Gå til innhold

Hakk i linseglasset på mitt Ixus 800 ?

Anbefalte innlegg

Hei

I går da jeg skulle ta bildet av noe så tenkte jeg ved meg selv "Hmm nå kan jeg jo sjekke linse glasset i lyset å se om alt er i orden". Når jeg så der så virket det som det var litt støv. Jeg tørket det vekk med silkehånd med en spesialisert tørr-klut som er beregnet for slike kameraer. Når jeg var ferdig merket jeg en blå/hakk som kunne vært f.eks noe som hadde satt seg fast rimelig hardt på utsiden av linseglasset. Jeg prøvde å gni det veldig forsiktig vekk og det gikk vekk til en viss grad. Tenkte ved meg selv at dette kunne jo ikke være på utsiden.

Etter å ha sett nøye så ser det ut som linseglasset kan ha fått seg en "smell" under produksjon... Fordi det ser ut som det er på innsiden.

Sett i lyset så ser det litt blå aktig ut dette lille "hakket"..

Hakket er øverst til høyre på kamera linse glasset, jeg har tatt noen bilder fra nært hold på et hvitt papir for å se om noe kunne kødde til pga det hakket. Men det virket ikke slik.

Kan dette gjøre noe med at den under makro zoomer litt på hakket i stedet for rett på objektet ?

Jeg er utrolig nøye med ting jeg har så dette er ikke noe den har fått pga min måte å behandle ting på. Har heller ikke kommet borti med kamera noe sted.

canonpowershotsd700ixus800zn5.jpg

På bildet over illustrerer jeg hvor hakket/prikken er via en blå stift som vises til venstre på bildet men om du snur kameraet så blir det høyre side.

Håper dere kan hjelpe meg her og kan svare på om dette har noe effekt på bilder. Isåfall så har jeg vel rett til å bytte ?

Har hatt kameraet i 3 dager.

Takker for svar på forhånd :thumbup:

Endret av gamerman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Små hakk i en slik linse skal ikke ha noe som helst å si på bildekvaliteten, da hakket uansett ikke vil ligge i fokusområdet, og vil bli så "utvisket" at det blir usynlig. Optikk av en slik klasse som er i kompaktkamera er uansett ikke bra nok til at det vil ha noen betydning. Hvor stort hakket er, vet jeg ikke, men du sier at du ikke har sett noe til det når du tok bilder av et hvitt ark. Da skal det mye til at du noen gang vil se det.

Men du kan jo spørre butikken der du kjøpte kameraet, om de ser det på et annet Ixus 800, og gjør de ikke det, så er det en produksjonsfeil og jeg vil tro at du uten problemer skal få byttet kameraet i et nytt. Spesielt hvis hakket er på innsiden, så bør jo det være bevis godt nok for at det ikke er du som er skyld i skaden. Men hvis du ikke gidder å styre med det (er mye mer styr med sånt når du har kjøpt på nettet for du må sende inn kameraet, vente på frakt til butikken, vente på behandling, vente på frakt tilbake til deg og passe på at du får refundert portoutgiftene), så tror jeg ganske sikkert det ikke vil ha noen innvirkning på bildene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...