Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?


Anbefalte innlegg

Takker for svar, som forøvrig førte til enda flere spørsmål. Jeg var vel forsåvidt klar over at det kommer nye brikkesett med ca ett års mellomrom. Men såvidt jeg vet kom 8800-serien ca 3. kvartal i fjor, derfor trodde jeg at nVidia hadde lagt fra seg denne serien, og startet på en ny serie som ville bli sluppet til sensommeren/høsten? ATI slapp derimot sin X1900-serie som sitt motstykke til 8800-serien, og kommer nå med en ny serie med samme formål? Mulig jeg har blandet med utslippdatoer og grafikkort her, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, nettopp. Dette er vel egentlig ikke særlig gode tider for ATI? I tillegg til at de ligger noe etter nVidia i produksjonstid, yter også kortene deres dårligere enn motstykket som attpåtil ble sluppet før ...

 

Har et X1900XT kort i maskinen nå, vurderer sterkt at neste kortet blir et G90. Ihvertfall om prisen på 8800 Ultra blir såpass høy som spådd, ser ikke helt poenget i å oppgradere for - noe økt ytelse -. Greit nok, man får DX10, men 8800 er første generasjon av DX10 kort, ergo er det logisk å tro at kortene ikke utnytter potensialet fult ut. Derfor tror jeg det vil lønne seg å vente til neste DX10-kort, til da har produsentene forhåpentligvis lært mer om den nye teknologien. Noen som sier seg enig/uenig? :)

Lenke til kommentar
Hmm, nettopp.  Dette er vel egentlig ikke særlig gode tider for ATI?  I tillegg til at de ligger noe etter nVidia i produksjonstid, yter også kortene deres dårligere enn motstykket som attpåtil ble sluppet før ...

Jegventer til kortet er ute med og spå slike ting..

Derfor tror jeg det vil lønne seg å vente til neste DX10-kort, til da har produsentene forhåpentligvis lært mer om den nye teknologien.  Noen som sier seg enig/uenig? :)

Nja.. vente i dataverdenen.. joda.

men ser hva du mener ja

Lenke til kommentar
Hehe, ja - Jeg er kanskje litt tidlig ute på avtrekkeren. 

 

Vet hva du mener når du sier "vente i dataverden", normalt ville jeg sagt det er umulig, men kanskje dette er et unntakstilfelle?

8491086[/snapback]

Nvidia gjorde det VELDIG bra med G80, og jeg synes ikke det er noen stor grunn til å vente på G90. Ivhertfall så var det et veldig ytelsehopp ifra 7900GTX (forrige toppmodell) og opp til 8800GTX. Mens på f. eks 6800Ultra og opp til 7800GTX, så var det ikke veldig mye som skilte hverandre.

 

Så å vente i lange tider på et G90 ville jeg personlig ikke gjort. :)

(og i denne bransjen er det lett å få utsettelser)

 

F. eks så har X2900XTX har/blir utsatt i over et halvt år nå.

Lenke til kommentar
Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke Nivida snart presenterer 8800GS eller GTO, GT med 256bit minnebuss og 256MB samt 512MB GDDR3.

8491974[/snapback]

 

Når/hvis disse kortene kommer, blir de sannsynligvis veldig populære, og nVidia må være i stand til å skippe ut fryktlig mange brikker. Grunnen til at de ikke har kommet enda kan rett og slett være at nVidia ikke har nok brikker med riktig kvalitet til å brukes i slike kort. nVidia vil jo ikke sløse de beste brikkene på slike kort, og er de for dårlige sier det seg selv at de ikke fungerer. Sannsynligvis har nVidia begynt å samle opp et lagger med slike brikker for lenge siden og utgir kortene når de mener de har nok til å dekke etterspørselen.

Lenke til kommentar

Vel siden det har vært en del svartmaling i det siste rundt omkring på nettet av R600 så er det noen positive tegn også.

 

I'm gonna spit out a very last detail ( before they get me behind the bars for disclosing information  )

 

The 2900XTX is 4fps in front of the 8800GTX ( in average ) in Crysis ( information directly from a developer of the game )

 

The 2900XTX won't be the G80 killer that everybody was expecting, but it'll be in front in most cases, with little to good margins depending on the game and settings.

 

nVIDIA did a great job with the G80 this time, and the performance leap over the previous generation is huge and only compared to the R300 launch in the past

 

http://forums.amd.com/forum/messageview.cf...MVIEWTMP=Linear

Lenke til kommentar

jeg leste ganske mye av hva som sto på det forumet og jeg setter meg veldig skeptisk til det... :thumbdown:

 

 

Before I go to a "special place" and also getting a new system built, so I'll be offline until after work tomorrow.. unless someone builds it for me in due course....

 

 

 

Don't believe those figures, just yet, even if you be intellectually inspired. There are 4 guys I know, 2 independent and 2 AMD workers, who have clearly told me OPPOSITE news to that just this week and they own a HD 2900 XT, with 2 having the XTX. They're not immature kids or online geeks even, they work for corporations and are professionals.

 

 

 

I've just talked with an AMD employee, who was also my dad's friend. (God bless him)

 

 

 

He called it utter shens!

 

 

 

No fanboism, no sheepism, no blindness or stupidity, no kidding. He ran HIS HD 2900 XT while I was on the phone with him and he also owns a XFX 8800 GTX XXX at 655/2100 watercooled.

 

 

 

He said he can't say anything other than it's very impressive, quiet silent in a rig and nothing you would be disappointed with.

 

 

 

Hoping to not give away too much, he also said those figures are BADLY low compared to the actual card he has with RC drivers that will be final.

 

 

 

I didn't ask him what could be wrong with that bench, he just said it's complete BS and that the final release card murders

 

Lenke til kommentar
Så må vi også huske at ATI lanserer 2900XT og venter med 2900XTX.

Kan XTX være ett ess i ermet? Ikke vet jeg, men de holder det jo litt tilbake..

 

tenker at XTX blir og komme på 65nm, så da ser vi høyere klokk og mindre strømforbruk. så ja vi kan kalle det ett ess ja, san bare for og spekulere litt :)

 

 

om 2900xt ska kosta 400$ så blir kanske 8800gts billigare..kan man hoppas på.

 

det er nok nesten garantert at vi blir og se et ok prisfall fra nvidia, ingen bra plan for de og konkurere med et kort som er 1000 kr billigere

Lenke til kommentar
Det er nok nesten garantert at vi blir og se et ok prisfall fra nvidia, ingen bra plan for de og konkurere med et kort som er 1000 kr billigere.

8499277[/snapback]

Tenkte meg det egentlig, pågrunn av de nye High End kortene som kommer.

Håper GTS'en går ned noen hundrelapper. :D

 

Takker for svar. :thumbup:

 

EDIT: Rettet en Skrivefeil.

Endret av -LoFFeN-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...