Larsarus Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Jeg har to harddisker. En 20GB med Win98 innstallert. En 120GB med Win2000 Pro innstallert. 20GB-disken har bootpartisjon, og maskinen starter følgelig med denne. Jeg velger hvilket operativsystem jeg vil kjøre fra denne disken.(Boot.ini, ntdetect.com og ntldr ligger altså på 20GB-disken) Problemet er at denne disken "synger på siste værset nå" og jeg ønsker å kunne starte Win2000 direkte fra 120GB-disken. Men denne mangler boot-partisjon. Denne disken inneholder mye data som jeg ikke vil/kan miste. Derfor er nyinstallasjon av Win2000 på denne disken uaktuelt. Spørsmålet er altså: Hvordan kan jeg få maskinen til å starte på 120GB-disken i Win2000, uten å miste dataene der??? Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Hva med å bare hive ut den gamle disken. Start opp med installasjons cd'en til windows 2000 og installere på nytt. Du vil ikke miste de dataene som ligger der, så fremt du ikke formaterer disken. Lenke til kommentar
Larsarus Skrevet 18. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2002 Jo, men kan 120GB-disken bli en oppstartdisk (få opprettet bootpartisjon) uten å formatere den??? Dessuten så "ryker" alle Service Packer og andre oppdateringer som er gjort med Windows Update. Lenke til kommentar
Erra Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 boot.ini skal inneholde dette: [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect (Den default pathen må jo stemme overens med disken din, her er det Primary Master) Lagre filen på roten av disken. Har du testet å bare fjerne disken med Win98 og sette XP disken på Primary Master ? Synes å minnes at jeg har gjort det selv før, men er mulig jeg gjorde noe mer, ikke helt sikker Ah, sorry, så det var Win2k Pro og ikke XP, men det spiller ingen rolle med Hensyn på Boot.ini....den er lik botsett fra at du kan endre navnet mellom " " til hav du vil. "win2k pro" eller hva du enn vil det skal stå under oppstarten. [ Denne Melding var redigert av: Erra på 2002-10-18 15:53 ] Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Jeg ville gjort følgende: Delt 120 disken i to partisjoner med PM, lagret det essensielle på sek-partisjonen på den, og innstallert W2K på primærpartisjonen. Sett 20-disken som slave og hent opp det du trenger til 120-disken etterpå. Ellers vil det som ble sagt overfor går også, men det med deling er bra, for da har du sikret filene dine hvis det skulle skjære seg. Lykke til!!! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Ja, det er et godt tips å alltid ha OS og data hver for seg. Jeg har konsekvent 2 partisjoner på disken(e). En liten til OS og en stor til data. Men når han først sitter i saksa så tror jeg det skal gå bra å ta ut den 20GB-disken, sette i windows-CD'en og kjøre "reparer" windows fra den. Da tror jeg du får OS'et til å starte direkte fra 120GB-disken. Jeg er ikke helt bombesikker på dette så håper noen andre kan bekrefte om dette går før du prøver deg. Lenke til kommentar
Erra Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Sist jeg prøvde den dette "repair" saken (riktignok med WinXP) så endte jeg opp med dobbelt opp av alle filer, XP hadde bare renama de eksisterende. Ble for mye tull å finne og slette alt, plutselig funka ikke programmer også når jeg sletta duplikatfiler... Så endte opp med en Clean Install... :smile: Men, jeg kom på noe nå (er leneg siden jeg brukte Win2k).... Win2k har en genial repair funksjon som jeg savner i XP. Når du booter på cd'en og velger "Repair" får du opp valg om hva du vil reparere. (3 valg tror jeg) Et av disse valgene er "Reapir boot" eller noe i den duren, det funker som bare heia å kjøre den, da rører den ikke noen filer annet en det som har med booting å gjøre. Jeg har selv brukt denne funskjonen og det funka helt problemfritt for meg. Og skulle du ennå ikke kunne boote etterpå (kan så godt som garantere at det ordnes) så er ikke filene dine rørt uansett. Der har du løsningen din.... (Det tar bare noen sekunder også) (Men koble ut Win9x disken din og sett 120Gb'en som primary før du booter på Win2k Cd'en og gjør dette) Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Eller du kan gå på http://www.bootdisk.com å hente oppstartsdisketter til W23k, og starte opp med dem. Lenke til kommentar
Larsarus Skrevet 20. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2002 Takk for alle svar. Situasjoen ble reddet ved å kjøre "fixboot" og "fixmbr" fra gjennopprettingskonsollet. MEN jeg måtte slette boot.ini manuelt før Win2000 ville starte. Skjønner egentlig ikke helt hvorfor, da den "pekte" mot riktig disk og riktig partisjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå