Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, man skal vel ta alt dette med en klype salt, men testene er gjort i vista hvor vistnok ATI skal ha bedre drivere, og det er mange uoffisielle tester som antyder at 512MB XT versjonen vil omtrent havne likt med GTX til nVIDIA.

Lenke til kommentar
Nei, man skal vel ta alt dette med en klype salt, men testene er gjort i vista hvor vistnok ATI skal ha bedre drivere, og det er mange uoffisielle tester som antyder at 512MB XT versjonen vil omtrent havne likt med GTX til nVIDIA.

8381286[/snapback]

Så spørs det jo hvor god XT er iforholdt til XTX?

Hvis det blir omtrent som 1900XT vs 1900XTX om igjen så....ja..

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

Jeg driter i hvordan det yter kontra 8800GTX, jeg driter også i at det har 256MB ram mindre. Det jeg bryr meg om er HDCP støtte, HDMI kontakt og at kortet faktisk yter bra. Og har gode drivere. Jeg ser det som et større must å ha så gode drivere som mulig til Vista for å dra nytten av kraften til skjermkortet. Hjelper lite med et balleknuser kort om du ikke får dratt nytte av det pga elendige drivere.

Og jeg må si jeg er ganske imponert over ATI om de fikser bedre Vista drivere enn Nvidia, da Nvidia er kjent for å banke ATI på driverfronten.

Lenke til kommentar

Merk at AMD Radeon HD 2900XT 512MB er ventet å bli priset likt med geforce 8800 GTS, ikke GTX som det settes opp mot i den linken.

Hvis det stemmer at ytelsen til 2900XT er noe rundt 8800GTX og at prisen ligger på 8800GTS-nivå så blir det et knallbra kjøp hvis det ikke er noe annet som spolerer morroa. (f.eks støynivå, effektforbruk etc)

andylove: Husk at det ennå ikke har kommet noen spill som bruker Dx10 så det er ikke noe must å ha Vista "for å dra nytte av kraften til skjermkortet". Trolig vil XP yte bedre grunnet langt mer modne drivere og siden XP ikke stjeler så mye systemressurser fra spillet som Vista gjør.

Lenke til kommentar
Merk at AMD Radeon HD 2900XT 512MB er ventet å bli priset likt med geforce 8800 GTS, ikke GTX som det settes opp mot i den linken.

Hvis det stemmer at ytelsen til 2900XT er noe rundt 8800GTX og at prisen ligger på 8800GTS-nivå så blir det et knallbra kjøp hvis det ikke er noe annet som spolerer morroa. (f.eks støynivå, effektforbruk etc)

8382058[/snapback]

Helt enig. regner vel med at det kommer til å stjele litt powha. At det bråker, skal vi nok få gjort noe med. Jeg har en Zalman CU700 ventende i såfall ;)

Simen1: Det har du rett i. Men nå bruker jeg Vista, så jeg ønsker da å sammenligne drivere og modenheten opp mot dette OS'et fremfor XP. Jeg sliter ikke med å spille i Vista i dag, synes det går glatt som fy. Men så satser jeg ikke på 1600*1200 men heller 1200*1024. Siden jeg har PC koblet til i stua mot TV, så vil jeg heller ha HDMI kontakten som også fikser lyd for meg rett til anlegget fremfor flere kabler. Det må jo bare bli bra ;)

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Og jeg må si jeg er ganske imponert over ATI om de fikser bedre Vista drivere enn Nvidia, da Nvidia er kjent for å banke ATI på driverfronten.

8382056[/snapback]

Husk på at nVidia lager driver til flere operativsystemet. BSD og Solaris, samt at Linux teamet til nVidia er ganske stort. ForceWare 102-seirien av drivere er rundt hjørnet nå, og der er mye polert opp. bla. kontrollpanelet og ytelsen.

8382058[/snapback]

8800GTX og GTS blir kuttet i pris når ATi lanserer...

Dette er det positive med konkuranse! :thumbup: Foreløpig har ikke 8800-serien så mye konkuranse...

Lenke til kommentar

For de som ikke har fått støynivået med seg på R600XT, så er det veldig lavt og nesten ikke hørbart under load sa Gibbo som har kortet.

