Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?

Anbefalte innlegg

Eller kanskje det er snakk om en løsning med to GPUer på litt lavere hastighet enn toppkortene, eller med en GPU og dobbel minnemengde (1,5 GiB).

8142627[/snapback]

Selv om det da bare brukes ett PCB slik jeg forstår deg, blir dette ikke mer logisk å kalle noe slikt som 8850 GX jmf. de integrerte SLI-kortene i GeForce 7-serien (7950 GX2)?

Er vel bare Gainward som har produsert (relativt spesielt) skjermkort med to GPU'er på ett PCB tidligere?

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
128-bit bus er for dårlig for midstream kort. Trenger å gå over til 256 snart. Men det fører vel vertfall til lavere produksjonskostnadder, og dermed lavere priser?

8144978[/snapback]

Helt enig. 128bit hører hjemme i budsjettklassen, Grafikkort med 64bit minnebuss kan de droppe helt til fordel for integrert grafikk. De fleste hovedkort i dag har jo 128bit minnebuss så det blir neppe det store tapet med tanke på deling av den minnebussen.

Men mellomklassekort bør etter min mening opp på 256bit minnebuss. Toppkortene til nvidia og AMD skal jo ha henholdsvis 384bit og 512bit minnebuss så det blir et kunstig høyt fall om prisklassen i mellom bare skal ha 1/3 til 1/4 av minnebussbredden.

Lenke til kommentar
Edit: Kan kortet med dual-slot kjøle løsning være et RV630 med 256bit minnebus? Det har et større PCB enn det andre RV630 kortet som er avbildet.

8161904[/snapback]

Jeg tok det for gitt at en så enorm kjøler måtte bety at det var R600, men når jeg ser at det "bare" er en strømplugg så har du nok rett i at det ikke er toppmodellen. Det er skremmende å se hvordan utviklinga har vært på effekt. For 3-4 år siden (Radeon 9700 Pro) var kjølerene på toppkortene mindre enn de er i dag på det nedre mellomsjiktet (geforce 8600GT)

post-108530-1173905436.jpg

Lenke til kommentar
blir det kortet en slaks Gf7600 iforholdt til 8800GTS?

men hva blir problemet til nyere skjermkort, at teknologien blir for avangsert eller at det blir for små briker i de?

8162189[/snapback]

Problemet er at kortene er for store, og at de bruker for mye strøm.

Lenke til kommentar

Jeje men står det når xtx kommer?, fant ikke noe om det. Det stod at Dragonhead xtx skulle komme i Mars(men når), regner med det er topp kortet. Passer fint med nytt kort å teste i påskeferien. Men tar ikke gleden på forskudd her, brent meg på den før ;)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Det står jo der. Tilgjengelighet i mars for begge XTX-kortene og April for XT og XL. I artikkelen står det nærmere spesifisert til 30. mars og 19. april. Fredag om to uker er altså den store dagen. :dribble:

Hvis de der effektbehovene stemmer så er kortet å regne som ubrukelig etter min mening. Håper ikke de er sanne.

Lenke til kommentar
Det står jo der. Tilgjengelighet i mars for begge XTX-kortene og April for XT og XL. I artikkelen står det nærmere spesifisert til 30. mars og 19. april. Fredag om to uker er altså den store dagen. :dribble:

Hvis de der effektbehovene stemmer så er kortet å regne som ubrukelig etter min mening. Håper ikke de er sanne.

8163685[/snapback]

Hvis det ene ikke stemmer, er det ikke sikkert det andre stemmer heller. Tar alt med en klype salt, men skulle det stemme blir det dyr strømregning hvertfall. Syns de burde tenke praktisk og heller lansere slike wattslukere på senhøsten, så varmen faktisk kan brukes til noe :p

Lenke til kommentar

8163685[/snapback]

30 mars er nok dagen det skjer ja , tror ikke på noen utsettelser nå da hadde vi ikke sett noen dato. etter ca 2300 poster med løse rykter :yes:

ubrukelig? har en oljeovn på gulvet her som jeg gjørne bytter ut med dette kortet. :p

men det er som du sier aaaalt for drøyt, faktisk så ille at kjeg ser lite håp for mellomkortene også

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...