Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dravisher.

Mye av lengden på OEM kortet er kun plastikk og kun med formål å feste det i fullengde slott'er på OEM. Dette er nok noe OEM leverandørene har ønsket.

 

På OEM utgaven har de dermed plassert viften utenfor kortet. Du ser klart hvor kortet slutter og plastikken begynner.

 

Kortet er ellers kun en halv tomme lengre enn G80.

7907170[/snapback]

 

les på nytt

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
sliter enda med og forstå den 8-pin strøm kontakten :hmm:

7909653[/snapback]

 

Det er helt sjukt at ATI som har hatt så lang tid på seg, ikke har fulgt med timen og sett hva slags ville tilstander det er på strømforbruk-fronten. Skulle tro de i allefall skjønte at de burde gjøre noe med den saken. Fakta er jo at de kunne finne på å tjene noen kunder...

 

selv skjønner jeg ikke hvorfor de skal ha en 6-pins kontakt og 8-pins kontakt for strøm. Det er rett og slett PSU killer... hehe.

 

Men nå skal det ikke spekuleres så altfor mye i dette, kan jo tenkes det er et ing eksemplar som ikke var ment for offentligheten, at de har testet muligheten for hvorvidt de skal kjøre på 1 stk 6pin eller 1 stk 8pin... Blir moro å se når CeBit starter. Ekke det rett rundt hjørnet?

Lenke til kommentar
Vil tippe at der er for å kjøre 6pin x2 eller bare 8pin ;)

 

thermaltake har ellerede noen PSUer med 8pin PCIe power kontakt !

7909833[/snapback]

 

Det er sjukt ass. Helt vanvittig. Hehe. Godt jeg ikke er gamer. Skal klare meg fint med mitt 7900GTO i en god stund fremover. Når applikasjoner blir så heftig at jeg ikke lenger kan klare meg med et 512MB skjermkort, så skal jeg vurdere å bytte.

 

EDIT:

Nå leste jeg litt lenger opp her, og slik det fremgår av bildet som er postet, så kanskje det lar seg gjøre å ta av eksisterende kjøleløsning og benytte heatsinks og en anne vifte. I såfall blir kortet litt kortere...

Endret av andylove
Lenke til kommentar
selv skjønner jeg ikke hvorfor de skal ha en 6-pins kontakt og 8-pins kontakt for strøm. Det er rett og slett PSU killer... hehe.

7909799[/snapback]

Er det ingen mulighet at de kanskje har implementert to typer kontakter for kompatabilitetsgrunner? F.eks slik at folk slipper å herke med overganger o.l.?

Lenke til kommentar
selv skjønner jeg ikke hvorfor de skal ha en 6-pins kontakt og 8-pins kontakt for strøm. Det er rett og slett PSU killer... hehe.

7909799[/snapback]

Er det ingen mulighet at de kanskje har implementert to typer kontakter for kompatabilitetsgrunner? F.eks slik at folk slipper å herke med overganger o.l.?

7910253[/snapback]

 

Noe sånt har streifet meg også, noe a-la at en 8-pin er nok, eller 2 6-pin. 6+8 er jo vannvittig, hvertfall i sli.

Lenke til kommentar
Det er helt sjukt at ATI som har hatt så lang tid på seg, ikke har fulgt med timen og sett hva slags ville tilstander det er på strømforbruk-fronten. Skulle tro de i allefall skjønte at de burde gjøre noe med den saken. Fakta er jo at de kunne finne på å tjene noen kunder...

7909799[/snapback]

Det er jo ikke akkurat sånn at Nvidia har fulgt så mye bedre med på det. Men jeg synes det virker som effektforbruk oftere blir tatt seriøst, men ignorert med vitende og vilje på de aller raskeste skjermkortene fordi det kun er ytelse som teller der. Både CPU og GPU-produsentene har strukket effektforbruk og ytelse til et større spekter nå enn før.

 

De som vil ha topp ytelse og er villige til å ofre både støynivå, plass, mye penger osv på det får det. De som vil ha et stillegående kort får kjøpe noe litt mer midt på stigen. Man MÅ jo ikke ha det aller raskeste. Poenget er jo bare å ha noe som er raskt nok, og den terskelen blir jo lavere og lavere for hver generasjon selv om spillene blir mer krevende.

 

Angående 6pin + 8pin så kan det hende det kun kommer slike tilkoblinger på den vannkjølte toppmodellen med 230W TDP. De lavere modellene kan gjerne ha 6+6 eller bare 6 eller 8 pin.