But on noise its quiet, pretty much silent.

http://forums.overclockers.co.uk/showthrea...8&page=17&pp=30

So the fact it is indeed quiet, also remains quiet underload and runs cooler than previous X1950's is all meaningless?

The fact this card has much improved Vista drivers over the Current ATI CAT drivers with new features is also meaningless?

Lenke til kommentar

R600-nyheter fra The inquirer:

The R600 512MB is the grand finale. R600 is HD 2900 XT, as our Wily already disclosed. This board packs 512MB of GDDR-3 memory from Samsung, and offers same or a little better performance than 8800GTX, at a price point of 8800GTS. R600 GPU supports two independent video streams, so even a dual-link DVI can be done, even though we doubt this was high on AMD's priority list. This product is nine months late, and a refresh is around the corner, unless AMD continues to execute as ATi did.

The R600 1GB is very interesting. Originally, we heard about this product as a GDDR-4 only, and it is supposed to launch on Computex. We heard more details, and now you need to order at least 100 cards to get it, it will be available in limited quantities only. We expect that ATi will refrain from introduction until a dual-die product from nV shows up, so that AMD can offer CrossFire version with 2GB of video memory in total, for the same price as Nvidia's 1.5GB. Then again, in the war of video memory numbers, AMD is now losing to Nvidia flat-out.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=38923

Så... 512MB utgaven av 2900XT nå i midten av mai, og kanskje en 1GB "XTX" versjon i begrensede antall på Computex (medio juni)

Lenke til kommentar
Synes absolutt 8800 serien har konkuranse i dag fra DX9 kort med vesentlig lavere pris.

8382513[/snapback]

Økonomen :)

8800 GTS 320 tar seg av de som ikke har så mye penger, mens GTX tar seg av

High-End markedet. Ikke kom her å si at 8800 GTS 320 til 2500 kr ikke er et godt kjøp? Vet du ikke liker at 8800 ikke kommer på AGP,men forstår godt hvorfor Nvidia prioriterer PCI-E. Hvis man enda ikke har oppdatere til PCI-E enda så har man egentlig ikke bruk for slike grafikk kort. Det blir nesten som å si at Intel og AMD er dumme fordi de enda ikke produserer prossesorer til Socket A eller 370.

Det at nvidia ikke har kommet med gode drivere til Vista er kjipt men det betyr ikke at de ikke kommer. Som raptor sier så er de rundt hjørne, og at nvidia støtter flere OS enn Windows er også en ting å ha i tankene. Når ATi lanserer sitt R600 kort (når enn den dagen kommer) så har G80 sunket i pris og mest sannsynlig har de kommet ut med bedre drivere til vidta. Da kan vi begynne å diskutere pris/ytelse igjen...

At XTX versjonen kommer i begrenset antall, og ikke blir sluppet før tidligst i juni er skuffende. Det vil st at de ikke vil begynne å komme inn for fult i butikkene før juli/august? Vel, da begynner man faktisk å nærme seg høsten, tredje kvartal i år 2007. Nå man må begynne å bruke begge hendene og føttene for å telle hvor mange månder siden nvidia lanserte sitt G80 kort.

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

Det er nå nesten 2 mnd siden siste WHQL sertifikerte driver fra nvidia (8800 og vista).Siden nvidia pleier å være ganske gode med drivere så håper jeg at og tror at driver teamet til nvidia har jobbet hardt med driverene og har laget noen drivere som er bra og øker ytelsen mer. På 2 mnd håper jeg at de har snekra sammen noen drivere som tar knekken på mange av de værste bugsa i vista.

Endret av Megern
Lenke til kommentar
Det er nå nesten 2 mnd siden siste WHQL sertifikerte driver fra nvidia (8800 og vista).Siden nvidia pleier å være ganske gode med drivere så håper jeg at og tror at driver teamet til nvidia har jobbet hardt med driverene og har laget noen drivere som er bra og øker ytelsen mer. På 2 mnd håper jeg at de har snekra sammen noen drivere som tar knekken på mange av de værste bugsa i vista.

8382649[/snapback]

Mars driveren er tilgjenglig på Nvzone og jeg tviler på at vi vil se noen drastiske forbedringer på en måned. Så mtp mer oppegående drivere kan ATi ha et greit overtak.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...