønsker å kalle det - Direct3D10), som faktisk vil være såpass optimalisert mot operativsystemet at det KUN vil være for Vista. "

Klippet ut fra http://www.dinside.no/php/art.php?id=312285

Kan finne hundrevis av andre sider som skriver akkurat det samme. Står noe på et av innlegene mine på forrige side.

Lenke til kommentar
Du kan bruke et dx10 kort i xp, men du får ikke brukt dx10, kun dx9.

Hvis man kun får brukt dx10 korta i Vista, så er det ikke no poeng i å lansere de, før vista kommer. Og de korta her skal komme før jul, og vista kommer i januar en gang.

Vet ikke hvor dere har lest at man kan kjøre Dx 10 i Xp. For jeg har aldri lest et eneste sted som har skrevet det. Abselutt alle sidene jeg har vært innom har skrevet at dx10 kommer kun til vista. Så det var vel bare noe dere regner med fordi de andre kortene i serien 1-9 kunne det? ikke vet jeg..

Hvordan man skal få brukt Dx10 kort når Vista kommer i januar skjønner ikke jeg heller. Men ikke går det ann å bruke det i xp ihvertfall. Kanskje i Vista beta versjon?

Lenke til kommentar
Ja, Dx 10 vil berre være for Vista, men Dx10 skjermkort kan køyrast i xp, men vil da ikkje ha funksjonane som er i dx10. Det vil køyre dx9.0

6901196[/snapback]

Akkurat det har jeg ikke hørt noe om. Det står at dx 10 ikke er bakoverkompatibel, og vet ikke om et dx 10 kort kan kjøre i dx 9, men jeg tviler litt på det.

Ikke bakoverkompatibel

DX10 er altså kun ment for Vista, og er redesignet fra grunnen opp slik at det heller ikke er bakoverkompatibelt slik som dagens DX er. Det er to ting som er viktig her: det ene er at du må kjøpe et helt nytt grafikkort for å få glede av DX10. Det andre er at du ikke MÅ bruke DX10 siden Vista tross alt vil ha DX9 i tillegg, slik at det også er støtte for dagens grafikkort. Men det betyr selvfølgelig at du går glipp av en del go'-grafikk, og ytelsen vil heller ikke være i samme klasse, dersom vi skal tro Microsoft.

Endret av Andreas045
Lenke til kommentar
Ja, Dx 10 vil berre være for Vista, men Dx10 skjermkort kan køyrast i xp, men vil da ikkje ha funksjonane som er i dx10. Det vil køyre dx9.0

6901196[/snapback]

Akkurat det har jeg ikke hørt noe om. Det står at dx 10 ikke er bakoverkompatibel, og vet ikke om et dx 10 kort kan kjøre i dx 9, men jeg tviler litt på det.

Ikke bakoverkompatibel

DX10 er altså kun ment for Vista, og er redesignet fra grunnen opp slik at det heller ikke er bakoverkompatibelt slik som dagens DX er. Det er to ting som er viktig her: det ene er at du må kjøpe et helt nytt grafikkort for å få glede av DX10. Det andre er at du ikke MÅ bruke DX10 siden Vista tross alt vil ha DX9 i tillegg, slik at det også er støtte for dagens grafikkort. Men det betyr selvfølgelig at du går glipp av en del go'-grafikk, og ytelsen vil heller ikke være i samme klasse, dersom vi skal tro Microsoft.

6901258[/snapback]

Ja, det er nettopp dette vi har ment. Men det går, det er ikke noen ellers grunn for å lansere G80 og R600 før vista kommer, hvis man ikke kan kjøre de uten dx10 i xp. De skal kunne kjøre med DX9 også.

Det er bare å se litt rundt om kring få forumet her, så finner du noe som kan bekrefte det jeg sier.

