Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

X-bit labs kom i dag med en artikkel om G80, hvor det blant annet hevdes følgende:

 

Unified Shader Architecture;

Support FP16 HDR+MSAA;

Support GDDR4 memories;

Close to 700M transistors (G71 - 278M / G70 - 302M);

New AA mode: VCAA;

Core clock scalable up to 1.5GHz;

Shader peformance: 2x Pixel/12x Vertex over G71;

8 TCPs & 128 stream processors;

Much more efficient than traditional architecture;

384-bit memory interface (256-bit+128-bit);

768MB memory size (512MB+256MB)

 

GeForce 8800GTX: 7 TCPs chip, 384-bit memory interface, hybrid water/fan cooler, water cooling for overclocking. $649;

GeForce 8800GT: 6 TCPs chip, 320-bit memory interface, fan cooler. US$449-499;

 

Åssen vil 8800GT (teoretisk sett) virke i praksis hvis den kun har 256MB på 64-bit minnebus? Jeg antar at de 256MB-ene vil være sekundært prioritert, men vil det ikke bli flaskehals når de 512MB-ene er "brukt opp"?

 

700 millioner transistorer er passe voldsomt (G71 har 278M og Conroe har 291M). Prisantagelser hittil virker rimelig sannsynlig (4000-5000kr etter mva). Heller ikke dårlig at GTX vil komme standard med hybrid vann/luft-kjøling (hvis dette viser seg å stemme). Kan også hende at den vil utvikle såpass mye varme at det ikke er annet alternativ m.t.p. støynivå. Tiden vil vise. :)

 

(Kilde: http://www.xbitlabs.com/web/display/20060919075610.html)

Endret av Capo Crimini
Lenke til kommentar

Se og hør kom akkurat med mer godsaker;

 

The refreshments of G80 and R600, chips under codename G85 and R680 will come in fall of 2007 with GDDR-4 memory clocked in a range of two to two point four gigahurtz in DDR mode. In short, we're talking about the clock speed of memory from 4-5 (Five!) marketing GHz, yielding a memory bandwidth of 160GB/s when 256-bit memory bus is used. And graphics are going 384-bit and 512-bit sooner that most of the people imagine.

 

Godt gjort å se ett år frem i tid. ;)

Endret av Capo Crimini
Lenke til kommentar
Åssen vil 8800GT (teoretisk sett) virke i praksis hvis den kun har 256MB på 64-bit minnebus? Jeg antar at de 256MB-ene vil være sekundært prioritert, men vil det ikke bli flaskehals når de 512MB-ene er "brukt opp"?

6896047[/snapback]

Nei, er ikke sånn.... Kommer til å fungere som en 384-bit bus... Er ikke noen som sier at det være 256-bit eller 512-bit.

 

512-bit ville også gjort PCB'et veeeelig komplisert

 

 

EDIT: "Se & Hør" er vel bare fornærmet for at noen har bedre "rykter/informasjon" enn dem, så da må de "gjøre bedre"! :p

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Nytt?

 

ATi To Launch RD600 In October

According to the folks at DigiTimes, we should see ATi’s RD600 in October. There is also a nugget of info in this article regarding the licensing agreement between ATi and Intel and the future of their relationship.

 

The sources also pointed out that Intel's licensing agreement with ATI limits the front-side bus (FSB) clock speed to 1066MHz and slower, so when Intel unveils its new FSB specification at 1333MHz next year, ATI may not be allowed to roll out chipsets supporting the new specification. Because of these reasons, the sources claimed that ATI has revealed to motherboard makers that it will not invest further in Intel platforms.

 

Kilde: [H]ardOcp.com

Endret av xm8
Lenke til kommentar
Nytt?

 

ATi To Launch RD600 In October

According to the folks at DigiTimes, we should see ATi’s RD600 in October. There is also a nugget of info in this article regarding the licensing agreement between ATi and Intel and the future of their relationship.

