Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var noe snakk om at det ville være en DX9-"del" og en DX10-"del" på kortet. Kanskje det er mulig å disable en av dem softwaremessig etter hva man trenger. Kan sikkert spare strøm og varme på den måten.

 

Dette var bare noe jeg kom på i farten, det med adskilt dx9 og 10 var noe jeg plukket opp en gang. Mulig det var bare tull og tøys, men forumgjengerne sier vel fra hvis denne posten er vås fra ende til annen. :ph34r:

Lenke til kommentar

Næh, det med atskilte deler er noe så spenstig som legitime rykter (om man det i det hele tatt finnes), men jeg er likevel fortsatt skeptisk til ryktet. Det gir ikke mye mening, slik egentlig. Spesielt ikke hvis det er snakk om at det skal være et drøss unified shaders.

Lenke til kommentar
Næh, det med atskilte deler er noe så spenstig som legitime rykter (om man det i det hele tatt finnes), men jeg er likevel fortsatt skeptisk til ryktet. Det gir ikke mye mening, slik egentlig. Spesielt ikke hvis det er snakk om at det skal være et drøss unified shaders.

7017934[/snapback]

Det som kanskje kan gi mening er om shaderene er i en egen brikke adskilt fra resten av GPU-en? (Siden shaderene kjører på en mye høyere hastighet enn kjernen forøvrig)

Lenke til kommentar

De er nok adskilt fra resten av brikken for å kunne la dem kjøre på en annen hastighet enn resten av brikken, men at de ligger på en helt egen brikke ser jeg som usannsynelig, ettersom vi har sett baksiden av pcb'n og den viser en brikke som alle rambrikkene er koblet til.

 

Nvidia kjører jo allerede flere hastigheter på samme brikke, så det har de erfaring med, deltaet blir jo her en god del høyere enn det vi har sett tidligere. Det er vel ikke umulig at de kjører høyhastighetsbiten på enn annen volt enn resten av brikken...

Lenke til kommentar
Det som kanskje kan gi mening er om shaderene er i en egen brikke adskilt fra resten av GPU-en? (Siden shaderene kjører på en mye høyere hastighet enn kjernen forøvrig)

7020103[/snapback]

Det er ikke noe problem å ha flere klokkehastigheter på samme brikke. F.eks er multipliere et kjent fenomen. Disse fungerer slik at det er en klokkehastighet en plass på brikken og en annen klokkehastighet en annen plass. Se f.eks på K8 der minnebuss, HT-buss og kjerne går på ulike hastigheter, eller som på P4 der ALU går på dobbel klokkehastighet av resten av kjernen. FSB har en tredje hastighet på den samme prosessoren. Om det skal tillates halve, kvarte eller 1/8 multipliere eller noe annet er opp til de som designer brikken. Det går også an å ha frekvensuavhengige deler på kjernen. Altså at "multiplier" kan være f.eks 3,141592 om man vil.

Lenke til kommentar
Raptor,10/10-2006 : 17:35]Nei, ikke HDMI på referansekortet....

 

HDCP støtte er derimot integrert i brikken altså obligatorisk akkuratt som på 7950GT og GX2

 

Hvis produsentene ønsker det kan de selvsagt sette på en HDMI kontakt.

7040933[/snapback]

Jeg har visst fall litt av lasset her: Hva hjelper HDCP for? Er det den som skalerer bildet opp i HDTV på DVI kontakten selv om bildet i utgangspunktet er av middels kvalitet?

Og siden dette er standard: Får man lastet ned HDCP drivere som man vil? -I begynnelsen var det snakk om at man måtte betale for dette som med mpeg2 drivere.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar

HDCP er en kryptering / beskyttelse på videosignalet, slik at filmbransjen kan være veldig kjiipe med oss. HDMI er en kontakt med støtte for både bilde og lyd. HDMI og DVI har samme metode for bildeoverføring, slik at å omforme mellom HDMI og DVI er lett og billig (men uten lyd på DVI så klart).

Lenke til kommentar
Næh, det med atskilte deler er noe så spenstig som legitime rykter (om man det i det hele tatt finnes), men jeg er likevel fortsatt skeptisk til ryktet. Det gir ikke mye mening, slik egentlig. Spesielt ikke hvis det er snakk om at det skal være et drøss unified shaders.

7017934[/snapback]

Det som kanskje kan gi mening er om shaderene er i en egen brikke adskilt fra resten av GPU-en? (Siden shaderene kjører på en mye høyere hastighet enn kjernen forøvrig)

7020103[/snapback]

 

Jepp, men ryktene gikk ut på spesifikke deler for DX9 og spesifikke deler for DX10. Hvis det er en hurv unified shaders, så ser jeg ikke helt hvordan DX9-delen skal være separat (hvis det ikke er snakk noe annet småtteri).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...