Lenke til kommentar

Ja programmet DX10 er kun begrenet for Vista men du kan bruke et DX10 kort i XP bare uten DX10 "delen"

**Kan noen heller åpne en diskusjons tråd med poll eller noe om DX10 kan brukes i vista eller ikke for denne tråden er ikke stedet å ta opp det på for her skal vi snakke om hva vi vet av spec. + div. på R600 og G80

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Ja programmet DX10 er kun begrenet for Vista men du kan bruke et DX10 kort i XP bare uten DX10 "delen"

**Kan noen heller åpne en diskusjons tråd med poll eller noe om DX10 kan brukes i vista eller ikke for denne tråden er ikke stedet å ta opp det på for her skal vi snakke om hva vi vet av spec. + div. på R600 og G80

6901337[/snapback]

Ja okei. Men uannsett hvis dette stemmer er det jo ikke vits å ha Dx 10 kort hvis man skal kjøre det i Xp. Men kanskje greit til Vista kommer ut. Tror jeg kjøper Dx 10 kort og kjøerer det I betaen i mens isåfall(hvis det går da..)

Lenke til kommentar

6901196[/snapback]

Ikke bakoverkompatibel

6901258[/snapback]

Bakoverkompabilitet i dette tilfellet vil si at DX9 og DX10 er to helt disparate API-er, og at i fremtiden vil spill måtte bygges for enten DX10 eller DX9, siden ingen form for hybriditet vil være mulig.

Påstanden om at man ikke kan bruke R600 eller G80 med XP eller DX9 er helt og fullstendig feil. Det kan man, end of story.

Lenke til kommentar

6901196[/snapback]

Ikke bakoverkompatibel

6901258[/snapback]

Bakoverkompabilitet i dette tilfellet vil si at DX9 og DX10 er to helt disparate API-er, og at i fremtiden vil spill måtte bygges for enten DX10 eller DX9, siden ingen form for hybriditet vil være mulig.

Påstanden om at man ikke kan bruke R600 eller G80 med XP eller DX9 er helt og fullstendig feil. Det kan man, end of story.

6901381[/snapback]

Greit. Har egentlig kun stått at dx 10 kan ikke kjøres i XP, men at kortene ikke kan kjøres i XP har det ikke stått noe om. Da har jeg lært noe nytt i dag :D

--- The End ---

Lenke til kommentar

Ehm...snudde du nettopp opp-ned på det CAT skrev? Virker sånn for meg...

Hele tiden her når folk skrev om at man selvfølgelig kan bruke et DX10 kort i XP, trodde du de mente selve DX10, har jeg inntrykk av. Men det fikk dere visst oppklart. Man kan bruke et DX10 kort i XP, Vista, ME, Linux, osv... Men hva man får utnyttet av kortet kommer an på Operativsystemet (Henholdsvis API (versjon))...

Det har vi nå alle klart for oss, ikke sant?

:thumbup:

Lenke til kommentar

6901337[/snapback]

Ja okei. Men uannsett hvis dette stemmer er det jo ikke vits å ha Dx 10 kort hvis man skal kjøre det i Xp. Men kanskje greit til Vista kommer ut. Tror jeg kjøper Dx 10 kort og kjøerer det I betaen i mens isåfall(hvis det går da..)

6901360[/snapback]

Jo, det er et poeng i å ha det. For kortene vil bli kraftigere enn dagens kort.

Det gjelder selvfølgelig ikke hvis man oppgraderer fra 7950GX2 til et 7600GT lignende kort, f. eks.

Lenke til kommentar

Spillutviklerene vil forsatt ha mulighet til å kjøre flere codepaths for å beholde bakoverkompabiliteten med DX9 og WindowsXP samtidig med å tilby ekstra godsaker for DX10/Vista. Crysis er et slikt eksempel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Microsoft har med Direct3D snudd opp ned på hele verden;

Nå lager man altså hardware som er tilpasset software ... :cry:

jøje meg... håper inderli at noen kommer med en protokoll på bus nivå (f.eks HTX) som gjør at vi slipper hele Direct3D sølet... og skjermoppdeterings koden blir den samme på Windows & Linux...

sukk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...