 

The sources also pointed out that Intel's licensing agreement with ATI limits the front-side bus (FSB) clock speed to 1066MHz and slower, so when Intel unveils its new FSB specification at 1333MHz next year, ATI may not be allowed to roll out chipsets supporting the new specification. Because of these reasons, the sources claimed that ATI has revealed to motherboard makers that it will not invest further in Intel platforms.

 

Kilde: [H]ardOcp.com

6897588[/snapback]

Ehhh?

 

Hva har et AMD/ATi Chipset for Intel med rykter om grafikkort å gjøre?

Lenke til kommentar
ATi To Launch RD600 In October

RD600 er et chipsett..... ikke gpu

 

 

 

700 millioner transistorer er passe voldsomt (G71 har 278M og Conroe har 291M). Prisantagelser hittil virker rimelig sannsynlig (4000-5000kr etter mva). Heller ikke dårlig at GTX vil komme standard med hybrid vann/luft-kjøling (hvis dette viser seg å stemme). Kan også hende at den vil utvikle såpass mye varme at det ikke er annet alternativ m.t.p. støynivå. Tiden vil vise.

 

 

700 millioner transistorer og over 1ghz klokk....vanvitti. er vel slik at strømforbruk og er proposjonalt med dette... :hmm:

 

leste et sted at g80 hadde like mye dedikerte greier til dx10 som dx9?? så 350 transistorer til hvær?

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil var det mange som hadde vanvittige drømmer om hva neste genrasjons kort kunne gjøre forrige gang og.

 

På ett eller annet vis virker det som om ATI har en tendens til å blåses enda høyere opp en nVIDIA, og hele tiden handler det om en dobling av stort sett alt, for hvis neste genrasjons kort ikke yter dobelt så bra som denne, så er de en flopp. Blir selvfølgelig spennende å se hva som stemmer og hva som er bare oppspinn for å noe å komme med på nettstedet sitt, men sitter på en følelse at det ikke handler om en klype med salt, men en bøtte. :)

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker feil var det mange som hadde vanvittige drømmer om hva neste genrasjons kort kunne gjøre forrige gang og.

 

På ett eller annet vis virker det som om ATI har en tendens til å blåses enda høyere opp en nVIDIA, og hele tiden handler det om en dobling av stort sett alt, for hvis neste genrasjons kort ikke yter dobelt så bra som denne, så er de en flopp. Blir selvfølgelig spennende å se hva som stemmer og hva som er bare oppspinn for å noe å komme med på nettstedet sitt, men sitter på en følelse at det ikke handler om en klype med salt, men en bøtte. :)

6898817[/snapback]

Husker de kom med det første kortet deres med to brikker Det het ikke bare MAX menn MAXX, dette ble som mye annet bare en flopp, og det var ikke lett å få begge kjernene til å jobbe sammtidig...

 

Men denne gangen blir det gjerne annerledes (?)

Både nvidia og ATI mer enn dobler antall transistorer, så det må jo ha skjedd en del...

Hvis vi skal trekke en paralell til cpu industrien har nok også ATI og nvidia funnet ut at det ikke bare er MHz det kommer an på, det blir spennende å se.

 

EDIT: Fra før har GPU produsentene (særlig nvidia) stort sett kun fokusert på FPS, nå med alle de nye funksjonene i DX10 (eller DX X om man vil) vil nok billed kvaliteten ha mer å si. Om jeg ikke husker feil vil GPU kunne regne ut lysstyrke i forhold til klokken i spillet (game time) slike at det er enkelt for utvilkere å implementere soloppgang, natt osv.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar
Bare så det ikke er noe tvil om det....

 

G80 og R600 kommer til å kjøre DirectX 9 spill raskere enn noe kort på markedet i dag!!

 

Det er ikke sånn at kortene bare fungerer med DirectX 10

6681186[/snapback]

 

Du har rett i det.

 

Men dir. 10 har en ufordel også.

 

DirectX10 is exclusive to Windows Vista and is not slated to be supported by any other platform.

 

DirectX10 (eller - som noen ønsker å kalle det - Direct3D10), som faktisk vil være såpass optimalisert mot operativsystemet at det KUN vil være for Vista.

