Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?


Anbefalte innlegg

Raptor,21/03-2007 : 15:41]

Både G80 og R600 er helt nye arkitekturer, derfor har nok nok begge mye å gå på med driveroppdateringer (spessielt i Vista...  :whistle: ).

8203396[/snapback]

 

Tja, har ikke G80 vært ute på markedet i snart 6 måneder? litt merkelig å kalle dette "helt ny arkitektur"...

8215940[/snapback]

Tja, blir vel også litt feil å ikke kalle det ny arkitektur, ettersom det strengt tatt er den nyeste arkitekturen på markedet. :p

8215998[/snapback]

 

DX10 har en helt ny ramme og er bygget fra grunn av. Det er ny arkitektur. Både G80/R600 tilbyr støtte for dette nye rammeverket. Brikkene er bedre, minnet raskere og teknikkene er nyere. Skjermkortet i seg selv har eksistert lenge, både på PCI-e og AGP (også PCI), så løsningen er ikke ny. Men kortene som til stadighet utvikles, har banebrytende teknologi.

 

Når Nvidia frigjør deler av koden og tilbyr API slik at man kan bruke skjermkortets CPU for fysiske beregninger utover hva det er ment som, vil jeg påstå at det er ny bruk av teknologi.

 

Men tilbake til starten, det er DX10 som har satt rammeverket for ny arkitektur av skjermkortene, ikke skjermkortene selv. Bare for å presisere, så er det jo også langt andre funksjoner enn DX10 disse skjermkortene tilbyr, men det er hva som denne gangen er det største.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For ett år siden? Hva skjedde da?

6545443[/snapback]

 

Nvidia lanserte G70 (Geforce 7800) flere måneder før ATI sin x1800 serie og var enerådene hva gjaldt skjermkortytelse. Når ATI endelig slapp x1800 var det ikke veldig imponerende, og klarte egentlig ikke å slå Nvidiakortet selv om ATI hadde hatt flere måneder med ekstra tid på seg. Geforce 7xxx serien har vel vært en stor suksess for Nvidia.

6545522[/snapback]

 

På tide å quote litt fra første side kanskje. Mon tro om ikke historien gjentar seg :hmm:

Lenke til kommentar

Enig med deg knopflerbruce. Det ahr vært så mye delays osv. på R600, at jeg tror det kommer til å bli en flopp. De er nok gode osv. men det er dessverre for lite, for sent.

 

Har ikke hørt noe som helt fra dem på CeBit heller :(

 

 

EDIT:

R600 får det offisielle navnet Radeon X2900 og kommer minst i en variant,  XTX. Kortet består av 12 PCB-lag og en kjerne klokket til ~800 MHz. Maksimal TDP er 240 Watt. Minnebussen er 512-bit, minnefrekvensen 2,2 GHz og minnemengden er 1 GB (GDDR4).

 

I følge det der, med ca. 800 Mhz på kjernen og 512 bit minne på 2.2 Ghz skulle vel uansett resulatene blitt mer enn 200 poeng bedre enn 8800GTX? Tror ikke helt at de tallene er reelle. Vil tro de enten er fake eller så er det CPU begrensning, med mindre det er store driverproblemer.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Det bilde ser fake ut.

8218573[/snapback]

 

 

er vel ei tegning? ser MEGET kunstig ut

8218637[/snapback]

The pictures we are about to display were a nightmare to edit – the brand name was labeled literally 50 – 60 times all over the card by an overprotective AMD and ATI but we managed to smudge it all out and it will forever remain a mystery as to who supplied the pictures to us – so, don’t ask because we won’t be telling!
Lenke til kommentar
Dette kortet kommer til å bli et gigantisk flopp.

8218541[/snapback]

 

Kan du begrunne hva du mener med dette, høres ut som du vet mere enn oss andre ??

8221300[/snapback]

Med tanke på størrelsen på kortet så vil det ikke bare bli en flopp, men også en gigantisk en, HVIS det blir en flopp overhode vel og merke.:p

 

Krever det myestrøm, så er det bare å sette i den ekstra 400W'ern min. :love:

 

Med tanke på at PCen fungerer mer effektivt hjemme hos meg enn en varmovn, så er litt mer strømforbruk ikke noe stort problem. :love:

Om det er positivt for utviklingen/sett i det lange løp så blir jo det en annen sak. :whistle:

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Vel da må vel GF8800GTX være en flopp siden det er større enn R600 ............ siden det er bare 9"

8222083[/snapback]

? nei. Les innlegget igjen.

 

Jeg har da ikke sagt at R600 blir en flopp fordi det er stort.

Men hvis det hadde blitt en flopp, så ville det blitt en stor en. :p

Ps: Det var ment som en dårlig spøk.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Er ikke en hel uke siden R600 skulle lanseres 30. mars eller noe, ifølge blant annet deg Simen1. Tror ikke på noen rykter før kortet er lansert jeg nå.

8222835[/snapback]

De fleste ryktene om ting her kommer fra The inquirer, det er ikke uten grunn at vi ofte kaller dem "Se & Hør".

 

De har noen øyeblikk og kommer med riktig info, men i mange av tilfellene er de helt på jordet! :p

Lenke til kommentar
[GDI]Raptor er du en sånn insideman hos nVIDIA eller bommer jeg med full margin nå ?

8224004[/snapback]

Vet vel ikke om jeg vil kalle det innsidemann da....

For å si det sånn... Jobber med både software og hardware fra nVidia både privat og i jobbsammenheng som krever at jeg har signert flere NDA-avtaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...