Gå til innhold

Hvilke fotobøker anbefales?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en bok jeg absolutt vil anbefale, som omfatter alt fra teknikk og kamerakonstruksjon til motivvalg og komposisjon. Den er skrevet av Hedgecoe m.fl. og jeg tror tittelen er "Slik blir du en kreativ fotograf". Du får den på norsk i din nærmeste bokhandel eller f.eks. fraktfritt fra haugenbok.no.

Magnar Fjørtofts bok "Digital fotografi i praksis" skal visst også være meget bra, pass på så du får den nyeste versjonen som er oppgradert mye i forhold til første versjon!

Lenke til kommentar

Har hørt skryt om ei bok som heter 'understanding exposure'. Du finner den i allefall på play.com, sikkert andre plasser også. Der lærer du om eksponering av alle slag, som jo er en av de viktigste tingene med fotografi.

Lenke til kommentar

John Hedgecoes bøker er veldig vanlige på det norske markedet, men jeg er temmelig skeptisk til hele fyren. Han beskriver standardteknikker i bøkene sine, og de funker i og for seg greit i så henseende, men noen manual i kreativ fotografi er de så absolutt ikke! Bøkene hans begrenser etter min mening folks underforståtte oppfatning av hvilken kunstnerisk frihet de har, og ødelegger således kreativiteten heller enn å stimulere til den. Bildene hans er heller ikke all verden, og man skal etter min mening ikke være spesielt erfaren eller flink for å ta like gode bilder. Minst.

Bøker jeg vil anbefale er bl.a. følgende:

Bruce Barnbaum: The Art of Photography, a guide to personal expression - om hvordan å se, fotografere og vurdere. Også mye om svart-hvittrelaterte teknikker, og noen bildeeksempler. Meget bra bok!

Kodak Pro Workshop Series er en serie utgitt av Kodak (surprise, surprise!) og som omhandler ulike tema. Veldig bra!

Matt Proulx: Photographer's Assistant's Handbook - assistent eller ikke, denne bør leses. Masse tips om vanlige problemer og hvordan de kan løses. Lite om fotografering som sådan, men veldig nyttig info om alt det praktiske omkring det.

Martin Evening: Adobe Photoshop CS2 for Photographers. Selve bibelen i bransjen, hva Photoshop angår.

Ellers vil jeg anbefale at du titter på bilder av diverse fotografer som inspirerer deg. Bedre kursing får du ikke!

PS! John Hedgecoe var forøvrig leder for fotoavdelingen på Royal College of Art i London, men ble betalt for å slutte.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Anbefaler Adrian Bailey og Adrian Holloway sin fotobok, hvis du er heldig, så kan du finne den på bruktbutikker ol. rundt om i landet.

Genialt fotobok, selv om den ikke handler om den digitale fotoverden, så har jeg lært mye om blender, farger, manuelle justeringer osv.

Lenke til kommentar

Som Jurgis sa: Digital Foto I Praksis! kjøpte meg den i forrige uke, kan ikke akkurat si at anmelderne av boka juger, for meg gir den svar på det grunnlegende for foto og ting rundt digi foto, simpelten elsker boken, den beskriver det meste man trenger og vite på en enkel og veldig forstålig måte, all ros til Magnar Fjørtoft som har skrevet boken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...