Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 102 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      106
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Den der hørtes adskillig bedre ut en det skvipet jeg kjøpte i dag. Tenker jeg skal ordne meg en del slik is-kaffe denne sommeren, og ikke bare frappé.

 

Tilbake til skvipet:

I en artikkel Simen-1 linket for en liten tid siden om kaffepriser og Friele, stod det noe om at Friele snart skulle lansere en is-kaffe. Etterhvert har jeg sett den dukke opp i butikkhyllene, og det går en reklamekampanje på TV. Is-kaffe i boks, det må jo være mye "friskere" enn i en myk container slik som Tines is-kaffe, tenkte jeg. På det grunnlag at kaffen blir tappet i boks (som gir meg assosiasjoner til noe friskt og leskende) og ikke minst at den er lansert av et etablert kaffehus og ikke bare en "all-round-produsent" gledet jeg meg til å kjøpe en boks. Fant endelig en, og tenkte at denne varme sommerdagen her i Trondheim ville være en ypperlig dag å teste Frieles is-kaffe. Så feil kunne jeg ta.

 

Dette var noe skikkelig møl. Makan til vemmelig gugge har jeg ikke smakt på lenge. Kjøpte cappuccino-varianten, og smaken minnet meg om alt annet enn cappuccino, eller bare kaffe i det store og det hele. Om noen har smakt disse mini-muffinsene på pose, eller søtt ferdigbakverk på pose generelt ("Real American Hamburger Buns, f.eks.), så vil jeg si at den kunne minne om disse. En sterk ettersmak av noe som minnet om alkohol, og generelt lite kaffesmak. Dårlig sjokolademelk* med rum, mente kompisen min. Kort oppsummert: Forferdelig søt og kunstig, og jeg måtte bare kaste boksen, fordi den var så stygg.

 

Til og med Starbucks kjempesøte is-kaffe som selges i supermarkedene i statene er markant bedre. Får vel gi opp håpet om en dugelig is-kaffe hvor dem kutter ned på søtningsmidler og melk og heller fokuserer på det viktige: kaffen.

 

*Den blir forresten produsert av Cocio, om jeg ikke husker helt feil av det jeg leste på baksiden. De lager ellers sykt god sjokolademelk. Sku nesten tro dem bare tappet restene og spedde i noe restlager-snask fra Friele, for deretter å tynne det ut med konserveringsmidler og kunstige søtningsmidler.

Lenke til kommentar

Nå ga jeg Kaffebrenneriet den siste sjansen

de noen gang får av meg.

 

Jeg kjøpte en iskaffe mocca, og den smakte bittert og hvertfall ikke sjokolade. Freia sjokoladesaus er ikke ment for kaffe! Den setter ikke smak, og jeg syns det er rart at de ikke skjønner det. Det virker ikke som de har lidenskap for å lage den beste kaffe moccaen noensinne, og heller tenker "hvis det er sjokoladesaus i, ja så er det mocca dah! Samme hvilken saus vi bruker."

 

Det finnes liksom store selskaper som spesialiserer seg på smakstilsetninger kun til kaffe. Men isteden for å åpne øya for god kvalitet, bruker de heller en iskremtopping... Dårlig. Kaffen smakte aske også. Sikkert noe italensk dritt som er brent langt over tredje popp. Àla "100 prosent arabica".

Lenke til kommentar

Sikkert noe italensk dritt som er brent langt over tredje popp.

Skjønner ikke når Italia ble forenelig meg dårlig kaffe.

 

Men kan være enig i at Kaffebrenneriets iskaffe mocca ikke er særlig god, synes egentlig den grenser til kvalmende.

Endret av JLord
Lenke til kommentar

Er det mulig å bastant si hva som er best av filterkaffe og presskanne-kaffe?

Naturligvis går dette på smak og behag, men veier den kaffe-entusiastiske oposisjonen hovedsaklig mot en av delene? Eller er det hip som hap. Selvsagt ved bruk av nogen lunde samme kaffe og like bra utstyr.

Endret av Aak1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig å bastant si hva som er best av filterkaffe og presskanne-kaffe?

Naturligvis går dette på smak og behag, men veier den kaffe-entusiastiske oposisjonen hovedsaklig mot en av delene? Eller er det hip som hap. Selvsagt ved bruk av nogen lunde samme kaffe og like bra utstyr.

Vannet løser opp cellestrukturen i kaffekornene, og partiklene blander seg med vannet. Papirfilteret fanger opp flest partikler, og en del av fettstoffene i kaffen. Presskannen har et grovere metallfilter som ikke filtrerer ut like fine partikler, og heller ikke stopper oljen. Derfor får optimalt brygget traktekaffe en renere og klarere smak enn presskannekaffe. Preskannekaffe har flere større partikkler og oppleves derfor fyldigere i smaken.

 

Poenget er at forskjellige ekstraheringsmetoder gir forskjellig karakter på brygget. Her er det ingenting som er "best" men alt er lov. Om det skulle være noen lov så burde det være at: Alt skal prøves!

Lenke til kommentar

Prøvde i dag Friele iskaffe som er nevnt tidligere her.

 

Friele Iskaffe Mocca: Smakte som en blanding av baileys og den melken som blir igjen i skålen etter å ha spist Piano Karamellpudding med karamellsaus og melk (Tine). Den har også en ettersmak av noe brent.

 

Som en litt søt "melkedrikk" synes jeg ikke den smaker så værst. Men om den rettferdigjør navnet iskaffe er jeg heller tvilende til.

Lenke til kommentar

Mye bra i den linken, men stusset litt da hun sa at hele bønner bør brukes innen ti dager. Jeg mener bestemt at både Tim Wendelboe og Kaffa sier at nybrent kaffe bør "hvile" litt og er best mellom en og tre uker etter brenning.. hmm.gif

Med "hvile" snakker Tim og Kaffa ofte om ca 5 dager. Behovet for hvilen er at under brenningen dannes det ikke bare god aroma - det dannes også uønskede gasser. Disse gassene er kraftigere tilstede dess mer det brennes. Derfor trenger mørk brent kaffe lengre tid til avgassing enn lysbrent kaffe. I boken sin skriver Tim om at enkelte lysbrente allerede "topper" etter en uke. Dette har jeg også erfart, så tipset om å drikke kaffen innen 10 dager er ikke så dumt.

 

Det er veldig få absolutte regler i kaffeverdenen. Kaffe er et levende produkt, smak og opplevelse påvirkes av uendelig mange variabler. Selv drikker jeg gjerne daggammel kaffe. Det er nemelig spennende å se hvordan den utvikler seg utover uka etterhvert som posen blir tom ....

dribble.gif

Lenke til kommentar

Bønner har jo generelt lenger holdbarhet en ferdigkvernet kaffe som gjerne skal brukes innen en uke. Har brukt 3uker gamle bønner og det har gått helt fint, oppbevaring har jo mye å si.

 

Når det gjelder hviletid etter brenning tror jeg også at det er litt smak og behag. Ville gitt den et par-tre dager så den får roet ned, men etter der hadde jeg begynnt å bruke av den. Kaffe er jo en ferskvare, så å vente ukevis tror jeg er unødvendig.

Endret av JLord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...