Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er det noen av de kortene som kanskje kommer til AGP?

hva kommer prisene og bli fra minst til størst?

8509972[/snapback]

Kort som 8800 kortene og HD2900XT blir for sterke for agp portene. Dette vil da skape flaskehals. Men 8600 kortene kan nok gå ja, for de er ikke like sterke som 8800 kortene, og vil da ikke være like stor flaskehals.

Lenke til kommentar

AGP vil nok bremse ytelsen noe i forhold til PCIe, men hvor mye er vanskelig å si uten tester. At skjermkortet blir "for kraftig" for AGP har vært sagt siden Radeon X800XT var det beste man kunne få tak i, uten at jeg har sett noen god dokumentasjon på det. Nå er jo geforce 8600-serien kraftigere enn Radeon X800-serien var en gang i tida så man kan jo spørre seg hvor dokumentasjonen blir av. Kanskje 8800-serien også duger rimelig bra på AGP? Man skal i hvertfall tro det når det er snakk om høye oppløsninger og mye AA. Dvs. Da kreves det jo mer kraft internt på skjermkortet i forhold til lav oppløsning og ingen AA, uten at behovet for kommunikasjon med CPU øker.

Lenke til kommentar
AGP vil nok bremse ytelsen noe i forhold til PCIe, men hvor mye er vanskelig å si uten tester. At skjermkortet blir "for kraftig" for AGP har vært sagt siden Radeon X800XT var det beste man kunne få tak i, uten at jeg har sett noen god dokumentasjon på det. Nå er jo geforce 8600-serien kraftigere enn Radeon X800-serien var en gang i tida så man kan jo spørre seg hvor dokumentasjonen blir av. Kanskje 8800-serien også duger rimelig bra på AGP? Man skal i hvertfall tro det når det er snakk om høye oppløsninger og mye AA. Dvs. Da kreves det jo mer kraft internt på skjermkortet i forhold til lav oppløsning og ingen AA, uten at behovet for kommunikasjon med CPU øker.

8510752[/snapback]

Jeg tok info i fra denne tråden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=753933

Der står det "AGP 4x/8x (2.1GBps@8x and 42W)"

"so the AGP will not suffice for PCIe cards like 8800 GTS and faster"

Men tviler ikke på at det hadde gått, men tror med et vist ytelse tap. Men som du sier, så skal jeg ikke si meg for sikker uten en ordentlig test.

Endret av Megern
Lenke til kommentar

Det er ikke noe stort ytelsestap å gå fra pcie x16 til x8. Hvordan er AGP x8 sammenlignet med pcie x8?

Forøvrig fins det jo 7950gt til AGP, så at f.eks. et noe underklokket 8800gts ikke hadde vært mulig å stappe inn i en AGP-slot tror jeg går.

Men that said, jeg håper at AGP snart dør, ingen er tjent med overprisa AGP-kort.

Lenke til kommentar
Er det kommet noe info i det hele tatt angående Radeon HD 2900XTX?  Alt jeg har funnet etter litt søking er diverse løse rykter som florer rundt på fora ol.

8511685[/snapback]

Det er iallefall bare XT modellen som skal lanseres nå den 14. mai

XTX kommer tidligst i juni

Når det gjender AGP...

Ett av problemene med AGP er strøm. AGP sloten leverer kun 25W strøm, mot 75W fra PCIe. Det AGP ikke klarer å levere må supeleres fra molex-kontakter.

De AGP PCB'ene som nVidia har tilgjenglig støtter har kun en strømkontakt.

Skal kort som 8800GTS gjøres om til AGP måtte et helt nytt PCB med ny power-supply designes, og det er rett og slett ikke nok penger i high-end AGP markedet til at det lønner seg.

Det som holder AGP i live er muligheten for å gjenbruke gamle PCB-design (7600GT -> 8600GT) med små modifikasjoner.

Lenke til kommentar
er det noen av de kortene som kanskje kommer til AGP?

hva kommer prisene og bli fra minst til størst?

8509972[/snapback]

Kort som 8800 kortene og HD2900XT blir for sterke for agp portene. Dette vil da skape flaskehals. Men 8600 kortene kan nok gå ja, for de er ikke like sterke som 8800 kortene, og vil da ikke være like stor flaskehals.

8510614[/snapback]

Dette er ikke riktig. Jeg kjører X1950Pro på AGP og den eneste forskjellen mellom meg og tilsvarende system med PCIe er 100+ poeng i benchmarks og det er pga latencies på AGP vs PCIe og ikke båndbredde på AGP8x.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er ikke noe stort ytelsestap å gå fra pcie x16 til x8. Hvordan er AGP x8 sammenlignet med pcie x8?

Forøvrig fins det jo 7950gt til AGP, så at f.eks. et noe underklokket 8800gts ikke hadde vært mulig å stappe inn i en AGP-slot tror jeg går.

Men that said, jeg håper at AGP snart dør, ingen er tjent med overprisa AGP-kort.

8511044[/snapback]

Og X1950Pro 512MB AGP kjøpte jeg i desember 2006. Den skal være hakket over 7950GT i ytelse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

x600 produkter i SLI? *grøsser*

EDIT:

Jeg er forøvrig enig i at 8800 ikke har noe på AGP å gjøre. La 8600"GTX" og nedover evt. være det man får tak i der. Man merker allerede at selv de beste AGP systemer blir noe(ikke mye) CPU begrenset på X1950Pro og oppover.

Derfor kjører man høye oppløsninger og treffes ikke da av CPU begrensningene. Det var årsaken til mitt X1950 AGP kjøp.

Så vi begynner nok å treffe noen reelle begrensninger selv om AGP8x er bra nok i seg selv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ser nå i den tråden jeg linket til tidligere i tråden. Guezz har linket til noen tester, der det blir sagt at X1950pro agp er jevnt over litt dårligere. Da skjønner jeg ikke annet enn at 8800 kortene blir mye mer begrenset.

Lenke til kommentar

Og med jevnt over litt dårligere så er det snakk om AGP latencies, spesielt i forbindelse med agp bridge løsninger, ikke båndbredde. Dette gir mininmalt dårligere resultater. Man snakker om eks 100-200 poeng i 3dmark05 etc.

Greit å være klar over kanskje?

Så det er ikke "begrensninger" men forsinkelser i tilpasninger og busstype osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Alt som har med VRAM<->SYSRAM operasjoner å gjøre vil PCIe være langt bedre på. Så dette gir (bedre) muligheter for ting som DX10 virutal memory, GPGPU funksjoner, procedural geometry processing og ting som å kjøre data/info tilbake til AI og fysikk motoren.. Men dette er da noe utviklerene må designe spillet sitt for.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Alt som har med VRAM<->SYSRAM operasjoner å gjøre vil PCIe være langt bedre på.

Det vil jeg tro, det er vel derfor "hyper memory" kort har blitt så populært i lowend, og at man sier at med PCIe ville man forvente helt andre ytelser på disse løsningene.

Lenke til kommentar

Det er vel primært enda prosessoren som er ankepunket med å pushe ut highend AGP8X-kort, selv om DX10 har gjort forbedringer som gjør behovet for konstant spoonfeeding av smuler fra CPU mindre.

Så lenge det enda er et marked for AGP8X-kortene vil nok folk kjøpe dem.

Det er jo andre godbiter i kortene også utenom rene spill-funksjon, som f.eks H.264 hw decoding på f.eks GF8600

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...