 

Kjøp av dir. 10 kort krever at du har windows vista. Windows vista har en ny såkalt "funksjon" eller "driver" eller hva man kaller det som Dir. 10 krever. Og den har kun vista og ikke XP op andre oprativsystemer. Så Dir. 10 trekker folk mot å kjøpe vista. Dem sier også at XP er ikke "sterk nok til å få til denne funskjonen. Kort fortalt: Du må skaffe/kjøpe Windows Vista for å kunne kjøre DirectX 10 på pcen din.

Endret av Andreas045
Lenke til kommentar
Kjøp av dir. 10 kort krever at du har windows vista. Windows vista har en ny såkalt "funksjon" eller "driver" eller hva man kaller det som Dir. 10 krever. Og den har kun vista og ikke XP op andre oprativsystemer. Så Dir. 10 trekker folk mot å kjøpe vista.  Dem sier også at XP er ikke "sterk nok til å få til denne funskjonen. Kort fortalt: Du må skaffe/kjøpe Windows Vista for å kunne kjøre DirectX 10 på pcen din.

6899921[/snapback]

Ja men man får jo mye bedre ytelse på DX9 og med de kortene ;)

Lenke til kommentar
Kjøp av dir. 10 kort krever at du har windows vista. Windows vista har en ny såkalt "funksjon" eller "driver" eller hva man kaller det som Dir. 10 krever. Og den har kun vista og ikke XP op andre oprativsystemer. Så Dir. 10 trekker folk mot å kjøpe vista.  Dem sier også at XP er ikke "sterk nok til å få til denne funskjonen. Kort fortalt: Du må skaffe/kjøpe Windows Vista for å kunne kjøre DirectX 10 på pcen din.

6899921[/snapback]

Ja men man får jo mye bedre ytelse på DX9 og med de kortene ;)

6900465[/snapback]

 

Skjønte ikke helt hva det mente? Ytelsen tror jeg ikke er så stor forskjell, det er mer graffikk- refleksjoner osv.

Lenke til kommentar
Skjønte ikke helt hva det mente? Ytelsen tror jeg ikke er så stor forskjell, det er mer graffikk- refleksjoner osv.

6900596[/snapback]

Du får ikke noe mer eyecandy med DX10 kort i dx9 spill men selve kortet yter jo mye bedre enn X1950XTX så man vil få mer FBS i de nyeste spillene som krever heavy duty GPU ....

 

Sånn som Oblivion og noen fler ...

Lenke til kommentar
Skjønte ikke helt hva det mente? Ytelsen tror jeg ikke er så stor forskjell, det er mer graffikk- refleksjoner osv.

6900596[/snapback]

Du får ikke noe mer eyecandy med DX10 kort i dx9 spill men selve kortet yter jo mye bedre enn X1950XTX så man vil få mer FBS i de nyeste spillene som krever heavy duty GPU ....

 

Sånn som Oblivion og noen fler ...

6900691[/snapback]

 

Ja det har du rett i. Dx10 vil yte bedre på Dx9 spill. Du får kun se de skikkelige godsakene på de nyeste spillene. Mange av de nye spill har støtte for Dx 10 alerede. Flight sim X, crysis, kommer flere oxo :love:

Lenke til kommentar
Men får å kjøre spill med DX10 støtte og man har et DX10 skjermkort må man da ha vista eller er det bare i sammenhenger der du ser på filmer (Bruker det vel ikke der ?) eller er på internett eller andre ting i windiws ?

6900730[/snapback]

 

Man trenger ikke Dx 10 for å kjøre et spill med dx 10 støtte enda. Ja du må ha Windows Vista for å kunne kjøre Dx10. Kun den er egnet for det. Det går ikke ann å kjøre et Dx10 kort i Xp eller andre oprativsystemer Det er forsatt en god stund forover i tid med støtte for Dx 9 og 10 i samme spillene. Men om noen år, det blir ganske lenge til, men om noen år må man ha Dx 10 for å spille etterhvert som de kommer til å kun lage spill til 10ern, akkurat som det er med Dx 9 nå. Du må ha Dx 9 nå får å kjøre de nyeste spillene. Men dette vil ta mange år.

 

Filmer og internett vil du ikke merke forskjell. Men pcen din vil kunne kjøre spill i bedre graffikk, og kanskje rendre fram finere bilder i 3D programmer osv.

 

Den vil kanskje også hjelpe mot Aero effecten i Vista, og kanskje noen andre?

 

Her er noen ting som blir forbedra:

 

New constant buffers maximize efficiency of sending shader constant data (light positions, material information, etc.) to the GPU by eliminating redundancy and massively reducing the number of calls to the runtime and driver. New state objects significantly reduce the amount of API calls and bandwidth, tracking, mapping, and validation overhead needed in the runtime and driver to change GPU device state.

 

Texture arrays enable the GPU to swap materials on-the-fly without having to swap those textures from the CPU.

 

Resource views enable super-fast binding of resources to the pipeline by informing the system early-on about its intended use. This also vastly reduces the cost of hazard-tracking and validation.

 

Predicated rendering allows draw calls to be automatically deactivated based on the results of previous rendering - without any CPU interaction. This enables rapid occlusion culling to avoid rendering objects that aren’t visible.

 

Shader Model 4.0 provides a more robust instruction set with capabilities like integer and bitwise instructions, enabling more work to be transferred to the GPU.

 

The D3D runtime itself has been completely refactored to maximize performance and configurability by the application.

 

In summary, DirectX10 provides the following benefits to gamers:

 

More life-like materials and characters with:

Animated fur & vegetation

Softer/sharper shadows

Richer scenes; complex environments

Thicker forests, larger armies!

Dynamic and ever-changing in-game scenarios

Realistic motion blurring

Volumetric effects

Thicker, more realistic smoke/clouds

Other

Realistic reflections/refractions on water/cars/glass

Reduced load on CPU

Re-routes bulk of graphics processing to GPU

Avoids glitching & system hangs during game play

Endret av Andreas045
Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg ikke må ha DX10 kort får å kjøre DX10 spill kan like gjerne ha et DX7 kort jeg da det er bakoverkomentabelt eller noe sånt (Får bare kvaliteten til DX7 da men).

 

Det jeg lurte på var om man hadde et DX10 kort og et DX10 spill kunne man da bruke DX10 i spillet uten om å ha vista eller må man ha vista får å kjøre DX10 i spill og da man uasett ikke benytter vista noe særlig ?

Lenke til kommentar
Jeg vet at jeg ikke må ha DX10 kort får å kjøre DX10 spill kan like gjerne ha et DX7 kort jeg da det er bakoverkomentabelt eller noe sånt (Får bare kvaliteten til DX7 da men).

 

Det jeg lurte på var om man hadde et DX10 kort og et DX10 spill kunne man da bruke DX10 i spillet uten om å ha vista eller må man ha vista får å kjøre DX10 i spill og da man uasett ikke benytter vista noe særlig ?

6900895[/snapback]

 

 

Nei du må som sagt bruke Dx 10 kun i vista. Så hvis du skal ha et dx10 kort må du nok legge penger i Vista også. Kun Vista er krafig nok til å kjøre dx10. Dx 10 utnytter ting i Vista som ikke Xp eller noen andre har. Du kan heller ikke bruke dx10 kort i xp og få dårligere graffik, så kjøper du Dx10 må du nok levve med vista, hvis du ikke bytter til dx 9 igjen.

 

Skal prøve å forklare det lettere:

 

Dx10 Kort = Kun brukes i Vista og ingen andre

 

Dx 1-8 = Brukes i 95,98, 2000, XP og kanskje Vista

 

Dx 9 = Brukes i 95,98, 2000, Xp Og Vista - men får ikke Dx 10 graffikken, og kan heller ikke oppgraderes til Dx 10 med drivere og lignende.

Endret av Andreas045
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...