Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105082

ATI har jo tross alt hatt en god tid på å lage et kort som skal prøve å slå G80.

Jeg hadde forstått hypen hvis kortene kom samtidig og folket var spente på hva som var "best".

 

Så blir jo ikke en overaskelse hvis R600 XTX er bedre enn 8800 GTX.

 

Kampen begynner når 8800 ultra og R600 XTX møtes. Da de nesten slippes på samme tid(?)

Lenke til kommentar

tror det er ganske dumt å ta diskusjonen nå.

 

Og jeg regner med at driverene til ati er ganske gode. De har tross alt hatt ganske lang tid å utarbeide dem på.

 

Min tro er at det ikke er på DirectX 9 vi kommer til å se de store forskjellene, lurer på om det også er blandt årsakene til at ATI har drøyd.

Tror kanskje ikke at dx10 kommer til å by på altfor store forskjeller heller, men har en misstanke om at de kommer til å bli større.

 

Men time will show, kanskje ati har et crap produkt på gang, eller kanskje det er andre ting som spiller inn. Vi får vel bare smøre oss med tolmodighet og sitte pent å smile og vente og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Kanskje det er derfor ATI har utsatt og utsatt hele tiden. De oppdaget at nVIDIA sine kort var bedre enn deres toppmodell og måtte forbedre kortene sine for ikke å tape mye av markedsandelen sin.

8199183[/snapback]

 

Akkurat dette tror jeg også er grunnen til utsettelsen. Ati var i ferd med å lansere sitt monster, da nvidia plutselig kom dem i forkjøpet og hadde bedre ytelse. Ati stoppet dermed lanseringen/produksjonen og utviklet istedet kortet videre så det kunne slå GTX. Tror ikke resultatene vi nå ser er representative for r600, de fikler sikkert fortsatt med driverene. Dersom dette skulle være det ferdige resultatet, ville det jo være en katastrofe. Lansere et kort det har vært så store forhåpninger til et halvt år etter nvidia (ok, tok i litt) og så er ytelsesforskjellene marginale. Jeg skulle også tro at spesifikasjonene til r600 ville gjøre den enda bedre enn GTX, men er det egentlig å mye forskjell på DDR3 og DDR4?

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på GDDR3 og GDDR4 når det kommer til minneytelse ja. GDDR3 finnes i brikker opp til ca 2GHz nå, mens GDDR4 finnes i brikker opp til ca 4GHz. Dvs. man kan oppnå ca dobbelt så høy minnebåndbredde med GDDR4 som med GDDR3.

 

Men når det er sagt så er det neppe den spesifikasjonen det siktes til at R600 er bedre på. Radeon X19-serien kan allerede bruke GDDR4, og det forundrer meg ikke om G80 også kan det. Spesifikasjonene det siktes til er nok hovedsaklig antall shadere, kompleksiteten til hver shader, klokkehastigheten på disse, de indre databussene og bredden på den eksterne databussen (512bit).

Lenke til kommentar
Er noe lei av hype fra div forum personelig (for ca 3mnd siden), nå lengter jeg virkelig etter en nøytral skikkelig test av kortet.

 

haha til salgs på e-bay

R600   (man kan ikke kjøpe det lenger da    :)  )

 

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=38360  (prøv linken fra inquirer i steden)

8202917[/snapback]

 

Det er sikkert fint at R600 "snart" er ute til salgs, men så lenge som man har ventet, alle utsettelser osv, så burde dette kortet nærmest banke balle av alt annet på markedet. Samtidig så tror jeg mange har blitt lei av ventingen til AMD (ATI), så hva skjer med updates og nye kort i fremtiden, skal det bli like tungvindt å få tak i gode AMD (ATI) kort?

Lenke til kommentar
men husk nå at driverne er crappy, som de sier, så jeg regner med at r600 vil ligge på 8800 ultra nivå eller noe

8199327[/snapback]

Nå er ikke driverene til 8800 så modne heller, for å si det veldig forsiktig.

8201398[/snapback]

Det kan jeg bekrefte...

Mesteparten av forbedringene nVidia så lagt har gjort i driverene som er sluppet er også av typen stabilitet og kompabilitetfix'er.

 

Både G80 og R600 er helt nye arkitekturer, derfor har nok nok begge mye å gå på med driveroppdateringer (spessielt i Vista... :whistle: ).

Lenke til kommentar

En 97xx score, er det noe kraftigere enn en 3mark06 score på 9700 eller er det akkurat det samme? G80GTX fikk en score på 95xx er det stor forskjell mellom de to kortene? Er det noen som kan forklare meg alt det der? :)

 

Det er dette jeg vil at dere skal forklare meg, gjør det kort: http://www.hardware.no/nyheter/skjermkort/...r_i_april/37659 :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
En 97xx score, er det noe kraftigere enn en 3mark06 score på 9700 eller er det akkurat det samme? G80GTX fikk en score på 95xx er det stor forskjell mellom de to kortene? Er det noen som kan forklare meg alt det der? :)

 

Det er dette jeg vil at dere skal forklare meg, gjør det kort: http://www.hardware.no/nyheter/skjermkort/...r_i_april/37659 :)

8204031[/snapback]

En test vil aldr bli helt den samme... Så det er for å legge inn litt feilmargin.

 

Ifølge de testene så er det omtrent 200 "poeng" som skiller kortene frahverandre, men ville tatt de med en klype salt... :)

Lenke til kommentar
Raptor,21/03-2007 : 15:41]

Både G80 og R600 er helt nye arkitekturer, derfor har nok nok begge mye å gå på med driveroppdateringer (spessielt i Vista...  :whistle: ).

8203396[/snapback]

 

Tja, har ikke G80 vært ute på markedet i snart 6 måneder? litt merkelig å kalle dette "helt ny arkitektur"...

8215940[/snapback]

Tja, blir vel også litt feil å ikke kalle det ny arkitektur, ettersom det strengt tatt er den nyeste arkitekturen på markedet. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...