Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?

Anbefalte innlegg

In order to enable that, Nvidia pulled a CPU approach and stuffed L1 and L2 cache across the chip. On the other hand, you might like to know that both Geometry and Vertex Shader programs support Vertex Texturing.

er dette noe av årsaken til den massive mengden transistorer?

Ellers så gleder jeg meg også til å se diverse tester plukke fra hverandre disse kortene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er dette noe av årsaken til den massive mengden transistorer?

7208093[/snapback]

Jeg tviler på det. Hvis nvidia bruker flere hundre millioner transistorer på cache så er det snakk om enorme cacher. GPUer generellt trenger svært lite cache siden de er massivt parallelle og veldig uavhengige av minnelatency. (Jeg har sett at GDDR3 har en cas latency på opp til 17 klokkesykluser. Dette er ganske mye i forhold til DDR2 systemminne som ofte har Cas lateny mellom 3 og 5.) Men fokuset på fysikkkalkulasjoner og mer generell kode på GPUer gjør nok at de ser poenget med å ha noe cache. Men jeg tviler på det er snakk om særlig mye sammenlignet med CPUer.

Lenke til kommentar

Et par interessante punkter fra dailytech der...

Mest interessant:

8800gtx bruker såvidt mer strøm enn x1950xtx (13w under load)

8800gtx har 60-90% høyere ytelse enn x1950xtx i 1600x1200 4xAA i 3dmark06, HL2, Doom3, Prey.

Mest gledelig er vel kanskje strømforbruket? Etter hva jeg husker så bruker 7950gx2 litt mer strøm enn x1950xtx, mao så bruker 8800gtx ca det samme som 7950gx2.

Etter hva jeg leste på http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=35483 skriver noe interessant om AA/HDR:

The G80 chip in its full configuration comes with six Raster Operation Partitions (ROP) and each can render four pixels. So, 8800GTX can churn out 24, and 8800GTS can push 20 pixels per clock. However, these are complete pixels. If you use only Z-processing, you can expect a massive 192 pixels if one sample per pixel is used. If 4x FSAA is being used, then this number drops to 48 pixels per clock.

For game developers, the important information is that eight MRT (Multiple Render Targets) can be utilised and the ROPs support Frame Buffer blending of FP16 and FP32 render targets and every type of Frame Buffer surface can be used with FSAA and HDR.

If you are not a game developer, this sentence above means that Nvidia now supports FP32 blending, which was not a thing in the past, and FSAA/HDR combination will be supported by default. In fact, 16xAA and 128-bit HDR are supported at the same time.

Såvidt jeg kan forstå vil dette bety at AA blir svært billig å aktivere. Noe som jo må sies å ha vært en liten akilleshel i forhold til ATI.

Lenke til kommentar

Det beste er jo at vi snakker nesten dobling i en del spill også. Altså i praksis, og ikke bare syntetiske tester.

Jeg begynner å bli virkelig spent på hva R600 kommer til å komme med etter dette. Det kan bli en temmelig spenstig oppgradering fra det jeg har nå i alle fall. :)

Lenke til kommentar

jeg husker når x800 og 6800 kom så var folk skuffet over at ytelsen ikke doblet seg, nå jubler man for en nesten dobling :)

det er godt man blafrer med vinden.

Ellers må jeg si at nVIDIA har en fin greie på gang ved å lekke stadig litt til pressen, men alt er uofisielt slik at man har en hardlaunch. Må påstå at ATI har litt å lære der om å spille på mediene.

Lenke til kommentar
Mest gledelig er vel kanskje strømforbruket? Etter hva jeg husker så bruker 7950gx2 litt mer strøm enn x1950xtx, mao så bruker 8800gtx ca det samme som 7950gx2.

Jeg vet ikke helt, det er jo litt lavere enn frventet, selv om det er skyhøyt. (de andre kortene det sammenliknes mot er jo ikke lettverktere heller), og det er jo bra på et vis.

Men idle-forbruket ser jo ut til å være fantastisk høyt, og det har ganske mye å si det også.

AtW

Lenke til kommentar
Noen benchmarks og strømforbruk:

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=4812

7212801[/snapback]

Har ikke sett det fysisk ved siden av et annet kort før nå, men jeg syns det ser veldig stort ut, hvis x1950XTX er like stort som mitt gammle 7800GTX kommer jeg til og slite med å få plass til 8800 x 2, i mitt lille lian li PC6070BSCAND, kommer til og krasje med hardiskene i nedre pic-e port.. :ohmy:

Er det noen som har fysiske mål på 8800? :hmm:

Lenke til kommentar

Helt klart, det er flere fodeler med det.

1. i et tower vil da GPU peke opp og lede bort varme lettere.

2. i et dekstop vil GPU peke mot høyre og ha bedre plass til store kjølere.

Nesten uforståelig at de ikke alltid har vært slik.

og hvis de i tillegg fordeler komponenter på begge sider så kan de få plass til en del bredere minnebuss osv i tillegg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
de hadde vist på ati kort også ;)

vet ikke hvorfor det ikke slo an...

http://no.asus.com/products4.aspx?l1=2&l2=...767&modelmenu=1

7217941[/snapback]

Synd at de testet kun på 6600 klassen da man ville fått mer igjen for det på varmere kort. Og det ser ut som de tar med seg både GPU og minne til samme side, noe jeg ville tro man også ville tjene på å ha på hver sin side. GPU oppe og minne nede, kjøling på begge. Alle andre komponenter som ikke generer varme i særlig grad, nede, samt tilkoblinger.

Tobbesen:

Legger du til moms og fortjeneste++ så blir nok butikkprisen over 5500,-

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Blir litt nervøs for hvor høyt støynivå disse kortene vil ha i idle. Mens man spiller er det ikke så farlig, men i idle vil jeg gjerne ha en stille PC. 7800 GTX imponerte meg på dette punktet. Håper 8800 serien kan gjøre det samme.

7214925[/snapback]

7800GTX er meget stille. Nesten lydløst...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...