Lenke til kommentar
Det er helt sjukt at ATI som har hatt så lang tid på seg, ikke har fulgt med timen og sett hva slags ville tilstander det er på strømforbruk-fronten. Skulle tro de i allefall skjønte at de burde gjøre noe med den saken. Fakta er jo at de kunne finne på å tjene noen kunder...

7909799[/snapback]

Det er jo ikke akkurat sånn at Nvidia har fulgt så mye bedre med på det. Men jeg synes det virker som effektforbruk oftere blir tatt seriøst, men ignorert med vitende og vilje på de aller raskeste skjermkortene fordi det kun er ytelse som teller der. Både CPU og GPU-produsentene har strukket effektforbruk og ytelse til et større spekter nå enn før.

 

De som vil ha topp ytelse og er villige til å ofre både støynivå, plass, mye penger osv på det får det. De som vil ha et stillegående kort får kjøpe noe litt mer midt på stigen. Man MÅ jo ikke ha det aller raskeste. Poenget er jo bare å ha noe som er raskt nok, og den terskelen blir jo lavere og lavere for hver generasjon selv om spillene blir mer krevende.

 

Angående 6pin + 8pin så kan det hende det kun kommer slike tilkoblinger på den vannkjølte toppmodellen med 230W TDP. De lavere modellene kan gjerne ha 6+6 eller bare 6 eller 8 pin.

7911395[/snapback]

 

Nå begynner vi jo å nærme oss det som er mulig, når det er snakk om temperatur. Vannkjøling har jo blitt mer og mer vanlig, men det og andre former for «ekstremkjøling» vil aldri bli normen, så på et eller annet tidspunkt må man begynne å ta igjen for utviklingen man har sett på varmefronten. Dvs. ha samme ytelseshoppet uten det samme hoppet i varmeutvikling, eller eventuelt slutte med ytelseshoppene.

Lenke til kommentar

Å inneha ytelsetronen har utrolig stor PR-verdi så jeg tviler på de slutter med ytelsehopp med det første. De tenker nok "koste hva det koste vil i form av watt og kroner, bare vi har ytelsetronen".

 

Det dumme er at veldig mange folk med for mye penger tenker ikke fornuft når de handler grafikkort. De tenker "jeg vil ha det beste av det beste, koste hva det koste vil". Da får de grafikkort som koster en formue, har kjølere på 2 kg, og utvikler mer varme enn en kokeplate.

 

De som derimot handler fornuftig ser at toppkortene er totalt overkill og at modeller med fornuftig effektforbruk (f.eks 70W) blir stadig raskere for hver generasjon. Dvs. kan yte flytende i de nyeste spillene på stadig høyere oppløsninger. For 6 år siden kjørte toppkortene flytende på "fantastiske" 1024x768 uten AA, mens nå kjører toppkortene langt mer krevende spill flytende på 1920x1200 med 8xAA. Folk flest sitter med 1280x1024 eller noe sånt og ser ikke forskjell på 2x og 8xAA, og kjøper likevel toppkort. Med andre ord overkill. De som derimot tenker fornuft ser at de kan gå ned i prisklasser og ned i varmeutvikling fra forrige generasjon skjermkort og likevel få flytende spilling.

 

Folk som kjøpte geforce 2 Ultra en gang i tida for 5000kr har kanskje klart seg fint med geforce 6800GT til 3000kr i 1,5 år nå, og kan kanskje klare seg fint med geforce 8600GT eller en mellommodell av R600 de neste par årene til tross for at de har oppgradert til en mer høyoppløst skjerm og nyere spill. Ned i prisklasse, lavere støynivå og mindre varmeutvikling.

Lenke til kommentar
Å inneha ytelsetronen har utrolig stor PR-verdi så jeg tviler på de slutter med ytelsehopp med det første. De tenker nok "koste hva det koste vil i form av watt og kroner, bare vi har ytelsetronen".

 

Helt klart, men jeg snakker ikke bare om high-end. Alt har jo blitt betydelig varmere, ikke bare toppkortene.

Lenke til kommentar

Litt mere nytt fra Beyond3d.

 

Some more information has been leaked and confirmed.

 

R600 XTX : 1GB Memory GDDR4

R600 XT: 512MB Memory GDDR4

R600 XL: 512MB Memory GDDR3

 

RV610 and RV630 were scheduled for April, but have been pushed back by a month to May and it could even become a bit later than that.

 

RV630 is the replacement for the X1650Pro and X1650XT.

RV610Pro & RV610LE are the replacements for the X1300 series.

 

And last but not least, in Q3 the RV670 will be launched which is the replacement for the popular X1950Pro.

 

http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=37205&page=55

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...