Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?


Anbefalte innlegg

Nå er det en stund siden sist jeg har undersøkt ryktene om begge prosessorene, men dersom G80 fortsatt skal ha seperate vertex-, pixel- og geometrishader-ALUer, så tror jeg de "unified" shader-ALUene i R600 vil dra ifra G80; har man f.eks et pixelshader-intensivt spill, vil så si alle shader ALU'ene opperere som pixelshadere. Hos G80 vil jo mange ALU'er stå ubrukt siden det ikke er noe arbeid for de å gjøre, i og med at de kun kan gjøre en spesifik shadertype som det kanskje ikke er behov for i en gitt scene.

ATI har jo laget grafikkprosessoren som står i Xbox 360, som visstnok også benytter unified shader ALU'er, og dermed vil jeg tro ATI har et kunnskaps- og erfaringsmessig forsprang.

Basert på rykter, så er eneste ulempen jeg kan finne ved ATI's nye DX10-kort strømforbruket.

 

Men det gjenstår jo å se. Vil tro uansett at G80 med seperate shader ALU'er vil være en fantastisk grafikkprosessor :)

6980272[/snapback]

Det kan godt være at VS og GS vil være unified i G80. Men det er ikke bare fordeler med USA da det fører med seg mer kompleksitet, noe som kunne ha bli brukt andre steder. Om R600 får bare 64 shader ALU's lover det ikke så godt. Men en ting er sikkert og det er at det blir spennende denne runden, men så forskjellige arkitekturer er det god sjangse for at den ene vil dra bra ifra den andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm, er det noen som husker slik ca. når nVIDIA/ATi bruker å komme med inngående informasjon om GPU-ene sine (relativt til når de kommer ut)?

NDA'en for G80 skal oppløftes i begynnelsen av november. For R600.. vel, det er mer uvist. Spørs også på om ATi vil kjøre en hard-launch eller ikke.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Men slik som MistaPI påpeker tror jeg også at DX9-kort vil regjere en god stund framover. DX8.1-kort er jo ganske utbredt selv den dag i dag.

6980535[/snapback]

 

Joda, men det er et ganske stort checkpoint å putte på en pc at den kan vise gui'n i sin fulle prakt, ikke dx9 versjonen av den :p

Lenke til kommentar

7900GT/256MB ble introduser med 2.500,-. Kan vi få se det samme med G80? Evt. et GT/512MB til 3700,-?

 

GUI'et til Vista går ikke høyere i funksjonalitet enn DX9 SM2.0.

6982316[/snapback]

Hvorfor nevnes da at aeroglass osv. bør kjøres på DX10 kort? Endret av Theo343
Lenke til kommentar
7900GT/256MB ble introduser med 2.500,-. Kan vi få se det samme med G80? Evt. et GT/512MB til  3700,-?

 

GUI'et til Vista går ikke høyere i funksjonalitet enn DX9 SM2.0.

6982316[/snapback]

Hvorfor nevnes da at aeroglass osv. bør kjøres på DX10 kort?

6985000[/snapback]

Jeg trodde Aero Glass måtte ha Shader Model 3.0 (DX9.0L) - ikke 2.0. :hmm:

Men jeg vil tro at skal man benytte virtualisering av GPU'en slik det var snakk om tidligere, må man ha en DX10-kompatibel GPU. Hvordan Aero Glass vil funke på DX9.0L vet jeg ikke, men vil tro denne vil mangle en del virtualiseringsgreier.

Lenke til kommentar
7900GT/256MB ble introduser med 2.500,-. Kan vi få se det samme med G80? Evt. et GT/512MB til  3700,-?

6985000[/snapback]

7900GT var jo, som du helt sikkert vet, bare en etterfølger i samme serie, så prisen var umiddelbar relativt lav kontra 7800GT når den kom på markedet. Hvis jeg husker riktig så lå vel prisen på 7800GT noe rundt 3700kr som du nevnte, så jeg vil tro det er større sannsynlighet at GT havner på 3700 og GTX på 4700. Jeg ble dog overrasket over at prisen på 7800GT(X) ikke sank noe særlig i pris etter lansering av 7900. Er vel uansett ikke lenge igjen nå ...

Lenke til kommentar
Fint da slipper jeg å tenke DX10. Vel jeg hadde ikke brukt DX10 kort med Vista uansett, jeg slår alltid av eyecandy in winos

 

:cry: Jeg føler med deg, må gud tenne et lys i hverdagen din :innocent:

6992584[/snapback]

 

Enn så lenge ser det jo ut til at Vista med Aero yter bedre enn med classic theme pga. at Aero faktisk bruker maskinvareaksellerert grafikk. Det har ikke Windows (og så vidt meg bekjent ingen andre operativsystemer) gjort før. Eller... gjør OSX det...? :hmm:

Lenke til kommentar
Fint da slipper jeg å tenke DX10. Vel jeg hadde ikke brukt DX10 kort med Vista uansett, jeg slår alltid av eyecandy in winos

 

:cry: Jeg føler med deg, må gud tenne et lys i hverdagen din :innocent:

6992584[/snapback]

Mer luft er kanskje tingen for deg? Poenget var at jeg hadde ikke kjøpt et DX10 kort for Vista sin del, siden jeg vet det også kjører på DX9.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ser fortsatt at jeg ikke får satt 64 bit fargekvalitet mellom ATI driveren, men mulig det ikke har noe med os å gjøre?

6995073[/snapback]

a) Går dette virkelig an, da også teknsisk sett? 64-bits fargedybde?

b) Hva er vitsen? 32-bits fargedybde gir jo langt flere fargenyanser enn hva øyet ditt er i stand å se - i tillegg til 8-bit alpha channel.

 

24-bit Truecolor uses 8 bits to represent red, 8 bits to represent blue, and 8 bits to represent green. 28 = 256 levels of each of these three colors can therefore be combined to give a total of 16,777,216 mixed colors (256 x 256 x 256).

 

"32-bit color" is a misnomer when regarding display color depth. A common misconception is that 32-bit color produces 4,294,967,296 distinct colors.

In reality, 32-bit color actually refers to 24-bit color (Truecolor) with an additional 8 bits either as empty padding space or to represent an alpha channel.

 

The human eye is popularly believed to be capable of discriminating between as many as 10 million colors.

Kilder:

en.wikipedia.org/wiki/Color_depth

en.wikipedia.org/wiki/Truecolor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...