Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?

Anbefalte innlegg

Wow, veldig interessant artikkel. Kjernen kan i teorien gå på 1200 MHz and beyond med riktig kjøling. 65nm kan jo virkelig bli spennende. Får man til å fundere på hvor høy frekvens AMD/ATi egentlig hadde regnet med at kretsen klarte på luft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LOL! Ja, er det nokon som veit ein anna væske som har endå lavere temperatur nLN" i flytande form? :whistle:

8631745[/snapback]

Flytende Hydrogen er kaldere, og flytende helium blir ikke frosset (omgjort til fast form) uansett temperatur med 1 atmosfærers trykk, og kokepunktet er noe med -240 grader eller noe sånt hvis jeg ikke tar feil.

EDIT: Ytelsen i Lost Planet er ikke så god, selv med 8800GTS i SLI overklokket. 1600x1200 med 4xAA 16xAF (supersampling transparency i kontrollpanel) gav meg ca. 20-30 FPS ute i snøen i Lost Planet, og i hulen fikk jeg ca. 35-50 FPS.

Forresten, Lost Planet er jo tatt fra Xbox 360. Støtter det egentlig SLI?

Jeg testet forresten ikke med de nyeste beta driverne, som mange mener skal gi en god ytelsesøkning.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Er aktivering av ROP AA en hardware- eller software/driver-endring?

Visnok skal det ifølge AMD bli aktivert i en fremtidig driver oppadetering. Hvis det er et hw problem burde dem få fikset det på R650.

8626606[/snapback]

Meget viktige ting du nevner her som forklarer sjokkresultatene.

8630197[/snapback]

Nå kommer det fram at shader basert AA er per design med R6xx og ikke en imidlertidig løsning.

AMD explains Radeon HD 2900XT's poor AA performance 1:16PM, Monday 14th May 2007

The R600 is finally here, and in keeping with its mysteriously long gestation, in at least in its first incarnation as the HD 2900XT, AMD's new GPU still poses a lot ofquestions.One of the things we noticed during our in-depth testing of the card is that compared to its principle rival, the Nvidia GeForce 8800 GTS 640MB, the HD 2900XT performs poorly in many games when anti-aliasing is enabled.

In F.E.A.R., at 1,600 x 1,200, with AA and AF disabled, the HD 2900XT easily outstripped the 640MB 8800 GTS, delivering a minimum that was 23fps higher than the latter's. However, with 4x AA, the HD 2900XT's minimum framerate dived from 82fps to 21fps, while the 640MB 8800 GTS produced a minimum of 30fps. Adding 4x AA results in a 74% drop for the Radeon, compared to only a 49% drop for the GeForce.

The Radeon's framerates suffer disproportionately with anisotropic filtering, too. Again testing in F.E.A.R. at 1,600 x 1,200, we saw the HD 2900XT's minimum FPS drop by 10 per cent with 16x anisotropic enabled, compared to 3 per cent for the GTS, although the HD 2900XT still had a faster average. It was a slightly different result at 2,560 x 1,600, as the HD 2900XT's massive bandwidth gave it a boost, although adding 16x AF still had more impact than it did on the 640MB GTS.

As most gamers will want AA and AF enabled in games, the HD 2900XT's poor performance with these processing options enabled is a serious problem for the card and ATi. We asked ATi to comment on this surprising result and the company revealed that the HD 2000-series architecture has been optimised for what it calls 'shader-based AA'. Some games, including S.T.A.L.K.E.R., already use shader-based AA, although in our tests the 640MB 8800 GTS proved to be faster than the HD 2900XT.

We asked Richard Huddy, Worldwide Developer Relations Manager of AMD's Graphics Products Group, to go into more detail about why the Radeon HD 2000-series architecture has been optimised for shader-based AA rather than traditional multi-sample AA. He told us that 'with the most recent generations of games we've seen an emphasis on shader complexity (mostly more maths) with less of the overall processing time spent on the final part of the rendering process which is "the AA resolve". The resolve still needs to happen, but it's becoming a smaller and smaller part of the overall load. Add to that the fact that HDR rendering requires a non-linear AA resolve and you can see that the old fashioned linear AA resolve hardware is becoming less and less significant.' Huddy also explained that traditional AA 'doesn't work correctly [in games with] HDR because pixel brightness is non-linear in HDR rendering.'

