Gå til innhold

Tang til pinnene i Molex kontaktene, (bilder)

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en krympetang, eller kall det gjerne en kabelskotang. Som ene og alene er beregnet på pinnene inne i Molex eller Mate-N-LOK som de også kalles.

Elfa har en råtass med varenummer 80-482-41 til den nette sum av kr. 2.026,- ekskl. m.v.a. :cry: Jeg vet at det finnes kabelskotenger til kr. 70,-, som ikke en gang egner seg til bruk i bilen. De fleste av disse har mulighet til klemme uisolerte kabelsko, men de duger ikke til dette formålet.

Er det noen som vet om alternativer til ELFA. Biltema og Clas Ohlson er allerede sjekket ut.

Lodde er et alternativ, men jeg skal produsere "noen" kabler, og det blir litt tungvint i denne sammenhengen.

Her er to (dårlige) innskannede bilder fra to forskjellige vinkler av selve pinnen. Som den oppmerksomme leser sikkert har oppdaget, dreiere dette seg om 3 pinners kontakter, og ikke 4 som PSU'ene.

molex_1.jpg

molex_2.jpg

Kom gjerne med forslag til nettbutikker i inn og utland.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg har erfart så er det normalt at slike krympetenger er dyre. Og det finnes ikke slikt i "hobby-utgave".

Beste alternativet er kanskje å kjøpe noen ferdigkoblede kabler og modifisere de. Å skjøte en ledning med lodding og krympestrømpe kan bli ganske bra.

Eller du kan klemme de pinnene med en vanlig tang og deretter lodde.

Eller du kan kanskje kjøpe spesialkabler fra firmaer som leverer slikt. F.eks Leteng.

Lenke til kommentar
så det du er ute etter er en tang som klemmer sammen, slik at ledningene sitter fast?

slik:

post-38181-1153669638_thumb.jpg

er ikke det letteste og bruke bare en nebbtang?

6542373[/snapback]

Helt rikitg det du har tatt deg tid til å illustrere.

Takk for forslaget, men risken for at pinnene blir skjeve er ganske stor, samt at hullet i pluggen er ganske trangt. Det sitter også en mottaker på pinnen, og den skal treffe et hakk inne i pluggen. Jeg har forsøkt endel varianter av tenger, men med heller dårlig resultat. En sak er at det faktisk skal være mulig med en spesialstift å få pinnen ut av pluggen igjen, hvis behovet skulle melde seg.

Så vidt jeg har erfart så er det normalt at slike krympetenger er dyre. Og det finnes ikke slikt i "hobby-utgave". 

Beste alternativet er kanskje å kjøpe noen ferdigkoblede kabler og modifisere de. Å skjøte en ledning med lodding og krympestrømpe kan bli ganske bra.

Eller du kan klemme de pinnene med en vanlig tang og deretter lodde.

Eller du kan kanskje kjøpe spesialkabler fra firmaer som leverer slikt. F.eks Leteng.

6544144[/snapback]

Jeg er nødt til å bruke spesialkabler, og disse lar seg ikke kjøpe med ferdig påmonterte plugger. Jeg er med på lodding osv. men det ser ikke profesjonellt ut å bruke krympestrøme, selv om det finnes mye bra der med og uten innvendig lim.

Jeg for forslagene folkens. Skal bruke noe timer til i natt og Google etter noe som er billigere enn ELFA's variant. Hvis ikke får jeg prute med dem :whistle: (og da må jeg tro om igjen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...