Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må være tidenes mest idiotiske kjøp. De klarer jo så vidt å konkurrere med tilsvarende DX9 kort. Hva faen er det nvidia driver med?

8416109[/snapback]

Nå er vel heller ikke 8500/8600 satt opp mot x1950pro...

De er satt opp mot ATi sine x16x0 kort, og de kommende HD 2600-kortene.

nVidia har desverre foreløpig ikke noe konkuransedyktig kort mellom 8600GTS og 8800GTS 320

Det er alikevel en linje som er verdt å få med seg:

Performance in shader intensive games like Oblivion was impressive

Dette lover bra foir fremtiden, med SX10 og flere shadere i DX9 spill

128-bit kortene til nVidia taper selvsagt for ATi kortene med 256-bit minne, de har bare halvparten av båndbredden (spesielt AA og høye oppløsninger).

Lenke til kommentar
Jeg hadde ønsket meg et Nvidia mellomklasse kort med 256-bit minne. Om de så kunne kalt det 8800GS.

8416611[/snapback]

Helt enig! 256bit minne, klokket høyt, kombinert med en lavt klokket GPU med flest mulig steam-prosessorer. Grunnen til at jeg ønsker lav klokkehastighet på GPU er at det betyr lavt effektforbruk. For ytelsen sin del er det derimot ønskelig med mange steam-prosessorer. Da kunne man kanskje fått et kort med passiv kjøling (i nøktern størrelse) med enorm ytelse. Nesten som Go-versjonene (til bærbare) av geforce 7900-serien.

Lenke til kommentar
Jeg hadde ønsket meg et Nvidia mellomklasse kort med 256-bit minne. Om de så kunne kalt det 8800GS.

8416611[/snapback]

Det har blitt nevnt G80 med 64 streamprosessorer og 256-bit minne (noe ala 8800GT eller GS), men det er en stund siden.

Lenke til kommentar
Med tanke på på at 8800GTS 320MB har nesten dobbel så god ytelse som 8600GTS/GT og at prisforskjellen er liten, gjør 8600 serien til idiotkjøp.

8418582[/snapback]

Enig. Tror 8600GTS HVERTFALL blir en flopp, mulig noen finner det for godt å klokke skjorta av GT, og dermed få litt valuta der. 8500GT er billig, så for budsjett-folket med våte drømmer om DX10 kan det kortet fort bli "redningen".

Lenke til kommentar
Må være tidenes mest idiotiske kjøp. De klarer jo så vidt å konkurrere med tilsvarende DX9 kort. Hva faen er det nvidia driver med?

8416109[/snapback]

Nå er vel heller ikke 8500/8600 satt opp mot x1950pro...

De er satt opp mot ATi sine x16x0 kort, og de kommende HD 2600-kortene.

nVidia har desverre foreløpig ikke noe konkuransedyktig kort mellom 8600GTS og 8800GTS 320

Det er alikevel en linje som er verdt å få med seg:

Performance in shader intensive games like Oblivion was impressive

Dette lover bra foir fremtiden, med SX10 og flere shadere i DX9 spill

128-bit kortene til nVidia taper selvsagt for ATi kortene med 256-bit minne, de har bare halvparten av båndbredden (spesielt AA og høye oppløsninger).

8416574[/snapback]

Det her har vel blitt sagt tidligere også Raptor, men det later til at du ikke har fått det med deg.

Det nytter ikke å se på noe annet enn pris. Disse kortene er i samme prissegment, og dermed er de direkte konkurrenter. Jeg synes det begynner å gro skylapper på deg, jeg vet dette er jobben din og alt det der, men det blir bare tull å komme med at noen kort er ment å konkurrere med andre kort. Har de en sammenlignbar pris, så konkurrerer de mot hverandre. Det er ingenting som heter at et kort er satt opp mot et annet, så lenge prisen er sammenlignbar er de «satt opp mot hverandre», verre er det ikke. Hvis nVIDIA kommer med et kort som yter dårligere enn ATi sine kort i samme segmentet, så er ikke det bra, samme hva nVIDIA har tenkt seg.

Ja, ATi-kortene har hardwaremessige fordeler, og de yter også bedre (i alle fall i DX9 etter det vi har sett), men om nVIDIA velger å gi ut kort som i dag yter dårligere, så er det ikke noe annet å si om det enn at det er skuffende.

Lenke til kommentar

Ser ut som Dell glemte seg bort et lite øyeblikk, og la ut specs for 8800 Ultra:

post-22436-1177056147_thumb.jpg

Som de fleste rykter sa, så er dette et "overklokket" G80GTX kort. nVidia har hatt et halvt år på å plukke ut gode brikker fra G80-produksjonen...

Lenke til kommentar
Nvidia burde kommet med et 8800GS med 256-bit minne og det fort.

8419052[/snapback]

Ja, var det ikke noen som hadde funnet referanser til det i det nyeste driversettet til nVidia? Leste det i en tråd over på NVNews. :)

8427758[/snapback]

Den ligger også i dokumentasjonen som følger med driveren (readme):

post-22436-1177057490_thumb.png

Lenke til kommentar
Raptor,20/04-2007 : 10:04]Ser ut som Dell glemte seg bort et lite øyeblikk, og la ut specs for 8800 Ultra:

post-22436-1177056147_thumb.jpg

Som de fleste rykter sa, så er dette et "overklokket" G80GTX kort. nVidia har hatt et halvt år på å plukke ut gode brikker fra G80-produksjonen...

8427705[/snapback]

Der ble jeg litt skuffet, hvis det bare er clock som er forsjell på GTX og Ultra. Jeg kjører nå mitt GTX kort på 650/2080. Så egentlig har jeg et ultrakort :O

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar
Der ble jeg litt skuffet, hvis det bare er clock somer forsjell på GTX og Ultra. Jeg kjører nå mitt GTX kort på 650/2080. Så egentlig har jeg et ultrakort :O

8427866[/snapback]

Hey... Gratulerer! ;)

Tradisjonelt har Ultra-kortene bare vært høyere klokket. Jeg hørte mye snakk om GDDR4, men da ble vel det droppet. 8800U kortene vel også ha litt rom for å kunne klokkes høyere enn hva nVidia spessifiserer (produsentene kommer sikkert med XXX, OC, GLH osv. utgaver)

De planlegger også å øker shader klokken. Blir ikke overasket hvis vi ser kort fra XFX og eVGA på 700MHz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...