While many reviews of the HD 2900XT have made unflattering comparisons between it and Nvidia's GeForce 8800-series, Huddy was upbeat about AMD's new chip. 'Even at high resolutions, geometry aliasing is a growing problem that can only really be addressed by shader-based anti-aliasing. You'll see that there is a trend of reducing importance for the standard linear AA resolve operation, and growing importance for custom resolves and shader-based AA. For all these reasons we've focused our hardware efforts on shader horsepower rather than the older fixed-function operations. That's why we have so much more pure floating point horsepower in the HD 2900XT GPU than NVIDIA has in its 8800 cards... There's more value in a future-proof design such as ours because it focuses on problems of increasing importance, rather than on problems of diminishing importance."

- http://www.custompc.co.uk/custompc/news/11...erformance.html

Lenke til kommentar
EDIT: Ytelsen i Lost Planet er ikke så god, selv med 8800GTS i SLI overklokket. 1600x1200 med 4xAA 16xAF (supersampling transparency i kontrollpanel) gav meg ca. 20-30 FPS ute i snøen i Lost Planet, og i hulen fikk jeg ca. 35-50 FPS.

8632468[/snapback]

Det er kun de siste offisielle beta-driverene til nVidia som støtter SLI i DX10

Altså 158.43 (tror det er det de kaller den)

Lenke til kommentar
Nå kommer det fram at shader basert AA er per design med R6xx og ikke en imidlertidig  løsning.

Iallefall bra at ATi offisielt går ut å bekrefter at det ikke er noe galt med ROP'ene demmes.

Så slipper det å bli rykter og enda mer hype...

Lenke til kommentar
Nå kommer det fram at shader basert AA er per design med R6xx og ikke en imidlertidig  løsning.

Betyr det at vi ikke vil få bedre ytelse i dagens spill? Annet enn små forbedringer i nye drivere.

Og er det denne enorme floating point kraften kortet har som er årsaken til den store strømbruken?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Betyr det at vi ikke vil få bedre ytelse i dagens spill? Annet enn små forbedringer i nye drivere.

Jeg tror nok det er en ganske stor forbedrings potesiale i driverene, bl.a med minnekontrolleren som vi forsåvidt også så med R5xx.

Og er det denne enorme floating point kraften kortet har som er årsaken til den store strømbruken?

8640220[/snapback]

Det er nok her de fleste transistorene har tatt veien ja. Den høye klokkehastigheten hjelper ikke på.

Jeg tror det svakeste punktet til R600 er texture ytelse, på andre punkter er den ekstrem. Hvis dem nå får presset flere tex enheter i R650 på 65nm prosess tror jeg nok det vil bli litt av en kraftplugg, slik at det er håp ennå for R6xx arkitekturen.

Lenke til kommentar
LOL! Ja, er det nokon som veit ein anna væske som har endå lavere temperatur nLN" i flytande form? :whistle:

8631745[/snapback]

Flytende Hydrogen er kaldere, og flytende helium blir ikke frosset (omgjort til fast form) uansett temperatur med 1 atmosfærers trykk, og kokepunktet er noe med -240 grader eller noe sånt hvis jeg ikke tar feil.

Jeg testet forresten ikke med de nyeste beta driverne, som mange mener skal gi en god ytelsesøkning.

8632468[/snapback]

Skru "shadow quality" til medium, istedenfor high, og FPSen ble 2-3 ganger høyere. :yes:

Lenke til kommentar
Er denne her fra før...?  Kan se ut som at det er gjort forbedringer.

http://www.hkepc.com/bbs/hwdb.php?tid=7908...-HIS&rid=790821

8659824[/snapback]

Jeg ser de bruker driverversjonen 8.38. De andre testene jeg har sett bruker 8.36 og 8.37. Det kan godt hende det er gjort en del forbedringer siden 8.37, så det er litt synd de ikke setter opp resultatene ved siden av hverandre for de to driverversjonene så man kan se hvor og hvor store forbedringene er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...