Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?


Anbefalte innlegg

Får å spore tilbake litt, og se om det ikke kan handle om teknologi igjen, så så jeg det var dukket opp noen blider av mainstream G80 kortene http://www.xbitlabs.com/news/video/display...0311224529.html

8137353[/snapback]

 

Ennå mer skuffende. :( Først fordampet ryktet om 256bit minnebuss, så fordamper forhåpningen om lav effektutvikling på GPUen. Selv den minste utgaven har jo viftekjøler.

 

Jeg som hadde siktet meg inn på og hatt tolmodighet for å vente på geforce 8600GT. Jeg får heller håpe at R600 kommer i noen gode men vifteløse modeller i mellomklassen.

8137641[/snapback]

Det kommer vel ikke som en overraskelse?

Tror ikke jeg kan huske at 6600/GT eller 7600GS/GT kom ut med passive kjølere på Nvidia sine default løsninger. Nvidia satser nok heller på mindre skjermkort enn passive kjøleløsninger, som jeg synes er fornuftig valg. Produsentene kommer nok helt sikkert med passive kjøleløsninger etterhvert.

Dog så betyr jo 6pins strømkontakten at det ivhertfall trengs heftige passive løsninger. :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vil det vel komme nye GPU`er fra ATI/AMD om ikke alt for langt tid etter R600 da. De vil jo holde prisene oppe. :( Man kan jo bare håpe på at prisen ikke er helt uoverkommelig, det er jo ikke en fordel for ATI/AMD heller. For da vil jo folk gå for modellene til nVidia. :) Men hvilket kort ville dere valgt? Noen fra R600 serien eller G80? :)

 

Jeg ville valgt R600. :!:

 

Mvh LockBreaker :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Kan man jo ikek si når kortene ikke er kommet ut enda. Kan godt være R600 suger rumpe i forhold til G80. Ikke det at jeg tror det, men.

 

Vil tro de har så og si samme ytelse.

Lenke til kommentar

Vet ik, menn mange tror det komer ut enten rett før ATI slipper R600 eller like etter så vi har det nok innen sommeren :p

 

Vel om jeg skal ha det kjøper jeg det ikke før til sommeren for da kommer bestemor fra USA med en ekstra dyr koffert :tease:

 

Edit: Dagens valutta (6,2NOK = 1$) så blir det ca. 3400,- :thumbup: (550$)

 

Sikkert lagt ut før, men det er her jeg har prisen på 550$ ifra ;)

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Sikkert masse bug med drivere og osv. som det var med og fremdeles er med 7950GX2 !

 

Noe som derimot hadde vært morro :tease: hadde kjørt 3stk av dem der den ene kunne vært fysikk om man hadde hatt drivere til det da og selfølgelig penga, emn none for det jo om de vil eller ikke :whistle:

 

Edit:

Tror det er en liten miss her:

The second on the list is the GeForce 8900GTX which will replace the current high-end 8800GTX. It will ship at a retail price of $549 USD and sees total pipelines increased to 128 which is an increase of 32 or 25% as suggested by Fudo over at the INQ recently. It will also see the inclusion of GDDR4 memory which allows nVidia to increase the clock speed to a huge 2200MHz DDR. It also seems like the manufacturing process is being reduced to 80nm from 90nm in the latest batch of G80 chips.

 

Edit2: Noen som vet om PCB på 8900GTX blir det samme som på 8800GTX eller om det blir samme skrue hull for festing av kjølere ?

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
GPU kan ikke være fysikk prosessor? Den er lagd på en annen måte!?

8140469[/snapback]

Det er faktisk ikke noen prinsippielle forskjeller på fysikkrpsessorer og GPU'er. Begge baserer seg på massivt parallelle flytallsoperasjoner. Men selvfølgelig er ikke Aeigas PhysX bygget opp helt likt med f.eks nvidias geforce 8800. Akkurat som geforce 8800 ikke er helt lik Radeon X2800. Hver produsent har sine variasjoner på hvordan brikkene er bygget for å gi mest mulig massivt parallelle flytallsoperasjoner og optimaliseringer.

 

En GPU kan altså fint brukes som fysikkprosessor om driveren og firmwaren er lagt opp til det. De siste generasjonene skjermkort har også en del interne optimaliseringer som nettopp er siktet inn på å forbedre fysikken.

Lenke til kommentar

@ Simen1: Takk for opplysningen.

 

@ CAT-scan: Ja, jeg var litt usikker...

 

G80 Ultra :)

w0mbat in our forums has found the following information in the latest Forceware drivers for Vista :

 

NVIDIA_G80.DEV_0191.1 = "NVIDIA GeForce 8800 GTX"

NVIDIA_G80.DEV_0193.1 = "NVIDIA GeForce 8800 GTS"

NVIDIA_G80.DEV_0194.1 = "NVIDIA GeForce 8800 Ultra"

NVIDIA_G80.DEV_019E.1 = "NVIDIA Quadro FX 4600"

NVIDIA_G84.DEV_0400.1 = "NVIDIA GeForce 8600 GTS"

NVIDIA_G84.DEV_0402.1 = "NVIDIA GeForce 8600 GT"

NVIDIA_G86.DEV_0421.1 = "NVIDIA GeForce 8500 GT"

NVIDIA_G86.DEV_0422.1 = "NVIDIA GeForce 8400 GS"

NVIDIA_G86.DEV_0423.1 = "NVIDIA GeForce 8300 GS"

Lenke til kommentar

Det er vel ikke lenge igjen til GPU'er som standard brukes til fysikkalkulering.

Noen som vet om det er en fysikk-API i DX10, evt. senere revisjoner av DX10?

Mener HW.no hadde en artikkel om noe slikt i DX10.1, men klarer ikke å finne den artikkelen igjen.

 

8950GX2 i SLI høres fristende ut

8139290[/snapback]

Regner med du planlegger å montere alt i rack da du må ha ca. 5 PSU'er til det der :wee:

Lenke til kommentar
Er det planer om at 8800 Ultra skal legge seg over GTX eller der den ligger i den lista? Ultra høres ut som feil ord om den ligger mellom 8800GTS og 8600GTS. Just my opinion :)eller det er kanskje ikke info ute om dette ennå?

8142094[/snapback]

Kanskje det var en avledingsmanøver for geforce 8800GTS 320 MB ? Den passer fint inn i den rekkefølgen.

 

Eller kanskje det er snakk om en løsning med to GPUer på litt lavere hastighet enn toppkortene, eller med en GPU og dobbel minnemengde (1,5 GiB).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...